אאא

בטיסה מתרחשים דברים שאנשים לא שואלים עליהם ומקבלים עליהם את עול מלכות הדיילים והטייס בציות מוחלט. אם אתם כמונו, ככל הנראה אתם פשוט יושבים ולוקחים כמובן מאליו את העובדה שאתם לא צריכים - או לא רוצים - לדעת מה הסיבה מאחורי דברים מסוימים.

הטלגרף הבריטי חשף סיבה מרתקת מאחורי אחד מסעיפי הפרוטוקול הקבועים במטוס, שעד היום תורץ ב"לגרום לנוסעים  להרגיש נוח יותר" - כיבוי או עמעום האורות בזמן ההמראה והנחיתה.

זה אמנם נכון, אך כיבוי האורות נועד למטרה חשובה יותר מנוחות הנוסעים והיא: שמירה על בטיחותם.

"עמעום האורות מאפשר לעיניים להסתגל לחושך, כך שאם קורה משהו פתאומי, הנוסעים לא יחטפו עיוורון ויתפרצו לעבר הדלתות בחושך או עשן" אמר פטריק סמית, טייס ומחבר הספר 'סודות הקוקפיט' (תא הטייס).

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

"במצבי חירום נתיב התאורה והשלטים יהיו גלויים וברורים יותר" ממשיך סמית, "וקל יותר להביט החוצה ולהבין מה הכיוון הנכון אליו צריך להתקדם".

ולמה צריך לפתוח את החלונות בהמראה ובנחיתה?

מאותה סיבה בדיוק. גם הנוסעים וגם צוות הדיילים יוכלו להתריע מפני סכנות חיצוניות שעלולות לעכב את פינוי הנוסעים.

אגב, הבטיחות היא אכן הסיבה המרכזית, אך יש עוד אחת ששייכת רק לזמן ההמראה - אז פועלים מנועי המטוס במלוא העוצמה, וכיבוי האורות מפחית את צריכת החשמל ומקל את העומס על המנועים.