"לא תשנה אותנו"

מה בעצם המטרה שלך, יאיר? | אברהם דוב גרינבוים

יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד שיגר לרבנים הראשיים מכתב שכולו 'דאגה' ללימודי הליבה לילדים החרדים. עורך "בקהילה" אברהם דוב גרינבוים מצנן את דאגתו: "חבל על הזמן היקר שלך, לא תשנה אותנו" (טור)

אברהם דוב גרינבוים | כיכר השבת |
יאיר לפיד (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

אל כבוד מר יאיר לפיד, שר האוצר לשעבר

במענה למכתבו אל כבוד הראש"ל הגר"י יוסף, תוך דאגה כנה ועמוקה לעתידם הכלכלי של ילדי ישראל החרדיים.

"בימים אלו", הנך פותח את מכתבך, "מקדמת הממשלה יוזמת חקיקה שנועדה לבטל את חובת לימודי הליב"ה בבתי הספר החרדיים". רק ציון קטן: זו הממשלה שאינך חבר בה, למורת רוחך והצער הכרוך בישיבה על ספסלי אופוזיציה קרים ומנוכרים.

ובכן, אתה בוודאי תתפלא, אבל יוזמה זו באה דווקא מלמטה: ההורים, המחנכים והתלמידים. הם אולי לא יודעים את מה שידוע לך, כי שוק העבודה בישראל חוסם אותם כי לא יהיו להם תואר ותעודה.

ואולי הם כן יודעים, ובמחשבה שנייה הם החליטו שלא לצאת לשוק העבודה הפרוץ והמתירני. וגם אם הם ייצאו בעתיד, בגיל 30, לעבודה, אחרי שנות השתלמות בתורה, הם יבואו בוגרים יותר ובשלים יותר, ובתוך תקופה קצרה ישלימו את כל הפערים, עליהם אדוני מקונן.

אכן, "כל תולדות היהדות היא השאיפה להשכלה וללימוד". ולא רק, אדוני, גם לשמור ולעשות ולקיים. לא די ללמוד ולחיות חיי הפקר. תורה שאין עמה דרך ארץ אינה תורה. כשאני מביט מסביבי על כל אותם מלומדים שסיימו בגרות, אנגלית ומתמטיקה בגיל מאוד צעיר, ואורחות חייהם מתירניים, ריקים ומופקרים – אני תוהה לרגע להיכן נעלמו ידיעותיהם. וכי רק ללמוד ולצאת עם תואר? זו המטרה בחיים?

כן. "הרמב"ם היה רופא ומדען". וגם איש האלוקים שהורה לנו ב־14 כרכי הי"ד החזקה איך לנהוג ביומיום. אי אפשר לקחת מהרמב"ם רק את הצדדים הנחמדים והכיפיים. הוא היה רופא. אבל היה קודם איש התורה. "הגאון מווילנא עסק במתמטיקה". נפלא. ממש נפלא. לצד התורה הוא העשיר את חכמתו במתמטיקה, אבל לא מילא את ראשו בתרגילי הבל שאין מהם אלא כלום ואפס.

האמת ניתנה להיאמר, היו כנראה גדולים בחכמת הרפואה מרבינו הרמב"ם וגדולים אף במתמטיקה מאדוננו הגר"א. חכמה בגויים תאמין. אבל גדולתם של מצוקי הארץ ושפתותיהם הדובבות בבית המדרש הן רק בזכות תורתם. לו היו משקיעים את כוחם בחכמה ומדע, גם אתה, מר לפיד, לא היית טורח להזכיר את שמותיהם במכתבך.

מי צריך לצאת לעמול לפרנסה? גם זאת מגלה לנו הרמב"ם עצמו. הוא קובע (בהלכות שמיטה ויובל יג, יג) ששבט לוי "הובדלו מדרכי העולם, לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין, ולא זוכין לעצמן בכוח גופן, אלא הם חיל ה', שנאמר ברך ה' חילו". והרמב"ם פוסק שהדברים הללו נאמרו לא רק לגבי שבט לוי, אלא גם לכל אדם מישראל. וזה לשונו:

"ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו, לדֵעָה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוקים, ופָרַק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם, הרי זה נתקדש קדש קדשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים, ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים וללוים".

עכשיו אולי תבין מר לפיד, למה החרדים באמת לא מודאגים ממה שיקרה להם בעוד עשור ושניים.

רגע, מה בעצם המטרה שלך, יאיר? פשוט לעזור לנו, החרדים? זה מדהים. אנחנו לא מכירים בך, ואתה פשוט משלם טובה תחת רעה. זו דרגה מופלגת. ואולי, רק אולי, אלעזר שטרן, חובש הכיפה שבמפלגתך, מגלה את מה שטמון מאחורי הדאגה הכנה: "הפוליטיקאים החרדים חושבים שיוכלו לחסום את הכול", אמר השבוע שטרן, "ולחוקק חוקים שפוטרים לימודי ליב"ה כדי שהציבור יהיה שבוי בידיהם". נו, נו. בינתיים, אנחנו המשוחררים, ואלו שצריכים ללמוד מתמטיקה ואנגלית בגיל 6 ללא שום מטרה, הם השבויים.

"המוני בתים בחברה החרדית צמאים להשכלה", הנך כותב בידענות מפליגה. אולי אתה מכיר כמה חרדים שכאלו. צא לרחוב, עלה לגבעה בפוניבז', כנס לישיבת מיר ולתלמודי התורה היגעים מעומס ילדים הצמאים להשכלה וראה והיווכח במו עיניך מה הם צריכים, מה מאיר את ליבם ועיניהם, מה שאיפתם ביקום.

אתה אולי חי כאן לצדם. אבל אתה לא חי אותם. הם לא צריכים ליב"ה. הם לא מודאגים מהשכלה. הם לא מתעניינים בפרנסה. הם מחוברים לתורת א־ל חי כאילו היום ניתנה. הם לא צריכים לטפס אחורה לחפש את המדענים שיש לאומה הישראלית להציע. התורה מציעה להם הכול וכל הזמן.

וזאת התורה לא השתנתה. ולא תשתנה לעולם. חבל על הזמן היקר שלך, איש מוכשר. לא תשנה אותנו.

חרדי עובד שלא עזב את ה'כולל'

  • המכתב פורסם ב"בקהילה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר