פניה לראש העיר

האם עיריית בני ברק מסכנת את התושבים?

"העירייה מסכלת ביודעין חידוש מבנים רבים ומעמידה בסכנה עשרות אלפי תושבים", כך טוען יו"ר ארגון הקבלנים מחוז דן. מנגד, דובר העירייה טוען: "זו יצירת פאניקה" (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בני ברק (צילום: פלאש 90)

בעקבות אירוע קריסת עמודי בניין מגורים לפני מספר שבועות ברחוב חזון איש בבני ברק, טוען יו"ר ארגון הקבלנים מחוז דן, דוד נחמני, בפנייה ששיגר אל ראש עיריית בני ברק, חנוך זייברט וממלא מקומו ומחזיק תיק ההנדסה, הרב אברהם רובינשטיין, כי "העירייה מסכלת ביודעין חידוש מבנים רבים ומעמידה בסכנה עשרות אלפי תושבים".

במכתבו, טוען נחמני, כי על מנת למנוע קריסת מבנים נוספים, יש לקדם ולממש תכניות תמ"א 38. עוד הוסיף נחמני כי "יש לטפל באופן בהול ביציבות המבנים הקיימים, עוד בטרם תתרחש רעידת אדמה או קריסת מבנה".

"מדיניות הבנייה בבני ברק אינו ברורה כלל וכלל", טוען נחמני, "שכן בעוד העירייה מאשרת הרחבות ותוספות בניה שברב הערים בארץ כלל לא היו מאושרות (או אף מובאות לדיון), הרי שמדובר בסכנת נפשות שבמקום לפתור את הבעיה מיסודה, העירייה שמה פלסתר שאינו מקל את המשבר. בבניין המגורים שקרס ברחוב חזון איש נבנתה קומת גג באישור העירייה, כך שהמדיניות העמומה רק מחזקת את פניית ארגון הקבלנים".

זאת ועוד, הסביר נחמני, מדיניות הבניה הקיימת בבני ברק אינה מאפשרת בניית קומה שנייה במסגרת תכנית תמ"א 38 ובניינים רבים בעיר אשר נבנו לפני עשרות שנים מצויים בסכנת התמוטטות כך גם חיי התושבים בסכנה.

"נכון להיום", הוא מסביר, "העירייה מאפשרת בפרויקט תמ"א הוספת קומה אחת בלבד ולא 2.5 כפי שהתכנית הממשלתית מאשרת, למעט באזור ב' 1 שם הוועדה המקומית מאשרת שתי קומות, אך זכויות הבניה בהיקף הניתן לקומה אחת. למעשה, בבני ברק לא מעודדים כניסתם של תושבים נוספים לעיר ובלאו הכי מדובר בעיר הצפופה ביותר בישראל. אין מקום למוסדות חינוך , שטחי ציבור ופארקים חדשים, לכן העירייה מעדיפה להשאיר את המצב על כנו".

דוד נחמני

נחמני מוסיף וכותב כי "עולה השאלה, אם כבר פעלתם בניגוד לפסיקת בית המשפט ובכל זאת הועברו לעירייה 40% משטח קומת הקרקע, מדוע לא לתת ליזם אפשרות תוספת 2.5 קומות או לפחות שתי קומות? בפועל, העירייה מאשרת תוספת בניית קומה אחת וגם מפקיעה משטח הקרקע לטובתה ולמעשה שטח המגרש קטן ולא משתלם ליזם והעיר קופאת על שמריה".

לדבריו: "ניתן כיום למצוא ברחבי העיר מאות מגרשים קטנים המשוועים לתחזוקה, לשיקום, לתוספת קומות מפוקחת ומבוקרת שבהם מתגוררים תושבים רבים אשר חוששים לחייהם , אך אין מי שיעזור".

את המכתב חותם נחמני בקריאה שלו ושל ארגון הקבלנים לזייברט ולהנהלת העיר להיפגש בדחיפות על מנת לגבש בשיתוף עמם "מדיניות חירום עירונית , בטרם יקרסו ויתמוטטו מבנים נוספים אשר יעלו בחיי אדם ויפה שעה אחת קודם!".

בתגובה לדברים, אומר מזכיר העירייה ודוברה, אברהם טננבוים ל"כיכר השבת", כי "עם כל הכבוד למר דוד נחמני, יו"ר ארגון הקבלנים בגוש דן שעוד בטרם שוחח עם הרב חנוך זייברט, ראש העיר בנושא, מכתבו הגיע לכלי-תקשורת, הרי שטענותיו, בחלקן הגדול חסרות ביסוס, ועליהן הוא בונה את הערותיו.

לדברי הדובר, "ממקרה אחד של בניין שהיתה בו קריסה חלקית, מטעמים ספציפיים שהיו קשורים לבניין זה, אין לה כל הוכחה על עשרות אלפי בניינים שיש לפעול למנוע קריסה בהם, וזו יצירת פאניקה חסרת אחריות גרידא.

"הטענות על אי פעילות עירונית לכניסת תושבים נוספים לעיר משוללות כל יסוד, שכן גם בתקופה זו עומדת לביצוע בניית כ-1000 יחידות דיור נוספות באזורים שונים, ובנוסף להן תכניות לבניית דירות רבות נוספות בצפון העיר, עם שטחי ציבור, קרקעות למוסדות חינוך ופארק גדולים".

טננבוים מוסיף ואומר כי "יתכן שארגון הקבלנים שאינו ארגון חרדי אינו דן בתוספת גני-ילדים בשטחים שמופקעים למטרה זו, שכן במגזר הלא-דתי אין בעיות של חוסר שטחים לגני-ילדים בגלל מספרם הקטן של ילדים ברוב המשפחות, אך במגזר החרדי יש לעשות, לעודד ולברך על כל דרך לתוספת שטחים לגני-ילדים במצב הקיים בעיר בעשור השנים האחרון. בד בבד, כל האישורים הניתנים למטרה זו הינם בהתאם לחוקי התכנון והבניה".

"הרתמותו של ארגון הקבלנים לנושאים שהוזכרו במכתבו, כארגון המייצג את התחום העסקי, אינה בוודאות נובעת מהרצון לדאוג למצב המבנים בעיר, אלא סביר למטרות של חברי הארגון אותם מייצגים הפונים", חותם טננבוים את תגובתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר