"גזירת" הגיוס

אל תדאגו לנו: את תופעת הנשירה הנרחבת באמריקה כבר פתרתם?

מהתערבותם של כמה מהמנהיגים בארה"ב בנושא הגיוס, ניתן להבין כי הבעיות אצלם תמו - ולא היא. אצלנו, בישראל, דווקא נעזרים בחוק הגיוס כדי למזער את תופעת הנשירה (טור דעה)

הרב נחמיה היילברון | כיכר השבת |
נוער נושר, לצד כינוס התעמולה של 'הפלג' בלייקווד (צילום: פלאש 90 ובאדיבות המצלם)

"יש גידול עצום במספר הצעירים החרדים שמתגייסים לצה"ל", רוטנים עסקני 'הפלג' באוזני מנהיגי ציבור בארצות הברית, ומנופפים במסמכים צה"ליים רשמיים המוכיחים את נכונות טענותיהם.

בתואנה זו הם ניסו בשבועות האחרונים לגייס מספר רבנים נחשבים שם בגולה, לתמיכה בהפגנת המחאה נגד גיוס חרדים לצה"ל שתתקיים הערב באצטדיון ברקליס שבניו יורק.

מה שאך מתבקשות פה, הן צלילה אל העובדות ובדיקתן לאשורן - בכדי שהאמת תצוף ותעלה כמות שהיא, ללא הטיה מכוונת ואינטרסנטית. כל אדם מן השורה שיעשה זאת, יגלה עובדה אחת פשוטה: רוב הנחשבים לחרדים שהגדילו בשנים האחרונות את המכסות הנדרשות כחלק מ'חוק הגיוס', הם נוער שוליים.

ההגדרה 'נוער שוליים' אינה מצטמצמת כמו פעם לבחורים שכיפה זעירה לראשם הנוהגים להיות מטרד פעיל לסביבתם החרדית בשעות הלילה המאוחרות, אלא כוללת נערים רבים, רבים מדי, שחזותם החרדית הסטנדרטית אינה מעידה בהם דבר, שרגליהם - ברוב הזמן - מהלכות בסמטאות החרדיות, אך בפועל הם אבודים. כל קשר וזיק דתי ניתקו מהם זה מכבר, ומעברם הרשמי ל"חיק" החילוניות הוא לעתים ענין של זמן ומתעכב בשל נסיבות משפחתיות ואישיות, ולעתים לא יתרחש אף פעם כי נוח להם כך עם הפסיחה על שני הסעיפים.

חלק מהמסמכים המוכיחים באלו "בחורי ישיבות" מדובר (סריקה / יונתן זינדל, פלאש 90)

"העברת כרטיס" בלו"ז היומי החרדי הבסיסי, החיצוני, תוך כדי השתקעות ובקיאות מוחלטת בהווייה החילונית - זהו אורח חייהם של 'הנוער הנושר' גרסת 2015-17. את החיים האלו ניתן להגדיר במילה אחת: ריקנות. בשתי מלים: ריקנות מוחלטת.

הדרך המקובלת להתמודד עם תופעה כאובה זו מתחלקת מזה שנים, למניעה - הכוללת מאבק ב"פגעי הטכנולוגיה" (הגורם העיקרי לתופעה) וחינוך מגיל צעיר בסגנון של "ויגבה לבו בדרכי ה'", ולריפוי - הכולל טיפול רוחני-מקצועי. ידי העוסקים הרבים במלאכת קודש זו כמעט ונופלות מעומס העבודה, מכמות המקרים.

אלא שמטבע חיי ההסתרה האמורים של נוער זה, ברבים מהמקרים מתוודעים אליהם הגורמים החינוכיים השונים בשלב של כמעט אל-חזור, בו הדבר העיקרי המומלץ על ידי כל בר דעת הוא עיסוק, כפשוטו. מילוי הזמן הריק הרב שמנוצל להתמכרויות ההרסניות - רוחנית ונפשית - בתעסוקה כלשהי.

הפגנה חרדית במנהטן, ארכיון (צילום: כיכר השבת)

בדיוק פה נכנס לתמונה צה"ל: אין חולק על כך כי מטרתו המקורית של 'חוק הגיוס' הינה התערות החרדים בחייה האזרחיים של המדינה שתביא להערכתם לפיחות ברמת החרדיות. אך המסה העיקרית של הנוער שלפי החוק - לאחר מאמצי הנציגות החרדית המושמצת - מוגדר בו כחרדי, אינה עונה על הציפיות החילוניות הללו, אלא להיפך. מדובר בכאלו שגיוסם לצה"ל משרת את המטרה החרדית של מילוי הזמן שלהם בתוכן כלשהו (ותוכן צבאי קשוח - מה טוב).

וכאן כדאי להציץ אל המתחולל מעבר לים, בארה"ב. שיעור הנשירה, הסמויה והגלויה, בקהילות החרדיות, הוא עצום. גורמים המעורים בנעשה, מתארים את המצב שם כמשבר ערכי מהדהד. עוד זכורים דבריו הכאובים בנושא הקבלה למוסדות של הנגיד שלמה יהודה רכניץ בדינר לישיבת לייקווד (- ששמו של אחד מראשיה הוזכר כתומך פעיל ב"הפגנת הגיוס" היום).

האם ההנהגה באמריקה מצליחה להתמודד כיאות עם תופעת הנשירה ההולכת ומתרחבת אצלם, כולל במשפחות התורניות והחסידיות הטובות ביותר? לתת עצות ולתקוע מקלות בגלגלים של הנהגת גדולי ישראל, בארץ, זו חכמה קטנה ביותר.

מהפעילות האינטנסיבית של כמה מהמנהיגים החרדים האמריקנים בנעשה כאן ניתן להבין כי הבעיות אצלם נעלמו והכל בא על תיקונו. ולא היא, כל כך לא. כה חבל על האנרגיה שיכולה היתה אולי להועיל, אם רק היתה מופנית לאפיקים הנכונים והנחוצים אצלם.

בני חו"ל, תלמדו מחכמי ארץ ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר