מאחורי הקלעים

המאבק בירושלים: בגלל מאבקי כוח או למען שבת קודש?

מאבק השבת בירושלים שהתחדש ביום חמישי, חושף מעט את מאבקי הכוח הפנימיים בחצר חסידות גור • היחסים של ליצמן ויוחנן ויצמן, דברי האדמו"ר בפגישה והפעילות של גולדקנופף (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
יוחנן ויצמן והשר יעקב ליצמן (צילום: באדיבות המצלם, הדס פרוש - פלאש 90)

מאחורי הקלעים: מאז יום חמישי, לאחר פגישה שנערכה במעונו של כ"ק מרן האדמו"ר מגור, פרץ לו שוב המאבק נגד חילולי השבת בירושלים, אך לא מעט גורמים מצביעים על כך כי לפחות חלק מהמעורבים בהצפת הנושא, מונעים משיקולים אחרים.

בשנתיים האחרונות מנסה חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם הסיעה המרכזית, יוחנן ויצמן, לצבור תאוצה בתוככי החצר ולצבור לעצמו מוקד כוח משלו. ויצמן בחר להקדיש את מרצו לפעילות למען השבת כאשר הוא עומד בקשר עם הרב יוסף רוזנפלד מ'וועדת השבת' של 'העדה החרדית' וכן כמה עסקנים העוקבים מטעם עצמם מקרוב אחר מה שלטענתם מסתמן כהתגברות חילולי השבת בשנים האחרונות.

ויצמן מצידו ניסה, גם מתוך אידיאולוגיה טהורה וגם בשל אינטרסים פוליטים פנימיים, להציב את הנושא בראש סדר היום אולם ללא ההצלחה, עד כה.

כזכור, בעבר היו אלו נציגי 'דגל התורה' שעמדו בחזית המאבק מול ראש העיר ניר ברקת אולם נדמה כי דווקא בגזרה זו שורר שקט מסויים כאשר הרוחות משני הצדדים נרגעו וועדת הרבנים של התנועה יחד עם חברי הכנסת מנהלת מגעים ישירים מול ברקת.

מלכתחילה לא שררה אהבה רבה או ההערכה בין ויצמן לקודקודים הפוליטיים של הסיעה המרכזית ואכן הלה לא התבלט במהלכים פורצי דרך. לאחרונה, בשל התחושה של שינויים פנימיים כאלו ואחרים בחסידות, נראה כי ויצמן מנצל את המצב והחליט לבצר את מעמדו תוך קריאת תיגר על מנהיגותו של שר הבריאות יעקב ליצמן.

השר ליצמן, יחד עם מזכיר 'ועדת הרבנים למען השבת' הרב יצחק גודקנופף, פועלים חודשים ארוכים בחשאי ובשקט על מנת למנוע את התגברות חילולי השבת, תוך הקפדה על הסטטוס קוו וכן למנוע הסתה שקרית שאינה פותרת בעיות של חילול שבת. בתקופה האחרונה אף התפטר עוזרו של ויצמן, יוסי שטרן, על רקע עצמאותו של וייצמן וחוסר פעילות משותפת עם הנציגות החרדית בעירייה.

ל"כיכר השבת" נודע כי בתקופה האחרונה קיבץ ויצמן סביבו צוות עסקנים צעירים שלטענת גורמים פוליטיים מטרתם העיקרית הינה להכפיש את ליצמן וגולדקנופף אצל מקבלי ההחלטות בגור ובראשם אצל כ"ק האדמו"ר, בנסיון לסמן אותם דווקא כמשת"פים של ברקת וכאלו שנותנים את ידם להמשך מגמת חילולי השבת.

בסוף השבוע, ויצמן שחבר לאחרונה לאריה קינג כאופוזיציה של ברקת בתוך הקואליציה העירונית, הצליח להביא לכניסת קינג לביתו של כ"ק מרן האדמו"ר מגור לפגישה יחסית ארוכה במונחי החצר.

את אשר התרחש בפגישה ניתן היה לקרוא בראיון שהעניק קינג ל"כיכר השבת", בו חשף כי בין היתר "הרבי אמר: 'יש לי 5,000 חסידים בירושלים וכל אחד יכול לפעול למען השבת, אני לא מיניתי את גולדקנופף להיות הנציג שלי בעירייה למען השבת'".

"הרבי שאל אותי: 'איך יוחנן?', השבתי לו: 'הלוואי והייתי מגיע למסירות נפש של יוחנן ויצמן למען השבת. הרבי יכול להיות גאה בנציג שלו במועצת העיר שעושה הכל למען השבת'", מספר קינג.

מצב הדברים כרגע הוא שההוראה שניתנה היא לגבות את המאבק בחילולי השבת אלא שכאן נכנסת למשוואה שוב העמדה לפיה ליצמן וגולדקנופף פועלים בנידון תקופה ארוכה ואף בהצלחה רבה כשהסטטוס קוו נשמר בירושלים אך לצערינו בתי קפה ומסעדות שנפתחים בשבת כמקומות תרבות ובילוי המותרים בחוק, לא נסגרים.

השאלה הגדולה כעת האם אכן מדובר במאבק אמיתי על קדושת השבת או שמא במאבקים וכיפופי ידיים פנימיים כאשר ברקת בסך הכל ניצב בתווך במאבק חרדי פנימי.

בשיחה עם "כיכר השבת", מגיב יוחנן ויצמן לטענות ואומר: "לי יש שמץ של מאבק עם ליצמן? בחיים לא. אני יעשה כל הוראה שהוא יגיד לי. באתי לעירייה רק לשרת את האינטרס של הרבנים. מה שליצמן אומר לי זה קדוש. גם אם היה אומר לי - מבחינה פוליטית כמובן - 'לקפוץ מהגג' אני יעשה זאת. אם יש שמועות כאלו אז יש אנשים בסביבת ברקת שמנסים לסכסך ולפלג אבל זה לא יצלח בידם".

ויצמן מוסיף ואומר כי "ברקת עצמו, כמו גם יועציו, טוענים במשך תקופה ארוכה שהם מתואמים עם הוועדה למען השבת בכל נושא חילולי השבת כמו מתחם התחנה, פתיחת עסקים במרכז העיר, הפעלת מרכזים קהילתיים בשבת ומתברר שהוועדה פועלת בנחרצות נגד הדבר. אני עצמי הייתי עד לשיחה לאחרונה של הרב גולדקנופף עם ברקת - שיחה חריפה וברורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר