תהליך מדיני

צרפת הזמינה את נתניהו ועבאס לפגישה

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הזמין את בנימין נתניהו ואבו מאזן לפגישה בצרפת לאחר פסגת שרי החוץ אותה החרימה ישראל במטרה לנסות לקדם תהליך בין ישראל לפלסטינים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו והולנד (צילום: פלאש 90)

הצרפתים מנסים שוב: פקיד ישראלי בכיר אישר הבוקר (רביעי) לעיתון 'הארץ' את הפרסומים בעיתונות הצרפתית לפיהם נשיא צרפת פרנסואה הולנד הזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס בפריז בעוד כשבועיים, מיד לאחר קיומה של פסגת שרי חוץ בנושא הישראלי-פלסטיני בבירה הצרפתית. ישראל עדיין לא השיבה רשמית להזמנה, עבאס נתן את הסכמתו למפגש.

העיתונים הצרפתיים לה-מונד ולה-פיגארו דיווחו אמש כי הנשיא הולנד מעוניין לכנס ב-21 בדצמבר פסגת שרי חוץ בפריז שתעסוק בקיפאון בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, כחלק מיוזמת השלום אותה השיקה צרפת בתחילת השנה. מדובר בכינוס המשך למפגש שרי החוץ שהתקיים בפריז בנושא בתחילת חודש יוני.

זאת למרות שנתניהו תקף בעבר את יוזמת השלום הצרפתית ואמר כי הדרך לשלום לא עוברת בוועידות בינלאומיות שמנסות לכפות הסדר. בנוסף, לאחר בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב היה נראה שהצרפתים יוותרו על הניסיון בשל העובדה שישראל חשה שתוכל להשיג תנאים טובים יותר בשיחות דרך האמריקאים.

ממשלת צרפת מעוניינת להזמין לפסגה שרי חוץ מ-30 עד 50 מדינות. לפי הדיווח בלה-פיגארו, ייתכן שמועד מפגש שרי החוץ יוזז ל-22 או ל-23 בדצמבר כדי לאפשר ליותר שרים להשתתף. לפי העיתון לה-פיגארו, הפסגה צפויה לעסוק בגיבוש הודעה משותפת שתקרא לשימור פתרון שתי המדינות ולהזכיר בהקשר הזה את החלטות האו"ם בנושא ואת הצורך להגיע לפתרון על בסיס קווי 1967.

כאמור, ישראל כבר הודיעה לצרפת לפי כמה שבועות כי היא מתנגדת לכינוס פסגת שרי החוץ וכי אם זו תתקיים היא אינה מתכוונת להשתתף. לפיכך החליטו הצרפתים לקיים את האירוע ללא נציגי ישראל והפלסטינים ולהזמין את המנהיגים משני הצדדים למפגש משולש עם הנשיא הולנד מיד לאחר מכן.

הצרפתים מבינים שמערכת היחסים בין ישראל לפלסטינים לנוכח גל הטרור וחוסר היעילות של הרשות הפלסטינית לא מאפשרת חידוש של המו"מ הישיר בעת הנוכחית, ולפיכך רוצים לנצל את המפגש המשולש כדי להציג לנתניהו ולעבאס את מסקנות פסגת שרי החוץ ואת ההצעות והרעיונות שהועלו בה מצד הקהילה הבינלאומית.

שגרירת צרפת בתל-אביב הלן לה-גל שוחחה בתחילת השבוע עם ממלא מקום היועץ לביטחון לאומי יעקב נגל והעבירה לו את ההזמנה למפגש המנהיגים בפריז. ישראל עוד לא השיבה באופן רשמי להזמנה הצרפתית. נתניהו הדגיש כמה פעמים כי יהיה מוכן לפגוש את הנשיא עבאס בכל מקום ובכל זמן ללא תנאים מוקדמים. לפיכך, הצרפתים מקווים שראש הממשלה הישראלי ייענה בחיוב להזמנה. הנשיא הפלסטיני עבאס כבר נתן את הסכמתו למפגש המשולש.

כאמור שינוי הכוחות בבית הלבן שצפוי לחול בעוד כחודש מציב את ישראל בעמדת פתיחה טובה פי כמה ומוריד ממנה את הצורך למהר להצעות אירופאיות שלבטח יהיו הרבה פחות טובות מאלו של ממש טראמפ החדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר