לאחר חודשי מאבק

סוף לסאגה בירושלים: התקציב העירוני לשנת 2017 אושר

המשבר בין הנציגים החרדים וראש העיר ברקת - שנמשך לאורך מספר חודשים - הגיע לסיומו באישור תקציב העירייה ונאום ברקת בנושא הסטטוס-קוו. מי המנצחים והמפסידים בפרשה? (חדשות, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

סאגת תקציב עיריית ירושלים לשנת 2017 מגיעה הערב (רביעי) לסופה עם אישורו של תקציב העירייה בתמיכת הסיעות החרדיות. בכך, מגיע לסיומו משבר שהתמשך לאורך מספר חודשים כאשר נציגי הסיעות החרדיות טענו להתגברות חילולי השבת בירושלים ולפריצת הסטטוס קוו העירוני.

צפו בנאומו של ברקת, הערב:

כפי שפורסם ב"כיכר השבת" בשלב מסויים איימו הנציגים המקומיים להצביע נגד התקציב אם לא יתווסף סעיף מיוחד של הסתייגות המתנה אי תקצוב מקומות המחללים שבת. במקביל, הוקמה וועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל העירייה אמנון מרחב ועו"ד יצחק מירון במטרה לעקוב אחר הפרות הסטטוס קוו.

בשלבים שונים של המאבק עורבו גם ראשי המפלגות החרדיות שנפגשו לשיחת סיכום עם חברי וועדת הסטטוס קוו, כשבאותה פגישה טענו חברי הוועדה כי מבחינה משפטית אין כל החמרה בנושא חילולי השבת בירושלים, ואף הבטיחו לפרט זאת בדו"ח הביניים שהיה אמור להתפרסם.

חברי וועדת הרבנים כמו גם הנציגים המקומיים הוכו בהלם שכן הסברה אמרה שאכן קיימים חילולי שבת המוניים בעיר הקודש. הרבנים הגר"ב סולוביציק והגר"מ ברזובסקי נפגשו עם עו״ד מירון, אולם הפערים בין הצדדים נשארו בולטים זאת לאחר שהתברר כי יש הבדל בין המישור המשפטי היבש לפיו אין אכן פירצה משמעותית לבין המישור הציבורי בו נראה בפועל כי השבת מחוללת ביתר שאת בראש חוצות.

בשלב זה, דרשו הנציגים החרדיים לעגן את 2 דרישותיהם העיקריות מראש העיר ברקת במסמך כתוב. בדרישות היה הצורך בהעברה תקציבית במועצת העיר של כל מתנ"ס בנפרד מה שיאפשר שליטה של הנציגים החרדים במצב ומניעת העברת כספים למקומות מחללי שבת וכן אכיפת הפרהסיה ברשות הרבים קרי: שגם החנויות ובתי העינוגים הפתוחים על פי חוק לא יאפשרו הוצאת שולחנות החוצה אל הרחוב.

כפי שפורסם ב"כיכר השבת", ביקשו הנציגים החרדים שלא לפרסם בנתיים את דוח הביניים של וועדת הסטטוס קוו זאת לאחר שהבינו כי ההחלטות בו תואמות את המסמך שפורסם בשבוע שעבר לפיו אין התגברות של חילולי שבת בירושלים.

לאחר דין ודברים הוחלט כי במקום סיכום בכתב ייתן ברקת נאום פומבי שיועבר לרבנים ויהווה אסמכתא של הבטחה בר קיימא בנושאים השנויים במחלוקת.

בפתח ישיבת מליאת העירייה לקראת ההצבעה על התקציב אמר ברקת: "הקמנו ועדה וסיכמנו על הקפדה יתרה על הסטטוס קוו בעיר, אני מקיים שיח ישיר עם הרבנים".

בנוסף מסר ברקת הצהרה מחייבת כפי דרישת הרבנים והנציגים החרדים על העברות הכספים במועצה ולא רק בוועדה למסירת עבודות.

"לאחרונה, לאור הרגישות, הקמתי וועדה בעצה אחת עם ראשי הסיעות החרדיות והדתיות בכנסת, ובגיבוי של הנציגים כאן במועצת העיר, כדי לבחון לעומק את נושא הסטטוס קוו. במקביל לזה אני מקיים שיח ישיר עם רבנים מובילים על מנת ללמוד את דעתם באופן ישיר ולהעמיק את ההידברות".

"ועדת מנכל העיריה ועו"ד יצחק מירון, תמשיך בעבודתה עד שתגבש המלצות. אני מברך על המלצת חברי הוועדה לנסות ולהגיע להסכמות בעניין. זו הדרך שאני מאמין בה. לצד זה, למען הגברת השקיפות, אנחנו נביא במהלך השנה את ההעברות התקציביות למינהלים הקהילתיים והחברות העירוניות שמאושרות בועדה המקצועית למסירת עבודות, לאישור מועצת העיר".

"הציפייה שלי שהדבר יגביר את האמון והתאום בין כלל הסיעות" אמר ברקת. "הדבר ייעשה בכפוף להנחיות היועמ"ש, ועל פי הנחיות משרד הפנים ומתוך אמון מלא בדרג המקצועי ובעבודתו הזוכה לשבחים מכל חברי המועצה".

כעת, לשאלת המרוויחים והמפסידים. מקורבי ראש העיר רואים בכך ניצחון של ממש, שכן גם מדברי וועדת הסטטוס קוו עלה כי לא חלה פירצה משמעותית בעניין חילולי השבת בעידן ברקת וגם לבסוף הצליחו להעביר את התקציב ללא סעיף ההתניה כפי שדרשו הנציגים החרדים ואף ללא מסמך התחייבות בכתב, כך שמכל האיומים לא נשאר דבר.

מאידך חברי מועצת העיר החרדיים רואים אף הם הצלחה מסויימת גם אם מוגבלת לעומת הציפיות המוקדמות, זאת מעצם נאומו של ראש העיר והתחייבותו המפורשת למנוע התגברות חילולי שבת בירושלים תוך מתן השליטה בפועל על העברת התקציבים לנציגות החרדית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר