חסד של אמת...

ההונגרים ערכו "תחרות קבורה" כדי ליקר את מקצוע הקברנים

בהונגריה פתחו בתחרות בין קברנים במטרה לשקם את מעמדו הנחות בעיני הציבור של מקצוע הקבורה. בסופה של תחרות - שני "זוכים" יתמודדו ביניהם בשלב הבא שייערך בסלובקיה (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
בהונגריה דואגים ממחסור בקברנים. אילוסטרציה (צילום: Noam Revkin Fenton/FLASH90)

18 צמדים באו ביום שישי האחרון לבית הקברות בעיר דברצן שבהונגריה, במטרה ליטול חלק בתחרות יוצאת דופן: חפירת קברים. הכללים היו נוקשים: כל בור קבורה צריך להיות בגודל 80 סנטימטרים רוחב, שני מטרים אורך ו-1.6 מטרים עומק, ולא סנטימטר אחד יותר.

התחרות אורגנה על ידי האגודה ההונגרית לעובדי בתי הקברות, בתקווה שהיא תועיל בהעלאת קרנו של מקצוע הקברנות וכדי שגם צעירים יעסקו בו, מאחר וכעת מעמדו של המקצוע במגמת ירידה במדינה.

המשתתפים לא נדרשו לקוד לבוש מיוחד לצורך התחרות. חלקם התייצבו למלאכה בטישרטים או בסרבלי עבודה, אחרים אף הופיעו בחולצות לבנות ועניבות מהודרות, רק אחד לבש סרבל פלסטיק.

כללי העבודה היו אחידים - לחפור מהר, במידות האמורות, ובסיום העבודה חובה להשיב את האדמה לבורות ולערום עליהם תלולית בגודל משוער של ארון קבורה גדול. תלולית נאה במיוחד הוסיפה לניקוד הסופי. המתחרים גם ידעו כי מצפה עבורם פרס נוסף: העפלה לתחרות אזורית שתתקיים השנה בסלובקיה.

יאנוש יונאש, אחד הקברנים, סיפר כי "אמנם השתייה אסורה בזמן העבודה, אך לא אחת קרובי המת מעניקים לקברנים תשר: בקבוק פלינקה, יין שרף הונגרי מסורתי עשוי פירות".

לרשות כל הצוותים עמדו אתים, מגרפות, גרזנים ומעדרים. כשכל צוות השתמש בטכניקה שונה למילוי המשימה: היו צוותים שבהם שניים חפרו יחדיו ואחרים שבהם אחד חפר ומשנהו סידר את העפר בערמות מסודרות סביב הקבר. משום סיבות בטיחות, כמו חשש להתמוטטות קיר הקבר, ה"חוק" הוא - לאחר חפירה לעומק של מטר, רק חבר אחד מורשה לעבוד בתוך הקבר.

"לא היינו צריכים להתכונן באופן מיוחד, מפני שאנחנו עושים את זה בכל יום", אמר יונאש, המתגורר בכפר סמוך. "האדמה הזאת טובה, היא רכה ולחה, בדיוק מתאימה לאירוע".

בסופה של התחרות, הקברן של העיירה דברצן, לסלו טות, ניצח יחד עם חברו יאנוש ראץ. השניים הצליחו לחפור קבר מושלם ב-34 דקות בלבד. הניצחון העניק להם את הכרטיס המיוחל לתחרות האזורית שתתקיים בנובמבר במדינת סלובקיה, בה יתמודדו גם צוותים מפולין, סלובקיה וצ'כיה.

"החלק הקשה ביותר בעבודה הוא הקשר עם האבלים", אמר טות. "אבל זו עבודה טובה, יש בה חברים טובים וסביבה טובה"...

מארגן האירוע, מנסה להפוך את המקצוע ליוקרתי יותר, ולכן פועל בזמן האחרון כדי שהקברנים יזכו בתמיכה פסיכולוגית כדי להתמודד טוב יותר עם הלחצים בעבודה. "הם רואים את פני המוות כל יום", אמר. "לפעמים צוחקים עליהם בזמן העבודה, אבל אין לשכוח: גם קברנים הם בני אדם. הבעיה הנוספת היא שהצעירים היום לא אוהבים לחפור ולעבוד".

צ'אבה האלאס בן 21, היה אחד המתחרים הצעירים בתחרות, וכדבריו "המקצוע קשה, אבל בהחלט ראוי. הקרובים באים תמיד להודות לי. המקצוע הזה פשוט כבש אותי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר