אפליית הסמינרים

גזרנו ושמרנו: דרעי הבטיח רישום אזורי - אבל כלום לא השתנה

"מציע לכל ההורים לגזור את הראיון הזה ולשמור אותו לשנה הבאה, שיטת הרישום תשתנה לאזורית" התחייב יו"ר ש"ס אריה דרעי לפני שנה. מה קרה בפועל? הרישום לא שונה והבעיות נשארו (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אני מציע לכל ההורים שיש להם ילדות שעולות לכיתה ח' לגזור את הראיון הזה ולשמור אותו לשנה הבאה, אני אומר באחריות מלאה, בשנה הבאה שיטת הרישום תשתנה, הבנות יעלו ישר מבית הספר לסמינר. זה לא נתון לדיון. אני מאמין שזה לא ימצא חן בעיני חלק מהאנשים, וזה בסדר גמור. צריך להתרגל: משנה הבאה הסמינרים יהפכו לאזוריים".

את הטקסט הזה, ביקש יו"ר ש"ס השר אריה דרעי לגזור ולשמור במהלך ראיון שהעניק ל'משפחה' בשנה שעברה. גזרנו ושמרנו, אבל דבר לא השתנה; הרישום נשאר אותו הרישום על מגרעותיו, בוודאי שלא הפך לרישום אזורי. כפי שנחשף אמש ב"כיכר השבת", למעלה ממאה בנות בירושלים לא שובצו בסמינרים לשנה הבאה, רובן ככולן בנות עדות המזרח.

יצויין כי בש"ס לא רק דיברו, אלא גם עשו - הגישו הצעת חוק לרישום אזורי, אבל עד מהרה דאגו למשוך אותה לאחר לחץ שהפעילו מנהלי סמינרים ואנשי 'יהדות התורה'.

"לגזור ולשמור" מתוך ראיון ל'משפחה' בשנה שעברה. גזרנו ושמרנו

ח"כ בש"ס הסביר בשיחה עם "כיכר השבת" מה תהיה התוצאה של רישום אזורי: "תראה את העיר אלעד, העיר הכי בעייתית בשנה שעברה, למעלה ממאה בנות נשארו אז מחוץ למסגרת. בית המשפט חייב אותם ללכת על רישום אזורי, והנה כבר היום אין אפילו בת אחת מחוץ לסמינר - וזה בלי רישום אזורי בפועל, הם מצאו פשרה בניהם. העיקר שכל הבנות מסודרות".

"תבין", הוסיף הח"כ: "אם היה עכשיו חוק רישום אזורי, גם אם בפועל זה לא היה מתבצע, אף בת לא הייתה נשארת בבית. אף בת לא הייתה יושבת עכשיו ובוכה בבית רק בגלל שהיא מזרחית".

מנגד, בכיר במערכת הפוליטית מסביר כי דרעי נתקל בחומה בצורה מצד שר החינוך נפתלי בנט. לדבריו, יהדות התורה הודיעה לבנט שתכריז מלחמה נגדו במידה ויאשר הצעת חוק לרישום אזורי. "בנט נלחץ ולא אישר חוק מסוג זה, וזה מה שגרם ליו"ר ש"ס לקחת צעד אחורה בנושא" הסביר הבכיר.

דרעי סייר היום בעיר בני ברק, עיר בה אין כמעט בנות שלא מסודרות, לא מעט בזכות עבודתו של חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני שהקים סמינרים בעיר בכדי להביא אותה למצב הנוכחי.

שר הפנים פנה לראשי הרשויות החרדיות וביקש מהם לדאוג שאף בת לא תישאר בבית: "יש לי בקשה אישית ממכם שמאד מעיקה עלי ועל אנשים רבים. אני מבקש ממכם לדאוג שכל הבנות ישובצו במוסדות לימוד. אסור שאף תלמידה תישאר בלי סמינר. אני יודע שחלה התקדמות עצומה בנושא אך צריך להוריד את הנושא מסדר היום. אני מבקש מכל ראשי הערים ומכל מנהלי המוסדות לפתור את זה ולמנוע מקרים שתלמידות ספרדיות יושבות בבית".

דרעי מבקר במוסדות חינוך באלעד, בתחילת השנה (צילום: יעקב כהן)

יצוין, כי חרף דבריו של דרעי, בירושלים ישנה עליה במספר הבנות הספרדיות שלא התקבלו לסמינרים לעומת מספר הבנות שלא התקבלו בשנה שעברה.

"הלוואי וש"ס הייתה מקדישה חצי מהמאמץ שהיא הקדישה לרמי סדן עבור תלמידות הסמינר" אומר גורם חרדי המתעסק באפליה: "אני רוצה לראות את ראשי ש"ס יוצאים להפגין מול בתיהם של מנהלי הסמינרים, מול ישיבות ההנהלה שלהם, המנהלות שמפלות לרעה את התלמידות המזרחיות. למצביעי ש"ס זה כואב הרבה יותר ממינוי של יו"ר דירקטוריון בטלוויזיה".

בכירים נוספים בש"ס מותחים ביקורת על המצב הנוכחי. גורם בש"ס בירושלים אמר כי: "המצב הזה, שלדוגמה בירושלים יש למעלה ממאה בנות מזרחיות ללא סמינר - מקומם. זו אפליה שחייבים לגדוע. נכון, צביקה כהן עושה את העבודה והבנות בסוף מסתדרות, אבל למה בכלל מגיעים למצב שעשרות בנות יושבות בימים אלו בוכיות בבית ללא סמינר רק בגלל היותן מזרחיות. איפה הגאווה שלנו?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר