בעקבות משאל העם

הורד דירוג האשראי של בריטניה מחשש לחוסר יציבות

חברת דירוג האשראי s&p מורידה את הדירוג של בריטניה מ-AAA ל-AA "לדעתנו, האירוע יוביל למדיניות פחות צפויה ופחות יציבה של מקבלי ההחלטות בבריטניה" (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כצפוי לאחר ההחלטה הבריטית לצאת מהאיחוד האירופי, חברת דירוג האשראי s&p מורידה את הדירוג של בריטניה מ-AAA ל-AA. לשם ההשוואה, דירוגה של ישראל A+ בלבד.

הסוכנות הצביעה על החלטת העם הבריטי לעזוב את האיחוד האירופי בסוף השבוע שעבר במסגרת משאל ה"ברקזיט" כנימוק המרכזי להורדת הדירוג. "לדעתנו, האירוע יוביל למדיניות פחות צפויה ופחות יציבה של מקבלי ההחלטות בבריטניה", אמרו בחברת האשראי.

השפעה נוספת של משאל העם היא קריסתו של שער המטבע הבריטי לאחר קריסה של כ-8% ביום שישי - במהלכו ירדה בשלב מסוים לרמות שפל של 31 שנה - רושם היום (ב') המטבע הבריטי ירידה חדה נוספת של 3.8% מול המטבע האמריקאי ונסחר ב-1.316 דולר - ובכך חוזר לרמות השפל האמורות של 1985. היורו נפל אף הוא ב-1.2% ונסחר ב-1.098 דולר.

המומחים לעומת זאת פחות חוששים. אמיר איל, יו"ר ואסטרטג המאקרו של קבוצת ההשקעות אינפיניטי, אמר "בכלכלסיט" כי "הברקזיט איננו סוף העולם ולא סימן לסופו של האיחוד האירופאי". לדבריו, ההחלטה תגרור התאמות שונות, כלכליות ואחרות, שיביאו לשווי משקל חדש ואפילו יציב ביחסי הסחר בין בריטניה לאיחוד.

איל סבור כי יעברו שנתיים, בהם יחתמו הסכמי סחר וכלכלה חדשים, ואלה יכילו עיקרים ועקרונות שאינם רחוקים במהותם מהקיים. "המציאות תכתיב את מה שהכתיבה עד כה והאינטרסים הברורים גם היום יקבעו את מה שהדמוקרטיה ניסתה לשנות. רוחות הלאומיות בואכה לאומנות, תיתקלנה במציאות קשה ותחרותית כלל עולמית וייחודית ליבשת אירופה, כך שסדר חדש לא יהיה בגלל הברקזיט".

הוא סבור כי גם "לא יהיה אפקט דומינו ועזיבה סדרתית של מדינות מהאיחוד, מכיוון שהאינטרס הברור של כולן (אולי למעט סקוטלנד ומיעוט מהסקנדינביות) הוא דווקא להיצמד זו אל זו, על מנת ליצור את אותו גוש שיקנה יתרון כלכלי יחסי במלחמת הסחר הגלובלית ההולכת ומתעצמת. מלחמה כלכלית גלובלית שהסיכוי של מדינה בודדת לשגשג בה נמוך אל מול השתייכות לקבוצה והיתרון לגודל. אין היום מדינות משמעותיות שירצו לצאת מהאיחוד מכיוון שזו תהא פגיעה עצמית בעולם תחרותי מתמיד שבו גודל ועוצמה הוא יתרון יחסי משנה משחק", הוסיף.

איל התייחס להיחלשות המטבע הבריטית ואמר, "ההתאמות הכלכליות בבריטניה, ובמיוחד החלשות הפאונד, תביא את היוניון ג'ק להתערבות מסיבית ותמיכה משמעותית במטבע על מנת למנוע בריחת הון מהממלכה ומניעת זעזוע משמעותי מידי. סביר להניח שיופעלו כל הכלים האפשריים לתמיכה הן פיסקלית והן מוניטרית כפועל יוצא של חולשה כלכלית בתקופת מעבר, ובעיקר לייצב את הביטחון הפיננסי. המלחמה הכלכלית של הגוש ובטח של בריטניה אל מול הגושים העיקריים האחרים תימשך ביתר שאת, עם הסימפטומים הידועים של מלחמת מטבעות, סחורות ומחסומי סחר", סיכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר