אאא

עסקת ישראייר מתקרבת: אל על מדווחת היום (א') לבורסה על הגעה להבנות עם השותפה לעסקה אי.די.בי תיירות, ועל אישור ההבנות בדירקטוריון אל על. על פי הההסכמות, אי.די.בי תיירות מקבוצת אי.די.בי תעביר לסאן דור שבשליטת אל על את החזקותיה בישראייר, תמורת 25% מניות בסאן דור. ההסכמות כפופות לחתימת הסכם מחייב.

לאחר העסקה, ישראייר תהפוך לחברה בת בבעלות מלאה של סאן דור, שבה תחזיק אל על נתח של 75% - מול נתח של 25% שבו תחזיק כאמור השותפה אי.די.בי תיירות. ההסכם המתגבש כפוף לשורה של תנאים מתלים, בראש ובראשונה אישור רשות ההגבלים העסקיים.

מעבר להחלפת המניות, סאן דור תשלם סכום מזומן של עד 24 מיליון דולר, בהתאם להון העצמי של ישראייר ב-31 בדצמבר. חלק מהסכום יועמד כהלוואה לאי.די.בי תיירות וחלק אחר יושקע בישראייר. במסגרת העסקה וכאחד מתנאיה, תמכור ישראייר לצדדים שלישיים את המטוסים שבבעלותה בעסקת מכירה והחכרה (sale and lease back) - ישראייר תמכור את המטוסים לחברה זרה ותחכור ממנה אותם מחדש.

אם לא תיחתם עסקה שכזו עם צד שלישי, אל על תחויב לרכוש את המטוסים בהתאם לאופציה שתינתן לה. עוד צפוי להיכלל בהסכם, מתן אופצייה לאל על לרכוש (אופציית קול) את הנתח של אי.די.בי תיירות בסאן דור (ובכך לקבל שליטה מלאה בחברה), בתנאים ובמחיר שייקבעו בהסכם בעלי מניות.

הצדדים ממשיכים במגעים על ניסוח הסכם מחייב, הצפוי על פי הדיווח לבורסה להיחתם תוך ימים אחדים, בכפוף להגעה להסכמות סופיות. במקרה שאכן ייחתם הסכם, השלמת העסקה צפויה עד לסוף השנה, ה-31 בדצמבר 2017 - וניתן יהיה בתנאים מסויימים להאריך את הדד ליין עד ל-30 ביוני 2018.

מיזוג בין סאן דור לישראייר יחזק את מיצובה התחרותי של אל על בשוק שבו היא נחלשת בעקביות בשנים האחרונות: הפלח העממי יותר והטיסות לטווחים קצרים לאירופה ובאגן הים התיכון. פעילות התיירות של ישראייר ממוקדת בשיווק חבילות נופש, שהטיסה היא רק אחד המרכיבים בהם. המיזוג יסייע לאל על לשווק מושבים במחירים נמוכים כשהתפוסה דלה. סאן דור איבדה את רישיון ההפעלה שלה באפריל 2011 והמיזוג יתבצע כך שישראייר תקלוט את פעילותה והחברה הממוזגת תקצה מניות לאל על, שתחזיק 75% ממניות החברה.