גמילה כהלכה

טקס מול ספרי תורה ושבועה: כך טופל המהמר החרדי

השבעה מול ספרי תורה בבית הכנסת, בנוכחות אשתו: רבה של רמת אלחנן הגאון רבי יצחק זילברשטיין התבקש לטפל במהמר חרדי שנהג לבקר דרך קבע בבתי קזינו ביריחו. כך התנהל הטיפול (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(Kobi Gideon / FLASH90)

כך טופל המהמר החרדי: סיפור שמפרסמים בימים האחרונים מקורביו של רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק וחבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, מתאר את דרך הטיפול של הרב במהמר חרדי מכור - השבעה מול ספרי תורה בבית הכנסת, בנוכחות אשתו.

האישה שפנתה לרב סיפרה כי התברר לה שבעלה עוסק בהימורים והיא אינה מוכנה לחיות עם בעל כזה. "כששאלנו את הבעל מדוע הוא עושה כך, השיב לנו שהוא עוסק בהימורים רק ביריחו, שם המהמרים הם ערבים, וממילא אין בכך את הבעיה ההלכתית".

"ברם" סיפרו, "האשה המשיכה לטעון, שהיא חוששת מאוד שהוא עלול להסתבך שם עם הערבים, ואז הם עלולים להגיע לביתה ולפגוע בה ובילדיה, 'ואני לא מוכנה לחיות במתח כזה', אמרה. שאלנו אותה, האם לדעתה אם נקרא לבעלה ונדרוש ממנו להישבע שלא יעסוק יותר בהימורים, והוא יביע נכונות להישבע, האם היא חושבת ששבועה זו תשפיע על בעלה, והוא אכן יימנע מלעסוק בכך, כדי שהשבועה לא תהיה לבטלה חלילה, והאשה השיבה שנראה לה שהדבר ישפיע עליו, ושאפשר להשביעו".

"למרות שלא עשינו זאת מעולם, החלטנו הפעם להשביע את הבעל. הבאנו אותו מול ארון הקודש עם ספרי התורה, ואשתו עמדה בעזרת הנשים, והשבענו אותו".

מה המקור לטקס? הרב מספר: "הסתמכנו בכך על מעשה שהיה אצל מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שגם הוא התכונן פעם להשביע אשה, ורק ברגע האחרון התברר שהדבר מיותר. במקרה ההוא היה מדובר בדין תורה קשה שהובא בפני מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל. בחורה באה להירשם לנישואין, וכמקובל מתפרסם הדבר בעיתונים, במודעה מיוחדת, עם שמה המלא של הבת. והנה, לא עובר יום, ומגיע בחור לבית הדין, ואומר 'אני קידשתי את הבחורה הזו'. הבת עצמה הכחישה זאת מכל וכל, וכששאלנו אותו - סיפר מרן הגרי"ש - האם יש לו עדים, השיב בחיוב, ולמחרת הביא שני עדים, סיפר לי מרן הגרי"ש. שני העדים הללו התגלו כבלתי-מהימנים, מאחר ועדותם לא התאימה עדותם זה לזה. האיש אמר שיש לו עדים נוספים. למרבה הפלא התגלו גם העדים הללו ככאלה שאי אפשר לסמוך על עדותם".

"כך היה 5 פעמים! וכל פעם התעקש האיש להביא עדים אחרים... רק בפעם השישית, כשהביא את הזוג ה-6 של העדים, התאימה עדותם. מרן הגרי"ש סיפר לי שהחליט לבחון את הבחורה על ידי כך שיאמר לה להישבע שהיא דוברת אמת. הבחורה סירבה להישבע, וטענה שהיא חוששת משבועה, ולמרות שהרב אלישיב אמר לה ש'אני כאן הרב והדיין, ואני מורה לך להישבע, אם דברייך אכן אמת הם', לא רצתה לעשות זאת".

"מו"ח ניסה זמן רב לשכנעה, עד שלבסוף... נשברה הבחורה והודתה שהיא אכן מקודשת לבחור ההוא. ברם, הדיונים עדיין לא נגמרו, מאחר שהבחורה טענה שהבחור ההוא קידש אותה ב...ביסקוויט, ועכשיו התעורר דיון האם הביסקוויט היה שווה-פרוטה... הרבנים הטריחו את עצמם והלכו לבית החרושת 'פרומין' בגבעת שאול, כדי לברר את שוויו של הביסקוויט, לאחר שהוצא מהחבילה, והונח על הצלחת. אבל הנה ראינו שמרן הגרי"ש זצ"ל היה מוכן להשביע את האשה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר