אאא

ידוע שטייס באל על זה מקצוע לא רע אך עד כה לא היה ידוע עד כמה. מבקשה שהגישה חברת התעופה אל על בשבוע שעבר לבית הדין לעבודה בתל־אביב עולה כי קברניט בכיר בחברה הרוויח באחד החודשים האחרונים לא פחות מ־191 אלף שקל. אל על הגישה את הבקשה נגד ועד הטייסים בטענה כי הם נוקטים בעיצומים שמשבשים את טיסות החברה.

לפי הבקשה שנחשפה בידיעות אחרונות, מספר הקברניטים המרוויחים מעל 90 אלף שקל בחודש גדל בששת החודשים האחרונים דרסטית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לפי הבקשה, בחצי השנה האחרונה הרוויחו את המשכורת הזו 30% מטייסי החברה לעומת אחוזים בודדים בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

בבקשה נטען כי בנובמבר 2014 המשכורת הגבוהה ביותר של קברניט בחברה לא עלתה על 120 אלף שקל, אך בנובמבר 2015 שכרם של 12% מקברניטי החברה היה גבוה מ־120 אלף שקל בחודש.

מדוע קפצו המשכורות בצורה כזו? הכל מתחיל ממגפת מחלות מסתורית שתקפה את טייסי אל על בחודשים האחרונים. מגיפה שלטענת אל על היא חלק מעיצומים מוסווים שנוקטים הטייסים.

לפי הבקשה, בשל אופי עבודתם של הטייסים הוענקה להם הסמכות הבלעדית לדווח על חוסר יכולת לבצע טיסה. די בדיווח חד־צדדי מצדם על עייפות, שתיית אלכוהול, מחלה, או אפילו מחלה של בן משפחה, כדי שהחברה תתייחס אליהם כמי שאינם מסוגלים לבצע את הטיסה מטעמי ביטחון.

אל על טוענת כי "במסגרת העיצומים יש דיווח חריג בהיקפו של טייסים המשובצים לטיסות". לטענת החברה, במהלך ששת החודשים האחרונים נרשמו לא פחות מ־700 מקרים שבהם דיווחו טייסים כי הם חולים ואינם יכולים לטוס.

עוד מתארת החברה מקרה שהתרחש ביום שבת לפני כשבועיים שבו הודיעו לפתע כל טייסי הטיסות לבייג'ין ולבוסטון וכל הקצינים הראשונים בטיסה לבנגקוק כי הם חולים. ההודעה נמסרה שעות ספורות לפני המראת הטיסות וחייבה את אל על להקפיץ טייסים חלופיים.

הטייסים החלופיים, לטענת החברה, מציבים תנאים שמגדילים מאוד את המשכורות שלהם וגם את ההוצאות של אל על. אחת השיטות שלטענת אל על נוקטים הטייסים היא שהם מסכימים להשתבץ לטיסה אבל רק לכיוון אחד, למרות שיש די זמן מנוחה בין שתי הטיסות. כלומר: הם מוכנים להשתבץ רק לטיסה הלוך או רק לטיסה חזור, דבר שמאלץ את החברה להוציא טיסה עם צוות נוסף שיבצע את הטיסה בכיוון השני.

אל על מסבירה בבקשה כי טייס שהוקפץ לטיסה זכאי לתוספת בשווי של יום עבודה עבור כל יום מרגע יציאתו ועד חזרתו לישראל. כלומר: אם הוא שהה ארבעה ימים ביעד הוא מקבל עוד ארבעה ימי עבודה, שהם למעשה תוספת של 13% למשכורת. אם הטייס מסכים לטוס רק בכיוון אחד, אל על צריכה לשלם לטייס נוסף שיטיס את המטוס חזרה. בנוסף, לפי ההסכם הקיבוצי של הטייסים מעל 75 שעות טיסה בחודש מעניקות תוספת של 150% לכל שעת עבודה מעבר למכסה.

דרישה נוספת של הטייסים, אשר לטענת אל על מעמיסה על הוצאות החברה, היא שריון של מושב במחלקת עסקים בטיסה שבה חוזר הטייס. לטענת אל על, יש מקרים שבהם כל המושבים במחלקת העסקים מלאים ולכן נאלצת החברה "לשנמך" נוסעים ממחלקת עסקים למחלקת תיירים כדי לפנות מקום לטייס, שכאמור אינו פעיל בטיסה ואינו משלם עליה ובכך נגרם נזק כלכלי נוסף לחברה.

הוצאה נוספת נגרמת לאל על לטענתה משום שלפעמים, כשאין מקום בטיסותיה, היא נאלצת להטיס את הטייסים בחברות זרות. לטענתה, התשלומים לחברות זרות להטסת טייסים הסתכמו ב־6 החודשים האחרונים ביותר מ־6 מיליון שקל לעומת 1.5 מיליון שקל אשתקד.

אל על צירפה הקלטות שמהן עולה לטענתה כי הטייסים מתואמים ביניהם וכי גם טייסים שלא מעוניינים להשתתף בעיצומים ומוכנים לטוס טיסות הלוך ושוב אינם יכולים לעשות זאת משום שנציגי הטייסים בוועד אינם מאשרים את העניין.

באחת הטיסות שהוקלטה מבקש עובד אל על שתפקידו לשבץ את הטייסים מטייס החברה לבצע טיסת הלוך ושוב לבייג'ינג, אך נענה בסירוב. לפי התמלולים, חלק מהטייסים מתנצלים בפני המשבצים, אבל לא מסכימים לבצע את הטיסות מאחר שאין להם אישור מנציגי הטייסים בוועד. אחד הטייסים נשמע אומר למשבץ: "אני עוקב פה אחרי המיילים והסמסים של כולם ומה שהם כותבים פה. אני מתנגד למה שקורה בהתנהלות הזאת של הוועד, אבל יש פה אנשים שסירבו לצאת לטיסה. הם מדווחים פה שהצעתם להם לטוס, אבל הם סרבו כי הטיסות לא מפוצלות. תבין אותי, אני פשוט לא רוצה לריב עם אנשים". טייס אחר מסרב בנימוס ומתנצל: "לא יודע אם יאשרו לי את זה".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

באל על טוענים כי עיצומי הטייסים משבשים גם את ההדרכות לטייסים חדשים. לפי הבקשה, טייסי אל על מהווים נדבך חשוב בהדרכות הטייסים החדשים משום שחלק משלבי ההכשרה וההדרכה של הטייסים החדשים יכולים להתבצע אך ורק על ידי טייסי אל על הוותיקים שמתחמקים מחניכת הטייסים החדשים וגורמים לאובדן זמן ועלויות.

החברה טוענת כי הנזקים בעקבות העיצומים "הפרועים" של הטייסים נאמדים במיליוני שקלים, וזאת בין השאר בגלל הטיפול במאות רבות של נוסעים אשר טיסותיהם עוכבו או בוטלו. באשר להדרכת טייסים חדשים טוענת החברה כי 15 חניכי קורס טיס תוכננו לסיים את הכשרתם בחודשים יוני־יולי ולהיות כשירים לטיסות בעונה הבוערת ביותר של השנה, עונת הקיץ, אך בינתיים העניין מתעכב. החברה טוענת כי אם העיצומים יימשכו היא תיאלץ לבטל עוד טיסות שתוכננו.

ועד הטייסים מסר בתגובה לידיעות אחרונות: "חברה שדורשת מהטייסים לעבוד מעל 170% מעבודתם הרגילה צריכה גם לשלם להם 170% משכורת. אי־אפשר לצפות מעובד לעבוד שעות נוספות בכמות מטורפת ולשלם לו שכר רגיל. יש הרבה חוסר יושר כשמאשימים טייסים בשיבושים בשעה שטייסי אל על עובדים בממוצע למעלה מ־150% משרה לפי הסכם העבודה. טייסי אל על עובדים סביב השעון ואם לא היו נרתמים היו טיסות רבות נשארות ללא איוש.

"ההנהלה מתכננת תוכנית מסחרית יומרנית, מתעלמת ממגבלות החוק וההסכמים, ולמרות זאת מאשימה את עובדיה בחוסר היענות. טייסי אל על מצרים על הפגיעה בנוסעים. לגבי הטענה ל'מגפת מחלות': לא מדובר רק במחלות אלא בכל מקרה שבו טייס לא יכול להגיע לטיסה. בנתונים שהגישה החברה לבית המשפט יש עלייה של 0.2% בלבד בדיווחי טייסים שאינם יכולים לטוס לעומת התקופה המקבילה. כשמביאים בחשבון את העלייה בכמות הפעילות של אל על ובכמות הטייסים מבינים שלא הייתה שום 'מגפת מחלות'. הטענות כאילו הטייסים ביקשו לטוס רק בכיוון אחד מגוחכות. הדרישה הגיעה מצדה של אל על, כשהמטרה היא להגדיל את זמינות הטייסים לטיסות אחרות. לגבי טענת החברה על הכשרת טייסים חדשים: החברה העמיסה על הטייסים 70% או 80% טיסות מעבר למה שנדרש עד עתה, וכעת היא מצפה גם שיהיו זמינים להדריך טייסים חדשים".