אאא

בשבועות הקרובים יצביע הקבינט המדיני-בטחוני על ההצעה להקים נמל ימי לרצועת עזה שיוקם על אי מלאכותי. כידוע, בשנים האחרונות מקדם שר התחבורה ישראל כץ את התכנית, כשלאחרונה הוא אף הצליח לגייס את תמיכת הממסד הביטחוני ברעיון.

בכירי מערכת הביטחון, מודאגים מאוד מן האפשרות שקריסה כלכלית ברצועה תביא למלחמה נוספת, ומקווים שהקמת נמל שכזה תקל במעט את הקושי הכלכלי העצום בו שרויים תושבי רצועת עזה.

יצויין, כי הקמת האי צפויה לקחת חמש שנים ולעלות כ-5 מיליארד דולר. חברות פרטיות ומדינות יכולות להגיע ביניהן להבנות כיצד לממן את הפרויקט. הנמל צפוי להיות מחובר ליבשת בגשר עם עמדת ביטחון ולישראל - כך לפי התכנון - תהיה הזכות הבלעדית להשגיח ולבדוק את כל הספינות והסחורה שיגיעו לנמל.

השר כץ אומר בראיון לג'רוזלם פוסט: "העולם רואה את ישראל כבעלת אחריות על עזה. הקמת נמל תסייע לתושבים לפרנס את עצמם ותשפר את מעמדה הדיפלומטי של ישראל בעולם. המהלך לא ישנה את האידאולוגיה של חמאס, אבל לפתיחת הרצועה למסחר עם שאר העולם יש פוטנציאל לשמש כגורם ממתן על חמאס.

"בסופו של דבר", מנסה כץ להסביר, "המהלך עשוי להחליש את האחיזה של חמאס, משום שהמשטר האסלאמי יאבד את השליטה המוחלטת על שני מיליון תושבי עזה. אי אפשר להמשיך במצב הנוכחי. ישראל צריכה ליזום וללוות את הקמת הנמל, אבל התנאי הוא שאנחנו לא נשלם עליו".