סופת הוריקן בדרך

לחץ בארה"ב: שני מיליון תושבים נדרשו להתפנות

הסופה החזקה "מתיו", שהרגה עד כה 25 איש בקאריביים, מתקרבת לחוף הדרום-מזרחי. אובמה מזהיר את האמריקנים משאננות: "זו סופה רצינית, נתכונן לגרוע מכל" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ההוריקן סנדי ב-2012 (צילום: שאטרסטוק)

כוננות שיא בארה"ב: תושבי דרום מזרח ארה"ב נוטשים את קו החוף לקראת הגעתו של הוריקן "מתיו". בפלורידה, ג'ורג'יה, דרום קרוליינה וצפון קרוליינה אוגרים מזון ודלק. הנשיא ברק אובמה ומושלי המדינות קראו לשני מיליון תושבים להתפנות, ולהתכונן למה שעלולה להיות הסופה החזקה באזור מאז הוריקן ווילמה ב-2005.

סוכנויות הידיעות מדווחות כי הסופה צפויה להגיע לחופי פלורידה היום בערב (ה') על פי שעון ארה"ב, אחרי שגבתה את חייהם של לפחות 21 בני אדם בהאיטי ויצרה משבר הומניטארי חריף. ברפובליקה הדומיניקנית נהרגו ארבעה בסופה הקשה.

"מתיו" הוגדר כהוריקן בדרגה 4 עם רוחות חזקות במיוחד של 230 קמ"ש. אחרי שפגע בהאיטי המשיך ההוריקן לקובה והחריב עשרות בתים במזרח המדינה (לא דווח על קורבנות, אם כי במדינה הקומוניסטית הכל יכול להיות) והחל להכות גם באיי בהאמה עם גשמים כבדים ורוחות עזות. הוא נחלש מעט וירד לדרגה 3, אך עדיין נרשמו רוחות של 195 קמ"ש.

המרכז לחיזוי הוריקנים במיאמי מסר כי מוקדם מדי לחזות איפה תגרום הסופה לנזק הגדול ביותר בארה"ב. החשש הוא שההוריקן יתחזק כשיגיע לפלורידה ויהפוך אף למאיים יותר מזה שהכה בהאיטי. "אני רוצה להדגיש בפני הציבור – זו סופה רצינית", אמר אובמה אחרי שקיבל סקירה על ההיערכות להוריקן בסוכנות החירום הפדראלית. "אנחנו מקווים לטוב ביותר אבל רוצים להתכונן לגרוע מכל".

"אם יש בקהילה שלכם פקודה להתפנות - קחו אותה ברצינות", המליץ הנשיא. אובמה הוסיף שסוכנות החירום הפדראלית שלחה צוותים לפלורידה, ג'ורג'יה, דרום קרוליינה וצפון קרוליינה, ומתואמת עם גורמי ממשל ואוגרת אספקה. המושלים בארבע המדינות האלו הכריזו על מצב חירום, מה שמאפשר להם להשתמש בכוחות המשמר הלאומי ואף לפנות בכוח במקרה הצורך.

החשש של אובמה אינו ריק, בסופה סנדי שהכתה ב-2012 נהרגו בארה"ב בלבד 131 בני אדם והפעם מדובר בסופה אף חזקה ומסוכנת יותר.

מושל פלורידה ריק סקוט קרא לאלו שנמצאים באזורים הפגיעים להתפנות מוקדם ככל האפשר, אפילו אם צווי פינוי טרם פורסמו, ולהשתמש במקלטים של המדינה. סקוט אמר כי פלורידה עלולה לעמוד בפני "הפינוי הגדול אי פעם" מכיוון שההוריקן מאיים כמעט על כל חופה האטלנטי. ג'קי שולץ, הדוברת של סקוט, אמרה כי 1.5 מיליון תושבים התבקשו להתפנות. "אם נפעל בדקה האחרונה לא יהיה לנו מספיק זמן להתכונן", אמר סקוט וביקש מהתושבים "לא לשים את חייכם וחיי משפחותיכם בסיכון".

התושבים במיאמי שלא מתפנים חוששים שיהיו תקועים בבתים במשך ימים, וממהרים לאגור מזון ומים. "זה כאוס", אמר עובד בסופרמרקט, ומספר שקופסאות השימורים והמים במקום אוזלים. גם הביקוש לדלק גדול, ובעלי התחנות העמידו קונוסים כדי לנסות לשלוט בתור הארוך של הרכבים.

לקראת הגעת ההוריקן הודיעה חברת התעופה אמריקה איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות בשלושה שדות תעופה בדרום פלורידה שתוכננו לחמישי, ואת כל הטיסות שתוכננו לשישי אחר הצהריים באזור ג'קסונוויל. לפי אתר FlightAware חברות תעופה ביטלו 1,594 טיסות שתוכננו ליומיים הקרובים בעקבות ההוריקן. 124 טיסות בוטלו בהאיטי, איי בהאמה וארה"ב ברביעי, 1,070 בוטלו בחמישי ו-400 בשישי. לפי האתר מספר הביטולים צפוי לעלות.

בדרום קרוליינה שם צפויה הסופה להגיע בסוף השבוע הורתה המושלת ניקי האלי על פינוי כרבע מיליון בני אדם באזור החוף. האלי הוסיפה כי כרגע היא מתכננת להורות על פינוי שני מחוזות נוספים, מה שיביא את מספר התושבים שנדרשים להתפנות לחצי מיליון בני אדם.

בג'ורג'יה התבקשו כ-50 אלף תושבים להתפנות. "אנחנו קוראים לאזרחים באזורים האלה להישאר רגועים – אבל דרוכים", אמר המושל נת'ן דיל. מושל צפון קרוליינה, פאט מקרוי, הכריז על מצב חירום בעשרות ממחוזות המדינה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר