תחקיר כיכר השבת

תופעת הסמים בישיבות: "חבר שלי חש רדוף"

ר"מים ובחורים שיצרו קשר עם מערכת "כיכר השבת", מעלים אספקט נוסף לתחקיר הסמים בישיבות: "לא יתכן שבחורים שלא טעמו טעם חטא יתחככו בעברייניים ואנשי פשע" (בארץ)

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

יממה לאחר פרסום התחקיר המטלטל ב"כיכר השבת" על התופעה הפושה בשולי עולם הישיבות בהם תלמידים עושים שימוש בסמים קלים, הגיעו למערכת האתר עדויות נוספות של בחורי ישיבות ואישי חינוך על עוצמת התרחבות התופעה והיקפה.

למייל האדום של "כיכר השבת" הגיעה הודעה מבחור ישיבה שהציג את עצמו בשם חנוך, תלמיד ישיבה חסידית בעיר חרדית במרכז הארץ, בה הוא סיפר על ממדי היקף התופעה בישיבה בה הוא לומד. לדבריו, כיום יש כעין רשת של סוחרים המורכבת מבחורי ישיבות העוסקים בסחר בסמים קלים, הנמכרים לבחורים ללא כל אבחנה. חנוך נחשף לתופעה בשמחת שבע ברכות של חבר, ומאז הוא נמכר לסם ולצערו הוא עושה בו שימוש לפחות אחת לשבועיים.

עדות נוספת של בן ישיבה שהגיעה למערכת, מצביעה על כך שבחורי ישיבות שעשו שימוש בסם נקלעו לחובות עצומים והגיעו עד לכדי הלוואות בשוק האפור. "חבר שאני מכיר", מספר אותו בן ישיבה, "התחיל כמשתמש, עבר לסחור בסם, הסתבך עם מי שסיפק לו את הסמים ואף נותר חייב לו עשרות אלפי שקלים. הוא רדוף ומפחד מכל אדם שנראה לו חשוד ברחוב".

תחקיר כיכר השבת (צילומים: shortcutmedia, אילוסטרציות: שאטרסטוק, באדיבות yes דוקו, ערוץ 10 וארכיון "כיכר השבת". עריכה: הני הרשלר - shortcutmedia - לחלק מהמצולמים אין קשר לכתבה)

עם פרסום התחקיר ערכנו שיחות עם רבנים ורמ"ים שביקשו לציין בפנינו כי התופעה ידועה זה מכבר. "אנו שמחים שהעליתם את הנושא לסדר היום, הגיע הזמן שנפסיק להחביא מתחת לשטיח", אומר לנו ר"מ חשוב באחת הישיבות הגדולות, ומוסיף "לא יתכן שבחורים שלא טעמו טעם חטא ימצאו עצמם מעורבים בעסקאות אפלות ומתחככים בגורמים עבריינים".

איש חינוך נוסף ביקש לומר לנו, כי יש לו תלמיד שהחל לעשות שימוש קבוע בסמים קלים. לדבריו, "הדבר נודע לי וקיימתי איתו שיחות מקיפות, אך ההתמכרות הייתה גדולה ממנו וממני. אני פשוט לא הצלחתי לעזור לו אין לי את הכלים לעזור בכאלה מקרים".

לדבריו, "ראש הישיבה בה אני עובד ביקש להעיף את הבחור מהישיבה, אך הבהרתי לו שאת טובת הבחור אנחנו מבקשים, והדבר רק יגרום לו להמשיך ולהידרדר. אין לי מושג מה אני עושה איתו. כיום אנשי מקצוע ברחבי העולם מתקשים לסייע למכורים להיגמל - איך אנחנו שאנו לא מבינים בתחום ההתמכרות נוכל לסייע לו", הוא שואל בכאב.

ר"מ אחר שהתקשר למערכת אמר: "אני שמח שהעליתם את הנושא לסדר היום. הדבר צריך לחלחל להנהגה, שצריכה להבין שיש להביא אנשי מקצוע שמומחים לתחום, ולהתחיל להטמיע במערכת טיפול מקצועי בהתמכרות".

"המדרון כאן הוא חלקלק, ואם לא נעצור את התופעה המפחידה הזו נראה בחורי ישיבות שמידרדרים לתהום שאחריתו מי ישורנו", הוא מסיים בדאגה ניכרת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר