חשיפת "כיכר השבת"

מכתבם של הרבנים בארה"ב שעורר את נושא 'גזירת הגיוס'

המתקפה ביומונים בנושא "גזירת הגיוס", כוונה נגד סאטמר - אך מתברר כי מאחוריה מסתתר מכתבם של גדולי הרבנים בארה"ב, לגדולי התורה בארץ - הנחשף ב"כיכר השבת" לראשונה • בלעדי (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
המכתב על רקע הפגנה נגד מעצר עריק (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

היומונים החרדים, 'יתד נאמן' ו'המבשר' יצאו הבוקר (ראשון) במתקפה חריפה ומתואמת על חוגי סאטמר בארה"ב ובטאונם 'דער איד' בנושא "גזירת הגיוס", כאשר הם מוכיחים כי אין כזו גזירה ואין בחור ישיבה שנשמע להוראות ומגוייס לצבא.

ההחלטה של היומונים לצאת למתקפה עוררה לא מעט תהיות, שכן אנשי סאטמר ובטאונם - הנחשבים חוגים קנאים שעומדים מחוץ לקונצנזוס החרדי - מתקיפים באופן קבוע ושיטתי את המפלגות החרדיות ובפרט בענין הגיוס.

ההסבר החצי-רשמי שניתן היה כי הפרסום נעשה בעקבות עצרת נגד "גזירת הגיוס" שעומדת להתקיים בשבוע הבא בניו יורק. למרות זאת, כינוסים כאלו התקיימו כבר בעבר, והעיתונות הממסדית לא התייחסה אליהם.

גורמים המעורים בסוד הדברים אומרים ל"כיכר השבת" כי ההחלטה לצאת במסע הסברה כפי שפורסם הבוקר אינה נעוצה רק במתקפה של סאטמר, שכשלעצמה לבדה "לא היתה ראויה לתגובה", וכי הרקע האמיתי להעלאת הנושא נעוץ במכתב סודי שנשלח לאחרונה על ידי גדולי הרבנים בארה"ב לגדולי התורה בישראל.

המכתב הגיע בשבוע שעבר לבתיהם של תשעה מגדולי התורה וראשי הישיבות בארץ: מרן הגראי"ל שטיינמן, הגר"ג אדלשטיין, הגרמ"ה הירש, הגר"ד לנדו, הגר"א פילץ, הגר"ד כהן, הגרב"מ אזרחי, הגר"ב ויסבקר והגר"מ ברזובסקי.

על המכתב חתומים חמישה מגדולי הרבנים בארה"ב, שרובם מכהנים כחברים במועצת גדולי התורה שם: האדמו"ר מנובומינסק, הגר"א פלדמן, הגר"מ הרשקוביץ, הגר"מ קוטלר והגר"י הורוויץ.

מכתבם של גדולי התורה בארה"ב
מכתבם של גדולי התורה בארה"ב

בני ביתם של גדולי התורה שאליהם נשלח המכתב (שצילומו המלא מצורף כאן ומתפרסם לראשונה ב"כיכר השבת") אמרו כי הוא התקבל בהפתעה.

ל"כיכר השבת" נודע כי המכתב רצוף שורה של שאלות והאשמות קשות שעד כה נשמעו רק מפי המיעוט המתנגד לעמדת המפלגות החרדיות התומכות בחוק הגיוס המתוקן שהתקבל בקדנציה הנוכחית.

גדולי התורה בארה"ב פותחים כי הגיע להם מידע מכמה ראשי ישיבות ובפרט מהציבור הספרדי על "המצב העגום של בני הישיבות באה"ק בענין גיוס בני הישיבות". הם מדגישים שאינם נוקטים עמדה במחלוקת השוררת בציבור הליטאי וכי "הדברים אין להם שום קשר להצדדים בחריפות חילוקי הדעות באה"ק".

האדמו"ר מנובומינסק הוסיף והדגיש כי "בעבר כן גם עתה ובעתיד הנני כפוף ונשמע לדעתו והנהגתו של מרן הג"ר אהרן לייב שליט"א, אמנם כפי שהוגד לפנינו מאנשי נאמנה יש משבר רציני בענין הגיוס ובפרט במוסדות אחינו הספרדים, ואנו מעוררים שמוטל על הציבור התורה ודובריו לטכס עצה ולטפל בה".

המכתב כולל 8 סעיפים המתריעים, לטענת הכותבים, מפני שורה של בעיות שקיימות במצב הנוכחי: התקנות שנועדו להכביד על הישיבות; הצורך למלא מכסות של יעדי הגיוס בזמן ההסתגלות; פעילות של גייסים מטעם הצבא, המתווה של החוק שטרם ברור לאן יגיע בעתיד בענין קביעת מעמד בני ישיבה, ועוד.

בין היתר הם מציינים שהגיעו לידיהם נתונים אודות למעלה מאלף בחורים שרובם ספרדים ("וכמה מאיתנו ראו את הטופסים של הבחורים האלו") שהסתבכו עם הצבא למרות שהתייצבו בלשכות הגיוס, "ואין להם למי לפנות כי עד עכשיו היו עסקני הציבור למיניהם עוזרים להם, ונכון להיום אין לעסקנים שום פיתרון להתמודד עם השינוי והשינויים הצפויים למחצה ושליש ורביע".

הרבנים באמריקה כותבים עוד כי "כולנו עדים לחבל המתהדקת יום יום סביב צווארי לומדי התורה, כשכל יום יש עשרות תיקים שעסקנים מרימים ידיים מלעזור לבחורי ישיבה אשר מסתבכים עם החוק למרות שהתייצבו כנדרש ע"פ החוק, כל אחד מסיבות שונות".

התגובה ב"יתד נאמן", הבוקר

בנוסף הם מבקשים לדעת מדוע העיתונות החרדית אינה מעוררת ואינה מזהירה את בני הישיבות מפני הסכנות, "ולא רואין התנהגות של שעת הסכנה, בשעת הסכנה גדולה הזאת, ולא מעוררים על כלום". לדבריהם, לפני כשלוש שנים הובטח שהנושא בטיפול, "ובוודאי שעשו ופעלו העסקנים בזה במסירות, ואמנם דא עקא שעומדים כבר עכשיו בקיץ שנת תשע"ז והפתרון לא נראה לעיניים ונפלים נתחים גדולים מעולם התורה".

"וע"כ פונים אנו בזה ומבקשים מראשי הישיבות באה"ק להתאגד יחד להחליט ולצעוק ביחד שהיו לא תהיה, ולטכס עצה איך ללחום מלחמת קיום של קיום עולם התורה. ולדעתנו אין הענין כאן נתון לצדדים והכל חייבים בה... אנא חוסו על נפש אומתנו הקדושה, התאגדו וטכסו עצה לעמוד כחומה בצורה במלחמה זו, ולא להסתכל על הצדדים של חריפות הדעות בארה"ק", חותמים הרבנים מארה"ב.

לטענת הגורמים המעורים בנושא, התגובה הבוקר ב'יתד נאמן' וב'המבשר' הינה מענה לשאלות שהועלו במכתב, כאשר הדבר הוצג כמענה לפרסומים בסאטמר, וזאת כדי לחשוף את קיומו של המכתב.

יחד עם זאת, הם טוענים כי קיים חשש שהפרסום בעתון ייחשב כהתייחסות בלתי מקובלת ואולי אף כפגיעה ברבני ארה"ב, שפנו במכתב לגדולי התורה בארץ ומקבלים מענה על-גבי העיתון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר