החיסכון בקצבאות הילדים

הרבנים דרשו, חברי הכנסת פעלו ומכשול הריבית - נמנע

תוכנית החיסכון בקצבאות הילדים יוצאת לדרך, אך החשש מפני איסור ריבית, הוביל את הגר"ד לנדו לפעול ולהפעיל את הח"כים. האלטרנטיבות אותרו בדמות מסלולי גלאט ללא חשש ריבית (חדשות)

שאול כהנא | כיכר השבת |
כינוס הרבנים (צילום: מתוך 'יתד נאמן')

הממשלה יזמה תכנית להרחבת קצבאות הילדים, והפכה את בעיית הריבית לשאלה שתעמוד בפתח של כל בית בישראל. לראשונה לשאלת הריבית יש את הממד הציבורי מכוח הממשלה, וועד ההלכה - העוסק בבעיות ריבית בהשקעות נקרא על ידי הגאון רבי דב לנדו, לתת מענה.

חברי הכנסת משה גפני גפני והשר יעקב ליצמן נרתמו והאלטרנטיבות הושגו. במוצאי שבת נקראו ובאו גדולי הדיינים, הרבנים ומורי ההוראה מקשת רחבה של חוגי היהדות החרדית אל מעונו של האב"ד הגאון רבי יהודה סילמן, כדי לצאת בקריאה לכל החוסכים לחתום בטופס הביטוח הלאומי על בחירת מסלולי גלאט ללא חשש ריבית.

בכתבת סיקור ענק המתפרסמת הבוקר ב'יתד נאמן' נכתב: "רמת אלחנן זכתה וקבע בה משכן כבוד - האב"ד הגאון רבי יהודה סילמן שליט"א, הנושא על לוח לבו את חושן המשפט. אל בית זה נקראו ובאו גדולי הדיינים ומורי ההוראה, כדי להשמיע קריאה אל כל שדרות צבור שלומי אמוני ישראל לגלות עירנות מול בעיית ריבית הניצבת לראשונה בפתחו של בית בישראל, במסגרת קצבה חדשה של הביטוח הלאומי".

העיתון מדווח כי גדולי מורי ההוראה והרבנים נענו לקריאתו של ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דב לנדו אשר עומד ומכוון את ראשי "וועד ההלכה" – "גלאט הון", הרבנים הגאונים רבי יעקב לנדו, רבי שמואל יוסף לוין ורבי נעם פל.

"הכינוס נועד לאור ההתפתחות החדשה בתכנית של המוסד לביטוח לאומי, להפקיד לכל ילד סכום חדשי לקופת גמל שתרשם על שמו", נכתב ב'יתד נאמן'. "תכנית זו שהליך הביצוע שלה יתחיל בחודש הקרוב, עוגנה בהסכמים הקואליציוניים מתוך דרישה של חברי הכנסת מטעם "יהדות התורה" לטובת הילדים והוריהם, שבבוא הילדים להינשא ישוחרר להם סכום של כ-20,000 שקל מתוך קופת גמל הרשומה ע"ש הילד.

הגר"ד לנדו בכינוס

"לאור התכנית החדשה שהליך הביצוע שלה החל כבר, יופקד לכל ילד מתחת לגיל 18 סכום חדשי בקופת גמל או תכנית חסכון בבנק, שיהיה רשום על שמו, והסכום ישא רווחים שיזקפו לחשבון הילד".

לאור זאת, וכפי שדווח לראשונה ב"כיכר השבת", נקראו ובאו חברי הכנסת משה גפני והשר יעקב ליצמן למעונו של הגאון רבי דוב לנדו לפני מספר חדשים, לשמוע דעת תורה בנדון. הגר"ד הסביר להם שצריך שיסדרו אפשרות מטעם המוסד לבחור בקרנות הלכתיות שינוהלו על ידי וועד ההלכה מטעם בתי הדין של הגר"נ קרליץ והגר"ש וואזנר זצוק"ל.

"חה"כ משה גפני ישב בביתו של הגר"ד לנדו זמן רב", מדווח 'יתד', "ולאחר ששמע את פרטי הענין אכן טרח מול משרד האוצר ליישם את הדבר, כך שאכן ישנה אפשרות לכל אחד לבחור באיזה קרן יושקעו הכספים, וכל אחד יכול לבחור במסלול הלכתי. המדינה תאפשר להורה לבחור את המוסד הפיננסי שבו ינוהל החשבון על שם הילד, בנק או קופת גמל של בתי ההשקעות. ברירת המחדל היא, לילד עד גיל 15 בקופת גמל ומגיל 15-18 בתכנית חסכון בבנק המעלה רווח קבוע. אך למעשה הבחירה מסורה ביד ההורה לבחור את המוסד הפיננסי ומסלול ההשקעה".

בשבועות הקרובים ישלח המוסד לביטוח לאומי מכתבים לביתו של כל אחד, בו יודיעו על האפשרות של כל אחד לבחור באיזה מסלול יושקע הכסף של ילדיו ובכך תעמוד לראשונה שאלת איסור ריבית בפני כל בית בישראל. לאור זאת נתכנסו גדולי הרבנים והדיינים כדי לעורר על חומרת האיסור אם הכסף יופרש לקרן לא כשרה.

הכינוס נפתח באווירה מרוממת בדברי האב"ד הגר"י סילמן שציין שהיות וח"כ גפני פעל לסדר את העניין שיוכלו להפריש לקרנות גלאט-כשרות, עתה מוטלת החובה על הציבור להבין את חובתו איך להינצל מהאיסור.

במרכז הכינוס, הקריא הראב"ד הגאון רבי שריאל רוזנברג את מכתבו של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן, אשר כתב אודות חומרת איסור ריבית:

"לכבוד הרבנים הגאונים המתכנסים בראשות ידידי הגאון הגדול רבי דב לנדו שליט"א.

"ענייני ריבית החמורים קשה מאוד מהינצל בזה ואמרו חז"ל בבא מציעא (ע"א א') שכל המלווה בריבית נכסיו מתמוטטין ובשמו"ר אמרו חז"ל שאף אינו קם בתחיית המתים. ונקווה שחפץ ד' בידכם יצליח לעורר להינצל מהעוון החמור הזה. ט"ז מרחשוון, א.י.ל שטינמן".

כינו הרבנים בבית הגר"י סילמן

הגאון רבי משה שאול קליין, סקר את השאלות הכרוכות בענין קרנות פנסיה והשתלמות, שמשקיעים אותם במניות ואג"חים, ובקרן שאינה כשרה, אף אם יש אומרים שאינם יודעים מה משקיעים להם ואין לזה שייכות להם, עליהם המליצו את הנאמר בווידוי של יום הכיפורים ב"על חטא שחטאנו ביודעים ובלא יודעים".

ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דב לנדו טרח להגיע בעצמו לכינוס ובכך למדו המשתתפים על החשיבות שהוא מייחס לעניין המיוחד שלשמו נקראו הרבנים בכינוס זה.

ראש ישיבת סלבודקה אמר בדבריו: "הנה חברי וועד ההלכה שחברים בו תלמידי חכמים ורבנים נודעים וחשובים עוסקים בענין של קופות גמל וקרנות פנסיה, ויודעים היטב את כל הענין הטכני וההלכתי, וגם היו הרבה נדונים שנדונו עמי בעמק רב ובהרחבה, והם מתייעצים בכל דבר עם גדולי הרבנים, ומבררים כל דבר, ולכן יש לסמוך עליהם בכל מה שנוגע לקופות שיש בהם חשש של איסור ריבית.

"וצריך להזכיר לטובה את שלוחי דרבנן הרב גפני והרב ליצמן שבעניין הזה של קצבאות הילדים היו ערים לסדר את הדרוש תיקון, והרב גפני טרח שיאפשרו לכל אחד לבחור מסלול הלכתי. ויש להוקיר לו טובה על כך. ונזכה בעזרת השם להינצל מאיסור ריבית שאופף אותנו בכל מהלכי ומשעולי החיים".

הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט שעמד מאחורי ייסוד הוועד, דיבר על כך שעיקרי הדברים נידונו עם הגר"ד לנדו בעניינים עמוקים של חושן משפט בגדרי שליחות ושותפות. הגרש"צ הוסיף שאין לומר שאינו רוצה לזכות בכסף, שהלא וודאי אומדן דעת שכל אחד מעוניין בכסף, ולכן החובה על כל אחד לבחור שהכספים יושקעו בקופות גמל כשרות למהדרין.

בכינוס השתתפו גדולי הרבנים מכל החוגים והעדות, הרבנים הגאונים (לפי סדר א"ב), רבי שלמה זלמן אולמן, רבי יוסף אפרתי, רבי מסעוד בן שמעון, רבי יחיאל במברגר, רבי שמואל דוד הכהן גרוס, רבי ישראל גנס, רבי ישראל מרמרוש, רבי יהודה סילמן, רבי שלום מרדכי הלוי סגל, רבי משה שאול קליין, רבי שריאל רוזנברג, רבי שבח צבי רוזנבלט, רבי אברהם יצחק הכהן רובין, רבי יצחק מרדכי הכהן רובין, רבי שמואל אליעזר שטרן, רבי מאיר שמואלביץ. רבני קהל חסידי ויז'ניץ, רבי משה שטיין, רבי אריה טוביאס, רבי שרגא פייבל וינברגר ורבי ישראל מילר.

מטעם חסידות בעלז, רבי אהרון זיכרמן מרבני חסידי בעלז, הביא את מכתבם המיוחד של דייני קהל מחזיקי הדת, הרבנים הגאונים רבי שמואל רוזנגרטן, רבי חיים שובקס ורבי יעקב גרינוולד כשבסיום המכתב צירף כ"ק האדמו"ר מבעלז את חתימתו למכתבם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר