ארה"ב

הרווחים ממכירת ספרו של היטלר יועברו לניצולי השואה

ההוצאה לאור שמפיצה את ספריו של הצורר הנאצי בארה"ב הודיעה בעקבות הלחץ הציבורי שהרווחים ממכירת הספר יופנו לידיהם של ניצולי השואה ולא לסתם ארגונים קהילתיים (חדשות, בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

בארה"ב מוכרים באופן גלוי וללא בושה את ספרו של הצורר הגדול בהיסטוריה, אדולף היטלר. אך מתברר שהביקורת הציבורית שהופנתה כנגד ההוצאה לאור האמריקנית "יוטון מיפלין הארקורט" שמפיצה את הספר הועילה ולו במעט כדי שהרווחים יועברו למקום הנכון.

הוצאת הספרים מבוסטון הודיעה כי הרווחים ממכירת ספרו של היטלר, "מיין קאמפף", יועברו לארגון שמסייע לניצולי שואה. בהוצאת הספרים הסבירו כי ההחלטה לתרום את הכנסות הספר התקבלה לאחר התייעצויות עם ארגון יהודי בבוסטון שבהן נקבע "איך להעניק את הסיוע הישיר הכי טוב לקורבנות האירועים המזוויעים של השואה".

הוצאת הספרים "יוטון מיפלין הארקורט" תרמה מאז שנת 2000 כסף ממכירות ספרו של היטלר לארגונים שנלחמו באנטישמיות, אולם בשנה שעברה הכריזה שהיא מתכוונת להרחיב את מעגל הארגונים שיקבלו את הכסף והוסיפה בין היתר כמה ארגוני תרבות. לאחר ביקורת שנמתחה עליה הודיעה ההוצאה כי הרווחים ממכירת הספר ייתרמו לארגון קהילתי יהודי, על מנת "לתמוך בשירותי הבריאות ובצרכיהם של הניצולים".

ספרו של היטלר נמכר לאחרונה גם בגרמניה. בסוף שנת 2015 פג תוקף זכויות היוצרים על הספר האנטישמי שכתב אדולף היטלר, שהיווה שלאחר מכן את הבסיס לאידיאולוגיה הנאצית וניסיון השמדת העם היהודי. לאחר התאבדותו של היטלר בבונקר בברלין בשנת 1945 קיבלה ממשלת בוואריה את זכויות היוצרים על הספר לידיה למשך 70 שנים ואסרה על הפצתו.

אלא שעל פי החוק האירופי, זכויות היוצרים על ספר מוענקות למחבר גם למשך 70 שנה לאחר מותו ולאחר מכן הן פגות. בעקבות זאת החליטו אנשי המכון להיסטוריה מודרנית בגרמניה להדפיס מהדורה מחודשת של הספר והוא נמכר בחודשים האחרונים תמורת 63 דולר בחנויות רבות בגרמניה ומחוצה לה.

הפצתו מחדש של הספר האנטישמי מעוררת סערה וחשש בקרב ארגונים יהודיים שטענו כי הוא עלול להפוך לפופולארי במיוחד ולהגביר שוב את השנאה כלפי יהודים בגרמניה ואירופה כולה ולעורר גל חדש של אנטישמיות. עם זאת, אנשי המכון הגרמני להיסטוריה מודרנית טענו כי העובדה שהמהדורה החדשה כוללת הערות ביקורתיות שנכתבו על ידי היסטוריונים מהמכון תסייע לאזרחי גרמניה להבין את האידיאולוגיה המעוותת שעמדה מאחורי היטלר בשעה שכתב את הספר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר