טראמפ מרוצה

ראש ה-FBI המודח ג'יימס קומי: "טראמפ הצהיר - אני רוצה נאמנות"

ראש ה-FBI לשעבר ימסור היום עדות בסנאט לראשונה מאז פיטוריו בידי טראמפ. התקשורת ציפתה לכך רבות, אך העדות הכתובה שפורסמה מראש מלמדת שאין הפתעות (בעולם)

(צילום: שאטרסטוק)

המערכת הפוליטית והתקשורת האמריקאית המתינו בקוצר רוח לעדותו הדרמטית של ראש ה-FBI המודח ג'יימס קומי שצפוי למסור היום (חמישי) עדות בסנאט בנוגע לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ וקשריו עם רוסיה אך פרסום עדותו הכתובה מלמד כי לא צפויה הפתעה של ממש וכי טראמפ יוכל שוב להשתמש במושג האהוב עליו "פייק ניוז", שימוש מדויק למדי לנוכח הטקסטים הלא דרמטיים בעליל.

לפי קומי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שפיטר אותו אמר לו: "אני צריך נאמנות, אני מצפה לנאמנות". לדברי קומי, הוא חשש שארוחת הערב שקיים עם הנשיא האמריקני נועדה בחלקה ליצור "סוג של מערכת יחסים פטרונית". עדותו של קומי בקונגרס תהיה הופעתו הראשונה בפומבי של קומי מאז הדחתו.

אלו חלקים מעדותו: "הנשיא ואני אכלנו ארוחת ערב ב-18:30 ב-27 בינואר בבית הלבן. התברר שזה רק שנינו. ישבנו בשולחן קטן, שני דיילים מהצי שירתו אותנו ונכנסו לחדר רק כדי להגיש אוכל ומשקאות. הנשיא החל בכך ששאל אותי אם אני רוצה להישאר ראש ה-FBI. זה נשמע לי מוזר כי הוא כבר אמר לי פעמיים בשיחות קודמות כי הוא מקווה שאני אשאר, והבטחתי לו שאני מתכוון לעשות זאת. הוא אמר שהרבה אנשים רוצים את התפקיד שלי, ושהוא יבין אם אחליט לפרוש עקב מה שעברתי בשנה שעברה".

"הגבתי באומרי שאני אוהב את עבודתי ומתכוון להישאר ולמצות את עשר שנות הכהונה. הוספתי שאני לא 'מאמין' בדרך שבה פוליטיקאים מתייחסים למילה, אבל תמיד תוכל לסמוך עליי שאומר את האמת. הוספתי שאני לא בצד של אף פוליטיקאי. כמה רגעים אחר כך אמר הנשיא 'אני צריך נאמנות, אני מצפה לנאמנות'. לא זזתי, דיברתי או שיניתי את הבעת הפנים במהלך השתיקה ששררה לאחר מכן. פשוט הגבנו אחד לשני בשתיקה והשיחה המשיכה".

קומי המשיך: "לקראת סוף הארוחה, הנשיא חזר לנושא תפקידי, ואמר כי הוא מאוד שמח שרציתי להישאר. הוא הוסיף כי הוא שמע דברים גדולים עליי ממזכיר ההגנה ג'ים מאטיס, התובע הכללי ג'ף סשנס ורבים אחרים. אחר כך הוא אמר - 'אני צריך נאמנות'. הגבתי - 'תמיד תקבל ממני כנות'. הוא עצר ואז אמר - 'זה מה שאני רוצה, כנות נאמנה'. כמו שכתבתי במזכר שהכנתי מיד לאחר הארוחה, יכול להיות הבנו אחרת את הביטוי 'כנות נאמנה', אבל החלטתי שזה לא יהיה יעיל להמשיך בנושא. הביטוי הזה עזר לסיים שיחה מביכה וההסברים שלי הבהירו את מה שהוא יכול לצפות ממני".

"ב-14 בפברואר הלכתי לחדר הסגלגל לתדרוך מתוכנן של הנשיא בנושא המלחמה בטרור. הנשיא רמז לסיום התדרוך בכך שהודה לקבוצה ואמר להם שהוא רוצה לדבר איתי ביחידות. כשהדלת נסגרה והיינו לבד, הנשיא החל לומר - 'אני רוצה לדבר על מייק פלין'. פלין התפטר באותו היום. הנשיא החל לומר שפלין לא עשה דבר רע בכך שדיבר עם הרוסים, אבל הוא פיטר אותו בגלל שהוא הוליך שולל את סגן הנשיא. 'הוא בחור טוב ועבר הרבה', אמר והוסיף - אני מקווה שתניח לו, שתניח לזה'. עניתי - 'הוא בחור טוב'. לא אמרתי שאני 'אניח לזה'".

"בבוקר ה-30 במרס הנשיא התקשר אליי כשהייתי במטה -FBI. הוא תיאר את החקירה הרוסית כ'עננה' שפוגמת ביכולת שלו לפעול לטובת המדינה. הוא אמר כי לא היה לו שום קשר לרוסיה ותמיד סבר שיתועד כשהוא ברוסיה ולכן נהג בהתאם. הוא שאל מה אנחנו יכולים לעשות כדי 'להסיר את העננה'. הגבתי שאנחנו חוקרים את העניין במהירות הרבה ביותר שאנחנו יכולים, וזה יסייע מאוד אם לא נמצא דבר. הוא הסכים - אבל אז הדגיש שוב את הבעיות שזה יוצר לו".

"בבוקר ה-11 באפריל הנשיא התקשר אליי ושאל אותי מה עשיתי בנוגע לבקשתו שאני 'אחשוף' שהוא לא נמצא אישית תחת חקירה. הגבתי שמסרתי את בקשתו לתובע הכללי, אבל לא שמעתי ממנו בינתיים. הוא הגיב ואמר ש'העננה' מקשה עליו לתפקד. הוא הציע שאנשיו יפנו לתובע הכללי והוסיף - 'בגלל שאני הייתי מאוד נאמן לך, מאוד נאמן לך, יש את הדבר הזה, אתה יודע. לא הגבתי או שאלתי מה הוא מתכוון באומרו 'הדבר הזה'. זו הפעם האחרונה שדיברתי עם הנשיא טראמפ".

עורך דינו של טראמפ, מארק קסוביץ', פרסם הצהרה שבה נאמר כי "נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מרוצה שראש ה-FBI המפוטר ג'יימס קומי אישר בעדות שהוכנה מראש לסנאט כי טראמפ לא היה תחת חקירה במסגרת הפרשה של התערבות רוסית לכאורה בבחירות האמריקניות. הנשיא מרוצה שמר קומי סוף סוף אישר באופן פומבי את הדו"חות הפרטיים שלו שקבעו כי הנשיא לא היה תחת חקירה בשום הקשר רוסי. הנשיא מרגיש מזוכה לחלוטין ובאופן מלא".

כזכור, אתמול הצהיר טראמפ כי המועמד החדש שלו לראות ה-FBI הוא המשפטן כריסטופר ריי, שצפוי לעבור שימוע בסנאט לפני המינוי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר