כתבה שלישית בסדרה

יונט'ל קראוס - איל הנדל"ן שלומד כמו אברך

כיכר השבת בסדרת כתבות מידי סופ"ש על אילי ההון החרדים, והפעם - על דמות מרתקת במיוחד: יום טוב קראוס, איל הון של ממש, המתגורר בבני ברק ובורח מהפרסום בכל כוחו (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(באדיבות המצלם)

השבוע נפטרה בעיר בני ברק האישה חיה רייזל קראוס ע"ה. לכאורה עוד טרגדיה קשה בה האישה בת לחסידות צאנז נסתלקה והותירה אחריה משפחה אבלה ויתומה אך כמות מעשי החסד שנשמעה במהלך השבעה בבית ברח' רוזובסקי הביאה אותנו להאיר באלומת אור את בעלה, הנחשב היום לאחד מאנשי העסקים הגדולים ביותר במגזר החרדי ולאחד הנדבנים השומרים על שקט תעשייתי מכוון.

אז מי הוא הגביר האלמוני יום טוב קראוס המתגורר בליבה של עיר התורה והחסידות? הונו נאמד במאות מיליוני ₪, אך אם תחפשו עליו בגוגל או בעיתונים הכלכליים לא תמצאו שום אזכור לאיש או לעושרו הרב.

יום טוב (יונט'ל) קראוס נולד בהונגריה ועד היום בנושאים חשובים ומהותיים קל לו להתבטא בשפה השורשית עליה גדל.

עד לפני 15 שנה התגורר קראוס בשכונת סטמפורד היל בלונדון שם עשה את מרבית הונו הנאמד כיום ב-200 מליון לירות שטרלינג. קראוס התמקד בהשקעות בנדל"ן למגורים ופחות בנדל"ן מסחרי מניב, מה שסייע לו שלא להיקלע למשבר הנדל"ן בלונדון בשנות ה-90 שעה שנגידים רבים דוגמת האחים רייכמן הפסידו אז את כספם ופשטו את הרגל.

במהלך העשרים השנה האחרונות בעיקר לאחר הצירוף של בריטניה לאיחוד האירופי, חלה עלייה ניכרת בשווי הנדל"ן הבריטי מה שגרם לצמיחה מסחררת בהונו האישי ולהפיכתו לגביר של ממש.

אחיו של יום טוב, הנגיד מתי קראוס, המתגורר בשכונת גולדס גרין, נחשב אף הוא לגביר גדול ושמו ידוע יותר בעולם התורה והחסידות. אולם גורמים בענף הנדל"ן טוענים כי שווי ההון של האח מבני ברק, עולה על זה של האח המוכר.

בורח מהפרסום

"צריך להבין", הם מסבירים, "בניגוד לגבירים אחרים, יום טוב בורח מכל בדל של פרסום. יש כאלו שדואגים לפרסם שהם בורחים מפרסום, אבל יום טוב בורח גם מזה. מה שגורם שלמרבית הציבור הוא אנונימי באופן מוחלט".

כאמור, בתחילת שנות ה-2000 עלו קראוס עם משפחתו לישראל ומאז הם מתגוררים בבני ברק באחד הרחובות השקטים במרכז העיר.

בניגוד לאנשי עסקים אחרים האוהבים את "הנאות החיים", קראוס ידוע כמי שחי בדמות אברך חסידי, "חניוק", ללא כל הפרזה בחיים הגשמיים. מולטי מיליונר על גבול המיליארדר, בסדר גודל שלו יכל להחזיק וילה בסביון, להתארח במלונות פאר בחו"ל ואף להחזיק במטוס פרטי. אולם קראוס מקדיש את מרבית שעות היממה ללימוד תורה וחי בפשטות יחסית.

ניתן לראות אותו בבית המדרש בעיר התורה, כשהוא יושב מול עשרות ספרים פתוחים והוגה בלימוד מבוקר עד ערב. יש לו מנהלים עליהם הוא סומך, שמופקדים על ניהול נכסי הנדל"ן בלונדון ומידי ערב הוא יושב עימם לשיחה טלפונית בת שעה לעקוב אחר המהלכים הפיננסים, מספר ל"כיכר השבת" מקורב שמצוי בסוד העניינים. "מלבד זאת כל היום הוא מנותק ומעניין אותו רק תורה, יראת שמיים ועבודת השם. הוא ממש בז לגשמיות" הוא מספר.

"אחד הדברים האהובים על קראוס הינו בחירת חתניו הנחשבים ל"שפיצים" של עולם הישיבות החסידי. על בחור טוב הוא מוכן לשלם סידור מלא ויותר מזה", מספר מקורב, "זה מה שמעניין אותו וחשוב לו בחיים. הוא מקדיש לכך ימים ושבועות,בשבילו זה כמו לבחור אתרוג מהודר".

בהמשך לאחר הנישואין, כמובן שהוא מחזיק את בניו וחתניו ואף מסייע בנישואי הנכדים ובכלכלת הבית.

תורם לא קונבנציונלי

קראוס נחשב היום לאחד הנגידים מהשורה הראשונה בממלכת חסידות צאנז. הוא מקורב מאוד לכ"ק מרן האדמו"ר מצאנז, שמטיל עליו שליחויות שונות ומרבה לשוחח עימו ולשמוע את דעתו והבנתו.

"קראוס אוהב לתרום לנושאים לא קונבנציונליים, עניינים שגבירים אחרים לא יתרמו להם ויישארו ללא מענה. לא מעניין אותו שלט הנצחה על בית כנסת, או מבנה של ישיבה, הוא אוהב לעזור ולסייע באמת", מספר גורם המקורב למשפחה.

הגורם מציין את תרומתו הקבועה מידי חודש למועדונית המיועדת לטיפול בילדים מיוחדים ממשפחות חרדיות. קראוס "שופך" בכל חודש כ-150 אלף ש"ח בשביל המועדונית הקרויה על שמו. צריך להבין שבאותם משפחות חרדיות מרובות ילדים, המטופלות בנוסף גם בילד חריג, הרי שלמרות העובדה שהוא נמצא במסגרת חינוכית עד שעות הצהריים, לאחר מכן קשה לו לקבל את היחס המיוחד לצד היחס לו זקוקים שאר הילדים בני המשפחה ולכן המועדונית בה מבלים הילדים הללו עד שעות הערב המאוחרות הינה פשוט הצלה לאותם מאות משפחות.

"מצוקת הדיור בוערת בעצמותיו"

בנוסף, מקדיש עצמו קראוס בשנים האחרונות לפתרון מצוקת הדיור החרדית ובעיקר זו המעיקה על קהילת צאנז.

בחסידות צאנז קיימת יוזמה מבורכת לפיה כל חסיד צעיר שנישא ורוכש דירה למגורים בפרויקט בטבריה מקבל מענק נכבד לצד הלוואה ללא ריבית המשולמת על ידו בתשלומים נוחים בכל חודש ללא ריבית.

את הכסף לקרן ההלוואות תרמו נגידי החסידות ובראשם יונט'ל קראוס שרואה בכך שליחות ציבורית אישית מהמדרגה הראשונה. "זה בוער בעצמותיו ממש", מתאר אחד העסקנים שמספר כי קראוס גם מנהל משא ומתן מול הקבלנים במטרה להוזיל את מחיר הדירות.

מידי שנה בחודש אלול מתנתק קראוס מכל עסקיו למשך חודשיים עד לאחר תום החגים ומקדיש עצמו בחודשי אלול ותשרי לרוחניות בלבד.

בחודש התשובה שוהה קראוס במירון שם ניתן לראות אותו יושב עטור בטלית ותפילין כשהוא מתפלל ולומד על יד הציון של רשב"י. "הוא מתהלך שם בפשטות, כשאף אחד לא מזהה כי מדובר בגביר גדול", מספר אחד ממכריו שמציין כי פעם אף ראה כיצד איש עסקים מארה"ב שהגיע להתפלל במירון חשב שמדובר באברך עני וביקש להעניק לו נדבה...

בחגי תשרי, בראש השנה ויום כיפור יושב קראוס בשורה הראשונה, לצד בני הרבי ולצד ראשי הישיבות והנגידים, מתפלל ובוכה כשהוא עטוף בטלית.

"יש לו פשוט סיעתא דשמיא מיוחדת. הוא לא צריך לקום לעבוד במפעל או בעסק, יש לו את נכסי הנדל"ן בלונדון שעולים ועולים והא יכול להמשיך ולהגות בתורה ולעסוק בחסד", מספרים ידידיו בהערכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר