שוחזרה הצניחה ההיסטורית במבצע קדש. צפו

אזור פלמחים במרכז הארץ, הבוקר: 60 מפקדים בגדוד 890, ממ"כים ועד למח"ט הצנחנים, נדחפים בזה אחר זה מבטן המטוס לשחזור הצניחה המפורסמת במהלך מבצע קדש (צבא וביטחון)

קובי רוזן | כיכר השבת |
הצניחה ההיא, והשחזור היום (צילום: דובר צה"ל)

אזור פלמחים במרכז הארץ, הבוקר (רביעי): 60 מפקדים בגדוד 890, ממפקדי כיתות ועד למפקד חטיבת הצנחנים, נדחפים בזה אחר זה מבטן המטוס לשחזור הצניחה המפורסמת במעבר המיתלה במהלך מבצע קדש - שחזור שנערך למעשה 60 שנה אחרי הצניחה המבצעית הראשונה והאחרונה של צה"ל מעבר לקווי האויב. עשרות הצנחנים המריאו הבוקר במטוס הרקולס מבסיס חיל האוויר בתל נוף, לאחר נוהל קרב ששחזר את ההכנות לפעולה המדוברת בסיני, שכלל גם את התדרוך הקצר שערך ללוחמים המג"ד דאז - והרמטכ"ל בהמשך - רפאל איתן.

מיותר לציין, כי בניגוד לצניחה ההיא, שבה נפצעו 13 לוחמים מהמגע עם הקרקע, את הצניחה הבוקר סיים הגדוד ללא נפגעים, ועם מצנחי ה-T11 החדישים יחסית.

כחלק מציון הצניחה במיתלה, צוותי לוחמים מגדוד 890, שחמישה מלוחמיו הם נכדים לצנחנים שצנחו ב-1956, נשלחו בשבוע האחרון לשיחות אישיות עם הצנחנים הוותיקים. הערב יתקיים מפגש נרחב בין שני דורות הצנחנים, לסיכום הצניחה והעלאת מורשת קרב וחוויות.

כידוע, הצניחה במיתלה נעשתה במטרה לאגף את הצבא המצרי, בכדי לאבטח את כניסת שאר הכוחות ללחימה באותה גזרה. אף שהמשימה הצליחה, הקרב העקוב מדם שהיה לאחר מכן עורר ביקורות על נחיצות הצניחה. במענה לשאלה אם הצניחה המפורסמת היתה מיותרת השיב המח"ט: "אני לא יודע אם זה היה מיותר, כי הצניחה במיתלה אפשרה לכל החטיבה להגיע מאחור וללא איום של הצבא המצרי. אני מכיר את הביקורות של ההיסטוריונים, אבל לפי ההיסטוריה של החטיבה הצניחה במיתלה אפשרה את כינוס הכוחות, והקרב שהתפתח היה לאחר מכן".

"זו היכולת הנוכחית של החטיבה - לתקוף את האויב בעומק ולהפתיע אותו", הסביר המח"ט הנוכחי, אלוף-משנה נמרוד אלוני. "הכנו היום בשטח את אותן נקודות ציון שהיו אז במבצע וכינסנו את הצנחנים באותה דרך שבה כונסו אז הפלוגות. כמות האמוציות והרגש שהיו אז לצנחנים לא נרגעו ואולי אף התחזקו, עד היום הם חיים את אותו הקרב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר