הפיגוע בבריטניה

מטען החבלה מוכיח: המחבל לא פעל לבדו

ההערכות כעת הן שהמחבל ממנצ'סטר שהביא למותם של 22 בני אדם ביניהם ילדים קטנים פעל כחלק מרשת טרור רחבה יותר זאת בשל התחכום היחסי של מטען החבלה שלו (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: מתוך ynet)

הפיגוע במנצ'ססטר ארנה ממשיך להעסיק את סוכנויות המודיעין הבריטיות שמעריכות שהמחבל סלמן עבדי לא היה "זאב בודד" אלא פעל כחלק מרשת שחבריה עדיין מסתובבים חופשי.

ההערכה מתבססת על ממצאים בזירת הפיגוע שמלמדים על הכנה מוקפדת ובמידה מסוימת אף מקצועית. ה"ניו יורק טיימס" חשף תמונות של התרמיל שבו נשא כנראה המחבל את המטען ושל המתג שבו הפעיל את הפצצה, וב"טלגרף" הבריטי דווח כי רמת התחכום של המטען עשויה להעיד שמומחה לייצור פצצות הכין אותו.

הבריטים זעמו על פרסום התמונות בעיתון האמריקאי וטענו כי מדובר בהדלפה מהחקירה ככל הנראה בידי שירותי המודיעין האמריקאיים שקיבלו את התמונות ממקביליהם הבריטיים.

ה"ניו יורק טיימס" פרסם תמונות של התרמיל הכחול שבו נשא המחבל את המטען, של הנפץ שהחזיק כנראה המחבל בידו השמאלית ושל אומים וברגים שהכיל המטען כדי להגדיל את הסיכוי לפגיעה חמורה בקורבנות. העיתון דיווח כי לצד ההנחה שהמחבל נשא את המטען בתיק הכחול קיימת האפשרות שהוא הסתיר אותו באפודה שחורה, אך בהתחשב במקום שאליו נהדפה גופת המחבל – סביר יותר להניח שהמטען היה בתרמיל.

לפי ה"טלגרף" הבריטי מתג ההפעלה שנשא המחבל בידו הכיל מעגל מודפס קטן וחוט אדום שחובר לאחד מקצותיו, ומומחים אמרו כי הדבר עשוי להצביע על כך שלמטען חובר מנגנון הפעלה מרחוק למקרה שהתוכנית המקורית תיכשל, למשל אם עבדי יקבל רגליים קרות ויתחרט ברגע האחרון: במקרה כזה היה יכול שותף של המחבל לפוצץ את המטען מרחוק.

ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי העובדה שרוב גופות 22 ההרוגים נמצאו במעגל כמעט מושלם סביב המקום שבו התפוצץ המחבל מחזקת את ההנחה שמדובר במטען שהורכב בקפידה ושהברגים, האומים והמסמרים ששולבו בו פוזרו בו באופן שווה ומתוכנן היטב. גם מאפיינים אחרים של המטען מלמדים שהאדם שייצר את הפצצה רצה להפחית את הסיכוי שהתוכנית תיכשל:

בנוסף, החוקרים מצאו בזירה סוללת 12 וולט – סוללה חזקה פי שניים מסוללות שמוצאים בדרך כלל בפצצות המונחות בתרמילים או בחגורות נפץ ככל הנראה כדי למנוע מקרה של כשל.

לא ידוע עדיין באיזה חומר נפץ השתמש המחבל, אך ברור שאף שמדובר במטען מאולתר – הוא יוצר במחשבה רבה וכאמור ככל הנראה בידי מומחה.

בפיגוע ב"מנצ'סטר ארנה", נרצחו 22 בני אדם, בהם לפחות חמישה ילדים ובני נוער. 119 בני אדם נפצעו, ומצבם של 20 מהם עדיין מוגדר קשה. בריטניה עצרה במהלך היום שישה חשודים בקשר לפיגוע.

כאמור בינתיים נמשך המצוד אחר שותפיו של המחבל ובינתיים נעצרו בטריפולי בירת לוב, אביו של המחבל, רמדאן עבדי, ואחיו - הישאם. האח חשוד שתכנן לבצע פיגוע בטריפולי, וגורמים בכוחות הביטחון הלוביים אמרו כי הוא ידע על תוכניתו של אחיו המחבל סלמן.

לפי דיווחים האב נעצר כשהתראיין לטלוויזיה המקומית: רעולי פנים, כנראה אנשי כוחות הביטחון הלוביים, העלו אותו לתוך מכונית ונעלמו מהמקום.

מעט לפני מעצרו של אבי המחבל בלוב הוא הספיק להתראיין לסוכנות הידיעות AP ולטעון שבנו חף מפשע תוך שהוא מתעלם מכל העובדות בשטח: הוא סיפר כי דיבר עם בנו סלמן לפני חמישה ימים וכי המחבל התכונן לנסוע לסעודיה ונשמע לו "רגיל". הוא אמר כי סלמן ביקר בסעודיה לפני כחודש וחצי. "אנחנו לא מאמינים ברצח חפים מפשע – אנחנו לא כאלה", טען בשיחה עם סוכנות הידיעות AP.

משפחת עבדי ברחה מטריפולי, בירת לוב, ב-1993, אחרי ששלטונותיו של הרודן מועמר קדאפי הוציאו צו מעצר נגד האב. הם קיבלו מקלט מדיני בבריטניה, ושם נולד סלמן, המחבל לעתיד. כיום לאחר נפילת משטרו של קדאפי עובד האב בכוח הביטחון המרכזי בטריפולי.

גורם בכיר לשעבר בכוחות הביטחון של לוב אמר לכלי התקשורת כי האב רמדאן היה חבר בארגון טרור בלוב שנהנה מחסותו של אל-קאעידה. לדברי האיש, עבד אל-באסט חארון, הוא עצמו הכיר את עבדי האב. הוא אמר כי רמדאן עבדי היה חבר בארגון "הלחימה האסלאמית של לוב" בשנות ה-90, וכי הוא איש התנועה הסלפית הג'יהאדיסטית מה שמסביר את החינוך הקיצוני שהעניק לבניו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר