הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב

מחפשים סיבות לשמוח בחג? כך נמחקו עשר גזירות לפיד

לשמוח בחג זו מצווה, קבלו עשר סיבות נוספות לשמחה - כך בוטלו 10 החוקים והגזירות של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שכוונו נגד המגזר החרדי. מהרדיפה הכלכלית ועד להסתה החמורה נגדנו (מיוחד)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש / פלאש 90 ושאטרסטוק. התמונה עברה עריכה)

חוק הגיוס

"שוויון בנטל" היתה סיסמת הבחירות הבולטת ביותר של יאיר לפיד ב-2013. העיתונאי שעבר לפוליטיקה והיה אחראי גם ללא מעט מההסתה נגד החרדים באותה התקופה, זיהה היטב את הפוטנציאל הנפיץ של גיוס צבא העם נגד הציבור החרדי, ועבר מכנס בחירות אחד למשנהו כשהוא מרצה על הצורך במה שכונה "שיוויון בנטל". הדברים הגיעו גם על רקע החלטת הרכב בית משפט העליון בראשותה של הנשיאה דורית בייניש לבטל את "חוק טל", מה שגרם להקמת וועדת פלסנר.

בסופו של דבר, לאחר שבנימין נתניהו הקים את ממשלתו ה-33 כשהיא "נקיה" מחרדים בזכות ברית לפיד-בנט, העביר לפיד את התיקון 19 לחוק שירות ביטחון שקבע כי על כל בחורי הישיבה בישראל להתגייס לצה"ל - מלבד מכסה קבועה.

ריקודים מול לשכת הגיוס אחרי 'עצרת המיליון' (צילום: כיכר השבת)

החוק שאמנם כלל תקופת הסתגלות בת חמש שנים, כלל בתוכו סעיף שקבע כי בחורי ישיבה שלא יתגייסו יעברו על עבירה פלילית. סעיף זה, שנכנס לאחר התערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הוביל לקריאה של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן להפגנת ענק שהתקיימה בראש חודש אדר ב' תשע"ד בירושלים.

בחודש חשוון תשע"ו, לאחר שלפיד נותר באופוזיציה בעקבות הבחירות ותוצאותיהן, בוטלו הסעיפים הכואבים בחוק הגיוס ונקבע כי לא ניתן להטיל סנקציות פליליות על תלמידי ישיבות עד לשנת 2023, וגם אז יוכל שר הביטחון לקבוע אם יעדי הגיוס הושלמו.

הקיצוצים החדים לעולם התורה

"איפה הכסף" הייתה ססמת בחירות נוספת שבלטה בקמפיין של לפיד בבחירות 2013. לפיד האשים אז את הישיבות ב"סחיטת קופת המדינה". בסופו של דבר, לאחר שלפיד נכנס לתפקידו כשר האוצר, הוא ביצע את הקיצוץ הכואב ביותר כלפי עולם התורה.

450 מיליון שקלים שהועברו לישיבות מדי שנה נמחקו מספר התקציב לאחר שלפיד העביר שורת קיצוצים שונים.

לאחר שהחרדים נכנסו לקואליציה בממשלה ה-34 בראשותו של נתניהו, החלו הנציגים החרדים להשיב את התקציבים לישיבות, כפי שהיו קודם גזרות לפיד. בחודש סיוון תשע"ו השלימו הנציגים החרדים את השבת התקציבים לקדמותם, בדיוק כפי שהיו בשנת תשע"ג.

הבטחת הכנסה לאברכים

הבטחת ההכנסה לאברכים בוטלה אמנם בעקבות החלטת בג"ץ לפיה המענק שאפשר לאלפי אברכים להתקיים אינו חוקתי ונוגד את עיקרון השיוויון, אך לפיד שהציג את הביטול כהישג שלו, מנע במשך כהונתו במשרד האוצר את השבת החוק, ואף התגאה במליאה על ביטול הבטחת הכנסה לאברכים.

ליצמן במהלך הדיון במליאת הכנסת בנוגע להבטחת הכנסה (צילום: ערוץ הכנסת)

בחודש חשוון תשע"ו החליטה ממשלת ישראל ה-34 להקים את קרן הסיוע ללומדי תורה, מה שהשיב הלכה למעשה את הבטחת ההכנסה לאברכים. בחודש אב תשע"ו אישרה הממשלה את תזכיר חוק סיוע ללומדי תורה נזקקים, התשע"ו, שיעגן את הבטחת ההכנסה לאברכים בחוק.

קיצוץ קצבאות הילדים

מהקיצוץ החד בקצבאות הילדים נפגעו 2.5 מיליון ילדים ישראלים, אך המטרה הייתה מוצהרת - שר האוצר יאיר לפיד לא שת לבו לחיצי הביקורת הקשים שספג על הפגיעה בשכבות החלשות במדינת ישראל וטען כי הקיצוץ החד שהותיר סכום של 140 שקלים בלבד לכל ילד שנולד לאחר שנת 2003 במקום תקצוב גבוה יותר על כל ילד נוסף במשפחה, נועד על מנת לגרוע את התקציב מהחרדים, לאחר הקיצוץ החד הפכה מדינת ישראל לאחת המדינות בעלות קצבאות הילדים הנמוכות ביותר בעולם המפותח.

דרעי נואם במליאה נגד הקיצוץ (צילום: ערוץ הכנסת)

בחודש חשוון תשע"ו השיבה ממשלת ישראל את קצבאות הילדים לסכום גבוה יותר עבור כל ילד, כשבמקביל החליטה הממשלה על הקמת קרנות בהן יופקדו 50 שקלים לחודש עבור כל ילד, את הסכום הנצבר יוכל הילד לפדות בגיל 18, אז יתווספו לחשבון 500 שקלים נוספים, במידה והילד לא יפדה את הכסף למשך 3 שנים נוספות יתווספו עוד 500 שקלים לחשבון.

משפחות האברכים שהודרו ממעונות היום

מעונות היום במדינת ישראל זוכים למימון משרד הכלכלה זאת בכדי שהורים עובדים יוכלו להשאיר את ילדיהם במעון עד לסיום יום העבודה. לפיד החליט כי במידה ואב המשפחה הוא אברך כולל, גם האם תאלץ לצאת מוקדם מהעבודה, מה שהיווה פגיעה אנושה במשפחות בהן האם עובדת ומביאה את המשכורת והאב לומד תורה בכולל אברכים.

ביום כניסתו של השר אריה דרעי לתפקידו במשרד הכלכלה, אותו אייש נפתלי בנט בממשלה ה-33, החליט השר לבטל את ההחלטה המפלה. זמן קצר לאחר מכן החליטה ממשלת ישראל להחזיר את המצב לקדמותו ומשפחות האברכים זכו שוב לתמיכה.

חוק הליבה

אחת מהבטחות הבחירות של יאיר לפיד הייתה חיסול הלכה למעשה של מוסדות החינוך החרדים, מוסדות הפטור, זאת על ידי קיצוץ חד בתקציב (עד 55 אחוזים) למוסדות חינוך שלא ילמדו לימודי חול על פי תכנית הליבה של מדינת ישראל. התכנית של לפיד כללה גם חיוב מוסדות החינוך החרדים במבחני המיצ"ב הארציים.

בתמוז תשע"ו כנסת ישראל אישרה את התיקון לחוק הליבה שקבע כי "השר רשאי לקבוע בתקנות, סדרים ותנאים למתן הוראת פטור למוסד חינוך לפי סעיף 5 (א), להפעלת מוסד כאמור ולהשתתפות המדינה בתקציבו".

ההסתה של יש עתיד בעקבות ביטול גזירת הליבה

ביטול גזרת הליבה גררה הסתה של מפלגת יש עתיד ששחררה עוד באותו היום סרטון בו נכללה הסתה חמורה נגד הציבור החרדי במדינת ישראל שהוצג כמשא על כתפי החילונים.

המחוז החרדי במשרד החינוך

כחלק מגזרותיהם של יו"ר יש עתיד ושר החינוך מטעמו שי פירון, הוצרו צעדי מוסדות החינוך החרדים. פירון החליט להקים את המחוז החרדי במשרד החינוך כחלק מהתכנית להקמת זרם חינוך ממלכתי חרדי, מי שעמד בראש המחוז הוא מאיר שמעוני שהותקף פעמים רבות על ידי מנהלי המוסדות החרדים, ובפרט על ידי מנהלי הסמינרים.

בסופו של דבר, המחוז החרדי עודנו קיים, אלא ששר החינוך נפתלי בנט החליט להעביר מתפקידו את שמעוני ובמקומו מונה איציק זהבי לאחר הליך סוער במיוחד. התכנית להקמת הזרם הממלכתי-חרדי אמנם הצליחה לגייס בתי ספר חרדים בודדים, אך הרוב המכריע של מוסדות החינוך בחרו להחרים את הזרם שהציע תקצוב גבוה יותר.

ביטול התמיכה לבניית בתי כנסת ומקוואות

שר האוצר דאז יאיר לפיד החליט לקצץ סכום של 53 מיליון שקל בסך הכל מתקציב המשרד לשירותי דת, זאת על מנת לבטל כליל את התמיכות שניתנו על ידי המשרד עבור הקמת מבני דת חדשים שכללו בין היתר בניית בתי כנסת חדשים ומקוואות ברחבי הארץ.

בשנה האחרונה חזר המשרד לשירותי דת להשיב את התמיכות והמשרד בראשו עומד השר דוד אזולאי פרסם בחודשים האחרונים מספר רב של מכרזים להקמת בתי כנסיות ומקוואות בכל רחבי הארץ זאת לצד מכרזים לשיפוצים במקוואות בארץ.

דירות מוזלות לחילונים בלבד

לפיד לא הסתפק בגזירות כלכליות חדשות למגזר החרדי, ואפילו תוכניותיו לסיוע למעמד הביניים בישראל כללו את הדרת החרדים. כך למשל חוק מע"מ 0 על דירה חדשה כלל סעיף שמגביל את המענק המשמעותי לזוגות הצעירים הרוכשים דירה רק עבור מי ששירת בצה"ל או בשירות האזרחי, מה שהדיר עשרות אלפי אברכים מזכות זו.

ליצמן נגד חוק מע"מ 0 "לא ניתן ללפיד לזרוק כסף בשביל פופולריות בסקרים (באדיבות ערוץ הכנסת)

בסופו של דבר החוק אמנם עבר בקריאה ראשונה בכנסת, אך הוא מעולם לא אושר מאחר והממשלה ה-33 פורקה על ידי ראש הממשלה. הטבות אחרות שמשרד השיכון הציע, כגון מחיר למשתכן, לא כוללות כיום סעיפים המפלים חרדים במפורש. יצויין, כי נכון לעתה מרבית המאמצים של משרד השיכון מופנים לעבר הציבור הכללי והדתי, וכמעט ואינו מוצע פתרון לחרדים ובערים החרדיות בארץ.

ההסתה החמורה

רגע לפני שפרש מכסא המגיש בערוץ 2, יאיר לפיד החל את מסע ההסתה החמור נגד החרדים במדינת ישראל. מה שהחל עם "פרשת היריקה" בבית שמש התגלגל למסע חמור במהלכו הותקפו לא מעט חרדים על ידי חילונים מוסתים שניזונו ממסע שנאה של מי שהיה מבכירי המגישים בתקשורת הישראלית וערק לפוליטיקה.

מסע הבחירות של לפיד המשיך את הקו הברור, כשהוא מאשים את החרדים בריקון הקופה הציבורית ("איפה הכסף") ובהסתה על ציבור לומדי התורה בישראל. מסע ההסתה לא נגמר גם כשהגיע לפיד לכנסת. באחת ההזדמנויות הוא אף קרא לעבר הח"כים החרדים "סיימנו לקבל מכבודו הוראות, המדינה סיימה לקבל מכבודו הוראות".

בשנה האחרונה, לפיד ככל הנראה הגיע למסקנה כי מסע השנאה שערך נגד שומרי התורה והמצוות במדינת ישראל עלול להזיק לתכניות שלו להגיע ביום מן הימים לכס ראש הממשלה, מה שגרם לו לרכך את יחסו, אפילו להצטלם עם טלית ולשלוח את רעייתו לטקסי הפרשת חלה. במקביל, לפיד חדל כמעט לגמרי מהשיח אודות "השיוויון בנטל" כמו גם אודות נושאים אחרים שהיוו את הכר להסתה הפרועה במערכת הבחירות של שנת 2013.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר