אכזבה בירושלים

טראמפ דוחה את העברת השגרירות, בנתיים

בדומה לקודמיו בתפקיד, הנשיא האמריקאי חתם על הצו שדוחה בחצי שנה את קיום החוק האמריקאי הקובע להעביר את השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים (פוליטי מדיני)

טראמפ מאכזב את נתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

הנשיא דונלד טראמפ החליט להשתמש בסמכות הווטו שמעניק לו "חוק ירושלים" האמריקאי, ולא להעביר בחצי השנה הקרובה את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.

על פי החוק שאישר הקונגרס האמריקאי ב-1995, "ירושלים צריכה להישאר עיר בלתי מחולקת השומרת על זכויות כל הדתות וכל העדות; ירושלים צריכה להיות מוכרת כעיר הבירה של ישראל; ושגרירות ארה"ב צריכה להתמקם בירושלים לא יאוחר ממאי 1999".

למרות התמיכה הרחבה שקיבל החוק בזמנו, שלושת הנשיאים שכיהנו מאז נחקק - ביל קלינטון, ג'ורג' ו. בוש וברק אובמה - ניצלו סעיף המאפשר להם לדחות את יישומו. כל השלושה חתמו מדי חצי שנה על "כתב ויתור" המונע את כניסת החוק לתוקף, מנימוקים של ביטחון לאומי.

בפעם האחרונה חתם על כתב הוויתור הנשיא ברק אובמה בסוף אוקטובר 2016 - מה שמחייב את טראמפ להחליט עד ה-31 במאי האם הוא נמנע מלחתום – ואז החוק נכנס אוטומטית לתוקף - או חותם ומקפיא את יישומו לחצי שנה נוספת. כאמור, על פי הדיווח ב-NRG הנשיא החליט לחתום על הדחייה ולא להורות על העברתה של השגרירות למרות הבטחות הבחירות המפורשות שלו.

יצוין כי החל מיומו הראשון של טראמפ בבית הלבן מתנהלים וויכוחים רבי משמעות סביב נושא העברת השגרירות לירושלים, אך בינתיים מסיבות שאינן ידועות נמנע טראמפ להכריז על קיום הבטחתו בנושא.

גם לקראת ביקורו בארץ בעוד שבועיים התכוון הנשיא להצהיר על הכרה בירושלים המאוחדת כבירת ישראל והעברת השגרירות, ואולם על פי הדיווחים בימים האחרונים התהפכה ההחלטה. על פי מסרים שהגיעו לירושלים, טראמפ החליט להפעיל את סעיף הוויתור, וזאת בניגוד לבקשות מפורשות של ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר במספר הזדמנויות כי הוא מעוניין במהלך. כך למשל הצהיר נתניהו בישיבת הממשלה שהתקיימה בסוף ינואר: "אני רוצה להבהיר בצורה חד משמעית שעמדתנו הייתה מאז ומעולם, וזו גם עכשיו, ששגרירות ארה"ב צריכה להיות בירושלים. ירושלים היא בירת ישראל וראוי שכל השגרירויות יהיו כאן. אני מאמין שבמהלך הזמן רובן יהיו כאן".

יצוין, כי החתימה על הדחייה רק מאפשרת חוקית מארה"ב להמתין עם העברת השגרירות אך לא מונעת מהנשיא להחליט כי השגרירות תועבר למרות חתימתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר