פרשנות

כך היה ניתן למנוע את מכתב הרבנים הספרדים / ישי כהן

שישה-עשר רבנים ספרדים זועקים במכתבם על "גזירת הגיוס", זאת למרות שיו"ר ש"ס לא הפקיר את בני התורה ב'חוק הגיוס' • ישי כהן משרטט את הסיבות למכתב והדרך למניעתו (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הפגנה מול לשכת הגיוס ומכתב הרבנים (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

שישה עשר רבנים ספרדים חתמו על מכתב בנושא "גזירת הגיוס", שמציפים אנשי 'הפלג הירושלמי' שמתנגדים ל'חוק הגיוס' שתיקנו המפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה. המכתב, כצפוי, פורסם ב'הפלס', ביטאון 'הפלג', ומאחר וש"ס יחד עם יהדות התורה הובילה את תיקון חוק הגיוס - כהוראת המנהיגים הרוחניים, הרי שיש לא מעט השלכות למכתב של הרבנים הספרדים, שנתפסים כבשר מבשרה של ש"ס.

נתחיל ברשימת הרבנים: בין החותמים נמצאים רבנים, שאולי לא נחשבים מהשורה הראשונה של ההנהגה הרוחנית בציבור הספרדי, אך הם נחשבים לבעלי השפעה לא מועטה בשטח הספרדי, מרביתם הביעו תמיכה בתנועת ש"ס בבחירות האחרונות, זאת למרות שחלקם כלל לא מצביע בבחירות.

הגאון רבי בן ציון מוצפי, כולנו זוכרים את ההתרגשות של ש"ס כשהודיע בבחירות האחרונות - לראשונה - על תמיכה במפלגה הספרדית. הגאון רבי יעקב שכנזי - אחד הרבנים הבולטים אם לא הבולט שבהם, בנושאי טהרת הבית ושלום בית.

הגאון רבי שלמה מחפוד, אחד הרבנים הבכירים והנחשבים בעדה התימנים, שגם הוא נענה לפניות ש"ס והביע תמיכ במפלגה בבחירות האחרונות. המקובל רבי בניהו שמואלי, בתקופת הבחירות, נשיא המועצת, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן, הגיע באופן חריג ובמפתיע לישיבת 'נהר שלום' בכדי שהרב יחתום על מכתב התמיכה בש"ס.

הגאון רבי אהרן ירחי, מהרבנים הפוסקים הבולטים בשכונות החרדיות בירושלים, הגאון רבי יעקב ישראל לוגסי, ממגידי המוסר המוכרים בציבור הספרדי.

חשיבותם של רבני השטח

לרשימת השמות של הרבנים שחתמו על המכתב, יש משמעות רבה. יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, יצטרך לבדוק כיצד קרה הדבר שרשימה כה מכובדת של רבנים ספרדים חתמה על מכתב שמערב את הציבור הספרדי במה שנתפס כ"מלחמות הציבור הליטאי", זאת גם אם הרבנים החתומים לא בדקו מול תנועת ש"ס האם אכן ישנה "גזירת גיוס" - כדברי 'הפלג', או שמא המצב טוב יותר, כפי שאכן סבורים מרבית הרבנים בציבור החרדי, ובראשם חברי מועצות גדולי וחכמי התורה, המנהיגים את המפלגות החרדיות.

מכתב כזה עשוי ללמד לכאורה על נתק בין הנהגת המפלגה הספרדית, בראשה מועצת חכמי התורה, לחלק מרבני המגזר. ב'דגל התורה' - חברי הכנסת הבינו כי מלבד ביקורים במעונם של גדולי ישראל הם חייבים לבקר גם אצל רבני השכונות וראשי הישיבות, בכדי לעדכן ולשמוע את דעתם.

בש"ס, טרם הבינו זאת. אין ספק שדרעי מתייעץ עם מועצת חכמי התורה ופועל לפי הוראותיה, אך רבני השטח של המפלגה, אלו שבאים במגע ישיר עם הציבור הספרדי, חשובים גם כן. בזמן אמת, כשיצטרכו את המצביעים בקלפי, לרבנים החתומים על המכתב יש השפעה לא מועטה על מצביעי ש"ס - לא פחות מזו של חברי המועצת.

אז נכון שיו"ר ש"ס לא יכול למלא את הלו"ז בפגישות עם כל הרבנים הספרדים כי רבים המה ברוך-השם, אך עם קשר יציב וטוב, גם עם שלל חברי-הכנסת של המפלגה, תהיות של רבנים על "גזירת גיוס" היתה אמורה להיפתר לפני שמכתב כזה רואה אור.

לחשב מסלול מחדש

שלשום, פורסם לראשונה ב"כיכר השבת" מכתבו של הדיין הגאון רבי ציון בוארון נגד תקנות הגיוס ותנועת ש"ס. דרעי קרא את המכתב והופתע, אך התעשת מיד ושלח את האיש הבכיר שלצדו, ראש המטה, משה ארבל, להיפגש עם הרב בוארון, להסביר את תקנות הגיוס ולנסות לרכך את עמדתו.

הבוקר, דרעי מתעורר למכתבם של שישה עשר רבנים ספרדים שמרגישים כי למרות תמיכתם בש"ס, בבחירות, כעת הם לא מעודכנים על תקנות חוק הגיוס וחוששים על בני התורה הספרדים.

לעניות דעתי, אפשר להיות רגועים. דרעי לא הפקיר את בני התורה הספרדים. דרעי הזעיק - גם הפעם - את השר לשעבר אריאל אטיאס שיטפל בכל נושא התקנות כאשר הכל נעשה רק לאחר התייעצות עם נשיא המועצת.

אך דרעי שהצהיר לא אחת על שאיפתו להקים גוף רבנים ארצי שיהיה מעין תת-מועצת, צריך קודם לכן לדאוג שהקשר מול הרבנים הספרדים הבולטים יישמר, שכל אחד יעודכן בנושאים שמעניינים אותו. ייתכן ואם הדבר היה נעשה, המכתב שמערב את הציבור הספרדי במאבקי 'הפלג', היה נמנע.

מילה לסיום: בנוסח המכתב עליו חתמו גדולי הרבנים נכתב - "גזירת הגיוס הנוראה". הם לא תוקפים את ש"ס - בניגוד למכתבו של הרב בוארון, אבל כן, הרבנים בטוחים שגם לאחר תיקון חוק הגיוס ישנו חשש גדול לגיוסם של בני התורה הספרדים. עם הסברה נכונה של ש"ס על מהות התקנות והשמירה על בני התורה הספרדים, הרבנים היו חושבים אחרת. תשבו עם הרבנים, תעדכנו, תשתפו, ותפעלו מעכשיו למנוע הקמת אופוזיציית פנים-ספרדית של רבנים. עדיין לא מאוחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר