בקרוב: חתימה על הסכם הסיוע הביטחוני של ארה"ב לישראל - בכיר ישראלי המריא לוושינגטון

הקרע בין ממשלו של ברק אובמה לזה של נתניהו כבר לא יתאחה לעולם, אך לגבי מידת הצלחתו של האחרון לקבל מהבית הלבן ה"עוין", הסכם סיוע ביטחוני נדיב מתמיד - הדעות חלוקות. סקירה מקיפה (מדיני)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אובמה ונתניהו. ארכיון (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי יעקב נגל המריא לפנות בוקר (שני) לוושינגטון, כדי לתת 'פוש' אחרון לסגירה סופית של פרטי 'הסכם הסיוע' הביטחוני האמריקני למדינת ישראל, שיהיה תקף למשך עשר השנים הבאות. מהדיווחים עד כה עולה, כי מערכת הביטחון הישראלית תקבל מארה"ב פחות ממה שראש הממשלה בנימין נתניהו תכנן להוציא ממנה.

כידוע, הסכם הסיוע לישראל מתחדש כמעט באופן אוטומטי בכל עשר שנים. הפעם, המשא ומתן על ההסכם החדש, שיכנס לתוקפו בשנת 2018, היה שונה מתמיד: כזכור, במהלך המאבק על ההסכם עם איראן הבטיח הנשיא אובמה לסנטורים דמוקרטים שאם יצביעו בעד ההסכם בו הוא כה חפץ, הוא מבטיח לפצות את ישראל על כל פגיעה בביטחונה. במקביל, נתניהו החליט אז לנסוע לוושינגטון ולנאום באוזני חברי הקונגרס. הנסיעה סודרה מאחורי גבו של הבית הלבן. בנאומו, הוקיע נתניהו במילים קשות את מדיניות הממשל האמריקני בראשות ברק אובמה. הבית הלבן, כמובן, כעס על כך - מה שהעמיק את הקרע בין ממשל אובמה לממשלת נתניהו, עוד יותר מכפי שהיה, קרע שלא אוחה עד היום.

במהלך המשא ומתן בין המדינות שנוהל בשנה האחרונה על הסכם הסיוע הביטחוני, הוחלט בהסכמה הדדית לכלול בחבילת הסיוע את כל המענקים הנפרדים שהקונגרס אישר לתוכניות הטילים הישראליות. יחד מגיעה החבילה ל-3.7-3.5 מיליארד דולר, סכום מרשים, שמבטא את מה שישראל קיבלה בהסכמים הקודמים.

אלא שנתניהו טען שיצליח לקבל יותר - 4 מיליארד דולר לפחות, יותר מ־40 מיליארד דולר לעשר שנים. אף שממשל אובמה הבהיר בערוצים שונים שזה לא יקרה, העדיף נתניהו למשוך את המשא ומתן, בהנחה שהבחירות בארצות הברית יביאו את אובמה להתקפל בפניו, כדי לא לפגוע באלקטורט היהודי עליו מתמודדת מפלגתו הדמוקרטית מול הרפובליקנים.

לפני כשלושה חודשים, ב-25 באפריל, טיפס המאבק לשיא חדש: 83 סנטורים - מתוך 100 - חתמו על מכתב שתומך בהגדלת הסיוע. הם כתבו: "על רקע העלייה הדרמטית באתגרי הביטחון שאיתם מתמודדת ישראל אנחנו מוכנים לתמוך בהסכם שיגדיל את הסיוע, יספק לישראל את המשאבים הדרושים כדי להגן על עצמה ולשמר את יתרונה האיכותי".

על כך היה קשה לבית הלבן לסלוח. מכתב הסנטורים נדחה על ידו פומבית. בשלב זה, בלשכת ראש הממשלה הבינו שאולי יוזמת המכתב היתה התערבות מוגזמת מידי, והם העבירו מסר לבית הלבן - כך חושף 'ידיעות אחרונות' שמפרסם את הסקירה המרתקת - שזה נעשה ללא ידיעת ישראל. הבית הלבן, בתגובה, דרש שראשי החותמים על המכתב, הסנטורים לינדזי גרהאם הרפובליקני וכריס קונס הדמוקרט, יודיעו שניסחו את המכתב בלי ידיעת ממשלת ישראל. עדיין לא ברור אם כך אכן נעשה בסופו של דבר.

כמו כן, הבית הלבן דרש שישראל תתחייב לא לבקש בקשות סיוע נוספות בעשר השנים הקרובות. נתניהו הורה לצוות המשא ומתן להתנגד, אבל האמריקנים התעקשו. הבית הלבן רצה גם שכל הסיוע יוזרם לרכישות בארצות הברית, כמקובל. הישראלים טענו שזהו גזר דין מוות לתעשייה הביטחונית שעשרות אלפי עובדים יפוטרו ממנה כתוצאה מכך. הבית הלבן הסכים להניח לישראל בחמש השנים הראשונות לקיום ההסכם, אבל אחריהן יפחת בהדרגה הסכום שיועבר לישראל, עד לאפס - חוץ ממיזמים משותפים, כמו תוכניות הטילים וכדומה.

גם כשהועלתה בקונגרס ההצעה להעניק לישראל 600 מיליון דולר נוספים בשנת הכספים 2017 עבור תוכניות הטילים. הביע ממשל אובמה כעס על כך, מה שהוביל לפרסום הודעת נתניהו, לקראת יציאת יעקב נגל הלילה לוושינגטון, בה הוא מתחייב שישראל לא תבקש סכום כלשהו בשנה הבאה. "ישראל מייחסת חשיבות גדולה ליכולת התכנון והוודאות בכל הנוגע לסיוע הצבאי", הצהיר ראש הממשלה.

בחתימה הצפויה על ההסכם תסתיים למעשה פרשת המאבק ההירואי של נתניהו - חסר הסיכוי מעיקרו - נגד 'הסכם הגרעין' בין איראן למערב בראשות ארה"ב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר