ראיון לכיכר השבת

"ישבתי עם כולם, ספרדים וליטאים. זה הפתרון הטוב ביותר"

יו"ר ש"ס בראיון ל"כיכר השבת" על הפרויקט ליד קריית גת: "זה הפתרון הכי טוב. יהיו יותר מ-10,000 יחידות דיור לחרדים". על תקיפת החיילים: "איסורים מפורשים, איסורי דאורייתא. כולם מגנים" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
אריה דרעי (צילום: כיכר השבת)

יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי הכריז היום (רביעי) על תכניתו להקים 10,000 יחידות דיור בסמוך לקריית גת. בראיון ל"כיכר השבת" מתייחס דרעי למה שנחשב לפרויקט הגדול שלו מאז שובו לפוליטיקה, מספר על הדרך הארוכה עד להכרזה, שכללה פגישות מרתוניות עם האוצר, ראשי ישיבות ויועצים משפטיים.

בהמשך, מתייחס השר דרעי לנושא סמכויות השבת, ותוקף בחריפות את הקיצונים שתוקפים פעם אחר פעם את לובשי המדים החרדים: "כל מי שעושה את זה - לא עושה את זה על פי התורה. הוא עובר איסורים מפורשים, איסורי דאורייתא. כל האיסורים שבתורה יש בזה. מי התיר לכם? זה איסור מוחלט".

10,000 יחידות דיור ליד קרית גת: "החרדים לא נהנו ממחיר למשתכן"

"זה לא פרויקט שלי, זה פרויקט של עם ישראל" אומר דרעי על ההכרזה לבניית אלפי יחידות דיור למגזר החרדי ליד קריית גת. "אמנם לקחו את מנהל התכנון והעבירו אותו למשרד האוצר, אבל שר הפנים אחראי על שינוי גבולות - זאת הסמכות של שר הפנים. אחת הסוגיות הגדולות שהיו על השולחן היה השטח הגדול הזה, היתה כבר תוכנית להקים שם קרוב ל-10.000 יחידות דיור, והיה דיון לאיפה לשייך אותו. לא הייתה כוונה לייעד אותו לציבור החרדי".

אריה דרעי בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן, היום

"כשהתחלתי ללמוד את העניין, ראיתי שלצערי אין פתרון לציבור החרדי. היה צריך למצוא מקום גדול. כמה חודשים שאני במשא ומתן עם אביגדור יצחקי וראש מועצת שפיר, והגענו להסכמה שכל השטח כולו ייועד לציבור החרדי".

"שיווקו כבר עשרות אלפי יחידות דיור בהסכמי גג - אבל אין שם לציבור החרדי. ברור שהציבור החרדי צריך קומות לא גבוהות, מרפסות לסוכה... מחפשים פתרונות ולא מצאו. זה הפתרון שעכשיו מצאנו, זה לקח חודשים... רציתי הסכמה עם האוצר כדי לצאת ל'מחיר למשתכן'".

"הציבור החרדי, עד היום, כמעט ולא נהנה מכל הסכומים האדירים של "מחיר למשתכן", לכן היה חשוב לי מאוד ההסכמה הזאת של האוצר. כל השכונה החדשה הזאת, תצא ב'מחיר למשתכן', זו בשורה גדולה מאוד".

דרעי מספר כי החליט להקים מנהלת לפרויקט, ומסביר כי "זה גדול על המועצה האזורית. נקים מנהלת יחד עם המועצה ומשרד האוצר. עד שהישוב יגדל ונכריז עליו מה שצריך להכריז עליו".

צילום אווירי של השטח המדובר (דוברות ש"ס)

הציבור החרדי שבע מהבטחות, מי אמר שהפעם אכן התוכנית תצא לפועל?

"כל מי שהיה שותף סוד יודע שיכולתי לצאת עם כותרת. עד שלא תפרנו הכל עם היועצים המשפטיים וכל השותפים - לא יצאנו עם הבשורה. יצאנו עם הבשורה בגלל שעכשיו אנחנו יוצאים לדרך, מתחילים להקים את המנהלת".

כמה שנים זה ייקח?

"זה לא מחר בבוקר. אבל זה הכי בר-ביצוע מכל הדברים האחרים שעומדים. יש כבר תוכנית מאושרת. אני לא יודע כמה זמן זה ייקח, אני רוצה כמה שיותר מהר.... גם אם לא יוכלו לגור שם בשנה הקרובה, יוכלו לשכור דירה ויודעים שיש להם דירות, זה פתרון לחתנים, לזוגות צעירים".

הציבור החרדי יגיע לקנות שם דירות?

"מהר מאוד. ב"ה יש לנו אפשרות להגדיל מ-10,000 יחידות דיור. אין ספק שזה המקום הכי טוב".

דרעי מוסיף: "לפני שיצאתי להחלטה ישבתי עם ראשי ישיבות חשובים, ספרדים, ליטאים ואחרים. ישבנו על המפות. כולם אמרו - פה אחד - שזה הפתרון. אין פתרון יותר טוב". עם זאת דרעי מסביר כי "אני לא אומר שזה הפתרון היחידי".

בשלב זה, דרעי עובר להתייחס לעובדה שדולנד טראמפ נכנס לתפקיד נשיא ארה"ב, ואומר כי יש להפשיר את הבניה בכל האזורים החרדים: "יש לנו ממשל אמריקני חדש. צריך לנצל. בית"ר צריכה להיות ללא הגבלה, כך גם מודיעין עילית. לעבוד בכל הכוח בתוך ירושלים ובתל ציון. כל הדברים האלו יחד יכולים לתת מענה לציבור החרדי, שהוא הכי במצוקה, יותר מכל הציבורים האחרים".

סגירת המכולות בשבת: "זה לא פשוט"

בהמשך הראיון, נשאל דרעי על סמכויות השבת שהועברו אליו לאחרונה. אתה יכול להכריז שהמרכולים בתל אביב יהיו סגורים בשבת?

"בממשלה העבירו לי את הסמכות, אבל פנינו לבית המשפט כיוון שבית המשפט הודיע שהוא כותב פסק דין. ביקשנו שיאריך בשישים יום ועוד לא קיבלנו תשובה, אני מקווה לתשובה בהקדם".

"כולנו יודעים מה זה תל אביב, מה אופי התושבים שם". תל אביב (צילום: משה שי, פלאש 90)

"אני אתחיל בשלב התייעצויות" מרחיב דרעי, "קבעתי פגישה עם ראש עיריית תל אביב, אני אשב עם הסוחרים שעתרו בעד הסגירה, שזה פוגע בהם. אני כמובן אפגש עם רבה של תל אביב. זה לא פשוט, זה לא דבר פשוט. כולנו יודעים מה זה תל אביב, מה אופי התושבים שם. מצד שני כולנו רוצים את קדושת השבת - צריך למצוא את האיזון. הדבר האחרון שאני רוצה זה מלחמת דת. אבל שוב, אני רוצה שהשבת היהודית תישמר במדינת ישראל".

הפגיעה בחיילים חרדים: "זה חילול השם גדול"

השר דרעי, אני חייב לשאול אותך לסיום - החיילים החרדים מרגישים שההנהגה החרדית שותקת כשהם מותקפים.

"אני מגנה בכל התוקף. זו לא דרך התורה כל המחאה הזאת. כל ההתקפה האישית והרדיפה האישית וכל הפרסומים. אני לא רוצה לחזור על כל מה שהם עושים להם, אני מגנה בכל תוקף. אני אומר שכל מי שעושה את זה לא עושה זה על פי התורה. הוא עובר איסורים מפורשים, איסורי דאורייתא".

השפלת חייל חרדי בבני ברק. ארכיון (באדיבות המצלם)

דרעי מוסיף: "מה אני יכול לומר יותר מזה. הדבר פשוט גורם לחילול ה' גדול. זה הלבנת פני חברו ברבים, זה פגיעה בחברו, זה מכה רעהו. כל האיסורים בתורה יש בזה. מי התיר לכם? זה איסור מוחלט. זה לא נושא לוויכוח" מסכם דרעי, "כל ההנהגה החרדית לא תומכת בזה. זה שוליים של השוליים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר