דו"ח המבקר • ליקויי הכשרות

דרעי: "המערכת צריכה להיות אמינה, יש הרבה מה לתקן"

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי התייחס לדו"ח מבקר המדינה על הליקויים במערכת הכשרות בישראל ואמר כי "הנושא של הכשרות הוא דבר חשוב ביותר", אך ציין כי "אסור לשפוך את התינוק עם המים" (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
יו"ר ש"ס השר אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי התייחס לדו"ח החמור של מבקר המדינה על הכשרות בישראל ואמר כי הנושא חשוב ויש מה לתקן אך "אסור לשפוך את התינוק עם המים".

דרעי התייחס לדו"ח המבקר בראיון לגל"צ ואמר: "אני לא מכיר את הנושא לפרטים, אבל בגדול אני יכול להגיד: הנושא של הכשרות הוא דבר חשוב ביותר ובעיקר האמינות, מכיוון שאלו יהודים, אנשים שמשלמים כסף בכדי לקבל מוצר וסומכים על החותמת וסומכים על המשגיח או על הרב שנותן הכשרות".

"לכן, המערכת צריכה להיות מערכת אמינה", אומר דרעי, "יש הרבה מה לשפר, אבל צריך לזכור בסוף שעם כל הכבוד, אף גוף יצרני בארץ לא היה מצליח לשווק את הסחורה שלו בישראל בלי מערכת הכשרות ובלי העבודה שהמשגיחים האלו עובדים 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע".

דרעי הדגיש: "יש מה לתקן. אני יודע שהרבנות ומשרד הדתות עשו רפורמה גדולה מאוד ועכשיו צריך להעביר את זה בחקיקה".

סיכום דו"ח מבקר המדינה

כזכור, במרכז דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול המבקר כותב כי יש חשש "שבתי העסק נדרשו, כתנאי לקבלת תעודת הכשר, לשלם עבור שעות עבודה בהיקף שאינו ניתן לביצוע או שהסיכוי לביצועו המלא נמוך ביותר". למשל, המבקר מביא דוגמאות למשגיחים שהצהירו על למעלה מ-24 שעות עבודה ביממה.

המבקר קבע כי יש חשד לפלילים בהעסקה ללא מס, מה שמוגדר 'עבודה בשחור'. לדבריו: "במקרים רבים שילמו בתי העסק המושגחים את שכר המשגיחים במזומן או בהמחאה מבלי למסור להם תלוש שכר".

עוד מעלה הדו"ח, כי עובדי המועצות הדתיות עבדו כמשגיחי כשרות במקביל לתפקידם במועצה הדתית בתקן מלא. לדברי המבקר: "שיעור גבוה של עובדים ומפקחים במועצות הדתיות ירושלים ונתניה עובדים גם כמשגיחי כשרות, ללא היתר ובהיקפי שעות רחבים".

המבקר קובע בנושא: "עולה אפוא החשש שהם מקבלים שכר מבתי העסק ומהמועצות הדתיות עבור שעות שאינם מבצעים בפועל".

סיכום דו"ח מבקר המדינה על הכשרות בירושלים

סעיף נוסף בדו"ח המבקר מדבר על המצב בו מפקחי כשרות שימשו גם כמשגיחים, ולמעשה היו המפקחים של עצמם. לדבריו: "הדבר עלול להעמידם במצב של ניגוד עניינים, ואף יותר מזה - לפגוע באמון הציבור במערך הכשרות".

נתון דרמטי בדו"ח, שאמור להדאיג את כל מי שסומך על הכשרות המקומית הוא הנתון הבא: " רק כ-35% מהמשגיחים מחזיקים בתעודת הסמכה מהרבנות".

ונתון לא פחות דרמטי שמלמד על חוסר האמון במערך הכשרות: ב-20 מועצות דתיות נמצאו מקרים של קרבה משפחתית אסורה בין בעלי תפקידים במועצה ובין משגיחים הפועלים בתחומה. לדברי המבקר: "יש בתופעה זו כדי להביא לידי מצב של ניגוד עניינים ולתפקוד בלתי תקין של מערך הפיקוח על הכשרות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר