מאבק בבית שמש

הנציג החרדי "החרים", הנוער הנושר יחזור לרחובות?

מסגרת של משרד הרווחה לנוער נושר בעיר בית שמש עומדת על סף סגירה בעקבות "חרם" שהטילה לכאורה עיריית בית שמש על המקום. הסיבה, לטענת מפעילי המסגרת: סירוב להעסיק מקורב של מחזיק תיק הרווחה בעירייה (חרדים, ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

מסגרת של משרד הרווחה לנוער נושר בעיר בית שמש עומדת על סף סגירה בעקבות "חרם" שהטילה עיריית בית שמש על המקום. הסיבה: יגאל חדד, מחזיק תיק הרווחה בעירייה מטעם ש"ס, הורה לאנשי העירייה שלא לשתף פעולה עם המסגרת לאחר שסירבו להעסיק את מקורבו, איש ש"ס אף הוא. ההודעה על סגירת המקום, שמשמעותה היא שהנערים ישובו לרחובות, נמסרה להורי הנערים בימים האחרונים ונתקלה בתגובות קשות מצידם.

תחילת הפרשה לפני כשנתיים, כאשר לאחר שנים של בקשות ניאות משרד הרווחה והודיע לעיריית בית שמש כי יעמיד לרשותה תקציב להקמה ולהפעלה של "מרכז יום תומך רב-תחומי לנוער במצבי ניתוק", המכונה בקיצור "מית"ר". יגאל חדד, חבר מועצת העיר מטעם ש"ס ומחזיק תיק הרווחה בעירייה, ניסה בתחילה להקים את המרכז בכוחות עצמו תוך שהוא מנסה לעשות בו שימוש לשם מינוי מקורביו לתפקידים, ביניהם, מקורבו יוסי גמליאל, אף הוא איש ש"ס, אשר היה אמור לנהל את המקום - אך הדבר לא צלח. עם כישלון מאמצי ההקמה העצמאיים, נאלץ חדד להוציא את הקמת המית"ר למכרז.

יגאל חדד (באדיבות המצלם)

על הקמתו התמודדה עמותה מקומית בשם "ובנה" הפעילה מזה שנים בעיר לסיוע לנוער נושר ולשיקום משפחות במצוקה ואשר זוכה להערכת אנשי המקצוע במשרד הרווחה. לטענת אנשי עמותת "ובנה", כאשר הבינו בעירייה שהם עתידים לזכות במכרז - הם נקראו לשיחת בירור אצל רב בעיר בה נאמר להם כי העסקת יוסי גמליאל, המקורב לחבר המועצה, ומקורבים נוספים - הינם תנאי לזכייה במכרז.

לטענתם, הם סירבו לתנאי שהוצב בפניהם בשל חוסר התאמה מקצועית בין האנשים המוצעים לבין התפקידים שהם נדרשים למלא. למרות האיום, לאחר שתהליך המכרז הושלם התברר כי עמותת "ובנה" זכתה בכל זאת במכרז.

לטענת אנשי העמותה, מרגע זה ואילך החלו נציג ש"ס בעירייה יגאל חדד ומי שמונה על ידו לתפקיד מנהל מחלקת הרווחה, שלום בן דוד - שעתירה עומדת ותלויה נגד מינויו על רקע חוסר התאמה מקצועית - במסכת של התנכלויות למסגרת החדשה על מנת להכשיל את הקמתו של המרכז לנערים הנושרים - זאת על אף העובדה שרוב המטופלים בו הם בנים למשפחות ספרדיות.

כך, לדוגמה, למרות שבכל הערים בו פועל המרכז - הנערים מופנים אליו על ידי העירייה, במקרה של בית שמש מנהל מחלקת הרווחה בעירייה (בן דוד) ומנהלת קציני הביקור הסדיר במחלקת החינוך בעירייה, גב' טובה דוד, הודיעו כי הם "מחרימים" את המקום ובמשך שנתיים של פעילות לא הפנו למקום נערים. זאת ועוד, לטענת אנשי עמותת 'ובנה', מנהלת קציני הביקור הסדיר אף החלה לפנות באופן יזום להורים שבניהם נרשמו למרכז, בכדי לשכנע אותם שלא להמשיך ולשלוח אותם לטיפול במקום.

המסגרת שעומדת על סף סגירה (באדיבות המצלם)

כאשר צוות המית"ר הבין כי לא יזכה לשיתוף פעולה מצד העירייה, החלו בעצמם לצאת אל הרחובות בלילות ולאסוף נערים נושרים בכדי לרשום אותם למית"ר. אך גם כאן המשיכו ההתנכלויות מצד העירייה. מנהל מחלקת הרווחה, בן-דוד, הודיע בתגובה כי הם מקימים "ועדת קבלה" עירונית למית"ר, שמטרתה תהיה "לסנן" ולבחון האם יש התאמה בין הנערים לבין המסגרת - באופן חסר כל תקדים אחר בכל שאר הערים בהן פעיל המית"ר ועל אף התנגדותם הנחרצת של אנשי משרד הרווחה.

בשנתיים מאז הקמתו טופלו במקום כ-60 נערים, שנאספו, כאמור, מהרחובות. הנערים המטופלים במקום נאספו אליו על רקע של מצוקות נפשיות קשות, ולאחר שחלקם אף הידרדרו לשימוש בסמים ולעבריינות. כל אלה, כאמור, עלולים חלילה לשוב עתה לרחובות.

לאחרונה, בדיונים פנימיים שונים שהתקיימו בנושא החלו אנשי העירייה לטעון כי למעשה אין בבית שמש בעיה של נוער נושר ולכן קיומה של המסגרת מיותר - דבר העומד בסתירה למצב בשטח המוכר לכל תושבי בית שמש ובסתירה לדברי העירייה עצמה אשר פעלה, כאמור, במשך שנים לפתיחתה של מסגרת זו לטיפול בנוער נושר. לאור דברי אנשי העירייה כי "אין בבית שמש נוער נושר", החליטו במשרד הרווחה למשוך אף הם את התקציב של המסגרת, העומד על כמיליון ש"ח בשנה.

מעיריית בית שמש נמסר: "העירייה פועלת בהתאם לנהלים ולהחלטות מקצועיות מטעם הגורמים המקצועיים המוסמכים. אין באפשרות העירייה להוציא תלמידים ממערכת החינוך ולהעביר אותם למסגרות נוער מנותק משיקולים לא אחראיים. יודגש כי כל הפעילות בנושא מתואמת עם משרד הרווחה ובהתאם למדיניותו. במידה והעמותה לא תספק את השרות אותו עליו היא התחייבה במכרז, יצא מכרז חדש להפעלת המסגרת, ללא כל פגיעה בנוער".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר