אאא

רוב המעסיקים שואפים להסתדר היטב עם עובדיהם. משמעות הדבר, בין היתר היא ביסוס תקשורת אפקטיבית עם העובדים. בוסים טובים יודעים לתמוך בעובדיהם, לתקשר באופן כן ולהביע את הערכתם. אבל גם הם עלולים לפעמים לומר את הדבר הלא נכון.

אתר ביזניס אינסיידר ראיין מספר מומחים ליחסי עבודה ממגוון תחומים וליקט את המשפטים הכי פחות מומלץ לומר לעובדים:

1. "זו החלטה שלך"

האצלת סמכויות זה דבר טוב מפעם לפעם, אולם רק כשהעובד מוכן לקבל על עצמו את האחריות. בוסים טובים לוקחים אחריות והם לא נוקטים באסטרטגיות פאסיביות-אגרסיביות ומגלגלים אחריות לצוות שלהם, אומר פדריקו סלה, מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית Lynkos.

2. "ככה זה כי ההנהלה החליטה"

"זוהי תשובה עצלנית, מזלזלת והגורמת לדה-מורליזציה. היא גורמת לעובדים להרגיש שהם לא חלק מהחברה ושדעתם לא נחשבת כלל", אומר חן עמית, מייסד ומנכ"ל פתרונות ראיית חשבון Tipalti.

כמובן שלפעמים באמת ההנהלה היא האחראית, אולם בוס טוב ימצא דרך טובה יותר להסביר את הדברים לעובדים.

"אם תשקיעו את הזמן ואת המאמץ להסביר לעובדיכם מדוע ההנהלה החליטה כפי שהחליטה ומה היו הגורמים שהביאו להחלטה, מובטח כי תזכו לתמיכה רבה יותר מצד העובדים, שירגישו מוערכים יותר".

3. "ככה תמיד עשינו את זה"

"טכנולוגיה משתנה, לקוחות משתנים", אומר ארון סטיד, סמנכ"ל גיוס במפתחת פתרונות ניהול עסקי, Booker. "עלינו להיות נכונים לשנות כיוון כדי לענות לצרכים של הלקוחות שלנו ועל כן אנו לא אומרים דבר כזה לעולם. גישה זו הורגת חשיבה חדשנית. הצמדות לשיטות ישנות רק משום שככה נעשו הדברים עד כה חוסמת גם מומנטום חיובי. העובדים הטובים רוצים לחדש ויש להם השפעה על החברה – חייבים לתת מקום לנסות דברים חדשים".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

4. "תעשה את זה כי ככה אמרתי"

אם רוצים להרגיז עובד – זהו משפט טוב לעשות כן. הוא מעביר מסר של גסות רוח וחוסר ביטחון בו זמנית. "עובדים מצפים – ומגיע להם – לדעת מהו הקונטקסט למטלות שלהם ולהבין בצורה ברורה כיצד הן משתלבות בהצלחה הכללית של החברה. בימינו הנהגה מתוך הפעלת סמכות היא גישה המובילה להפסד, בעיקר כשמדובר בביקוש גבוה לכוח עבודה עתיר כישרון", אומר בן ססר, סגן נשיא פיננסים ותפעול בחברת התוכנה Enigma.

"ייתכן שגישה זו מביאה לביצוע מטלה בתחילה אולם יש להניח שאיכות הביצוע תהיה פחות טובה ממה שניתן בשל היעדר הקשר והסבר, ובסופו של דבר העובדים יאבדו את הרצון להיות מעורבים ואתם עלולים אף לאבד אותם."

5. "אנחנו צריכים לדבר"

המשפט הזה לא פחות ממפחיד עד מוות כל עובד, ללא קשר להקשר. מומלץ להשתמש בו רק אם באמת ברצונכם לגרום לעובדים שלכם לחשוש. "על אף שתקשורת טובה ומנגנוני משוב טובים הם דבר שבהכרח לשמירה על יחסי עבודה תקינים, הרי שכשעובד שומע שהבוס רוצה לדבר איתו הוא מיד חושש מחדשות רעות. משפט כמו 'אנחנו צריכים לדבר', ' יש לי פידבק חשוב להעביר לך' או ' בוא דבר איתי לפני שאתה מתקדם עם הפרויקט' הם משפטים שעובדים חוששים לשמוע", אומר הפסיכולוגית ד"ר ביאטריס צ'סנאט.

6. "לא מספיק טוב"

משמעות המשפט היא שמשהו שעובד עמל עליו צריך להיות טוב, מהר או יפה יותר", אומרת סלה. אם העבודה לא בוצעה בהתאם לציפיותיכם, עדיף שתסבירו מדוע באופן מכבד ומועיל.