תבע כ-700,000 שקל מאחיו התאום כי לא השלים עם צוואת אמם

לטענת התובע, ב-2012 אחיו התאום ירש את ביתה של האם על פי צוואתה, אך הבטיח לו 40% מערך הבית. הנתבע טען כי לא הבטיח דבר ובתקופה הרלוונטית היה במצב נפשי רעוע. השופטת דחתה את התביעה ותיארה את מסכת הלחצים הקשה לה היה נתון הנתבע (משפט)

האחים התאומים בסכסוך על בית אמם. אילוסטרציה (צילום: unsplash)

בכתב התביעה טען התובע כי אמם נפטרה ב-2011 והותירה צוואה לפיה אחיו התאום, הנתבע, יירש לבדו את ביתה ששוויו כ-1.8 מיליון שקל. על דבר קיומה של הצוואה נודע לו רק כ-5 חודשים לאחר מותה של אמו. לדבריו, בשיחות בינו לבין אחיו הבטיח לו הנתבע כי למרות הצוואה הוא יעביר לו 40% משווי הבית, סכום של כ-740,000 שקל. על רקע סיכום זה החליט התובע לא התנגד לצוואה, אף שלדבריו היא נחתמה תחת השפעה בלתי הוגנת של הנתבע. הצוואה קוימה בפברואר 2012.

נתקלת בבעיה עם הצוואה?

עורך דין ירושות וצוואות

לטענת התובע, הנתבע העביר לו רק 80,000 שקל והוא נמנע מהעברת יתרת הסכום ומסרב לדבר עמו.

הנתבע מצדו סיפר כי לפני כ-14 שנה עבר תאונת עבודה שגרמה לו להתפרצות מחלת נפש ומאז הוא סובל ממתח, חרדה ומחשבות רדיפה.

בתקופה שבסמוך למות האם החמיר מצבו הנפשי, הוא אובחן כסובל מהזיות והיה נתון להתקפים פסיכוטיים. הוא אף נעצר לאחר שהגיש בג"ץ כנגד ניצב יוחנן דנינו והשופטת שלחה אותו לאשפוז כפוי.

במהלך חודשים אלה הפעיל עליו התובע לחץ עצום להעביר לו מאות אלפי שקלים על אף צוואתה הברורה של האם וכוונתה להוריש את ביתה רק לו. התובע ניצל לרעה את מצבו הנפשי והוציא אותו פעמיים מבית החולים תוך שהוא לוקח אותו ישירות לסניף הבנק ומחייב אותו להעביר לו כספים.

לדברי הנתבע, אחיו הגדיל את הלחץ כשאיים מולו בהתאבדות אם לא ייענה לדרישותיו, והרבה בשיחות טלפון ומסרונים שגרמו להטרדה בוטה שלו ושל בני משפחתו.

הנתבע טען כי התביעה רק נחזית להיות כספית אך בבסיסה עומד רצונו של התובע לקבל חלק מדירת האם ולכן היה עליו להציג מסמך בכתב להתחייבות אך הוא לא עשה כן.

עשרות עמודים בכתב צפוף

השופטת ד"ר ורדה בן שחר מבית המשפט למשפחה בראשון לציון כתבה כי מאחר שהצוואה כבר קוימה אין מקום להתייחס לטענות התובע על פגמים שנפלו בעריכתה.

לדבריה, מהעדויות עלה כי התובע לא התנגד לצוואה כיוון שידע שרצון האם היה להוריש את ביתה לנתבע בלבד.

השופטת הוסיפה כי להוכחת טענותיו היה על התובע לצרף מסמך כתוב כיוון שמדובר בהתחייבות לתת מתנה ומשלא עשה כן – דין התביעה להידחות.

כמו כן, ניכר כי במהלך התקופה בה נערך "ההסכם" בין האחים מצבו הנפשי של הנתבע לא אפשר לו לתת הבטחות. השופטת כתבה כי להתרשמותה, גם כיום הוא חולה לנוכח המכתבים בני עשרות העמודים בכתב צפוף שכתב לבית המשפט.

עוד כתבה השופטת כי התובע גייס לעזרתו בני משפחה נוספים וכולם "עשו יד אחד" ללחוץ על הנתבע ולהעמיד אותו בעמדה נחותה, כשהם יודעים שמצבו הנפשי לא טוב.

ניכר כי הנתבע רק ביקש "להוריד מעל שכמו" את התובע ולכן הבטיח לו הבטחות מעורפלות כשהוא חוזר פעם אחר פעם שיש לקיים את צוואת אמו.

בנסיבות אלה דחתה השופטת את התביעה וחייבה את התובע בהוצאות משפט של 30,000 שקל.

  • ב"כ התובע: עו"ד ירון ממן
  • ב"כ הנתבע: עו"ד רמי אטיאס

עורכי דין דיני ירושות וצוואות • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין נסים יהושע אבקסיס עוסק בדיני משפחה, ירושות וצוואות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר