המאמר שעורר משבר

ברגע האחרון: שי באב"ד השתתף ב'וועידת המודיע'

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ביקש לבטל את השתתפותו ב'וועידת המודיע', אך לאחר לחצים - השתתף • הסיבה: מאמר שכתב ולא פורסם ב'המודיע' ומתפרסם ב'כיכר השבת' לראשונה (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
שי באב"ד בוועידה, הבוקר (צילום: משה גולדשטיין)

אחרי גל הביטולים הן מצד הפוליטיקאים והן מצד בכירי העיתון והעסקנים נפתחה הבוקר (ראשון) "ועידת המודיע" המתקיימת באולמי אווניו בקריית שדה התעופה.

ראשון הנואמים בועידה היה מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, כאשר מודעות על נאומו הצפוי פורסמו לאורך השבועות האחרונים בבטאון החסידי.

ל"כיכר השבת" נודע כי מנכ"ל משרד האוצר כמעט החליט אף הוא לבטל את השתתפותו אולם לאחר לחצים שונים השתכנע - ברגע האחרון - להופיע.

ל"כיכר השבת" נודע כי באב"ד זעם על כך שמאמר שהתבקש לכתוב לעיתון החסידי ונשלח למערכת לא הופיע לבסוף.

במאמר המתפרסם כעת, לראשונה ב"כיכר השבת", כותב באב"ד על המגזר החרדי והשתלבותו בשוק התעסוקה באופן הוגן ומחושב אולם מסיבות כלשהן בחרו בהמודיע שלא לשלבו בין דפי העיתון השמרני והודיעו לו כי נפסל על ידי הוועדה הרוחנית.

בדבריו בוועידה, התייחס באב"ד לכספים המופנים לישיבות ואמר כי "התקציב של עולם התורה עלה משמעותית בממשלה הזאת".

במהלך נאומו סיפר מנכ"ל משרד האוצר על המאמר שנגנז וכעת נחשף בפרסום ראשון.

המגזר החרדי: פתרון במקום אתגר / שי באב"ד

בשנים האחרונות עוסקת ממשלת ישראל רבות באיתור פתרונות מותאמים למגזר החרדי בכלכלה ובמשק הישראלי.

לאחר עשורים רבים של קשיים, ובעקבות הגידול הניכר בחלקו של המגזר באוכלוסיה - גוברת יותר ויותר ההבנה שמדובר בסוגיה שאי אפשר להמשיך ולעסוק בה רק בכנסים והצהרות, אלא לבצע פעולות אמיתיות שיובילו לצמצום הפערים הכלכליים והחברתיים בין המגזר החרדי ובין יתר האוכלוסיה, ובראשם נושא התעסוקה.

לתעשייה הישראלית חסרים כ 10,000 מהנדסים, ועוד עשרות אלפי הנדסאים וטכנאים. הנתון הזה משקף בעיה רחבת היקף: על אף היותה של ישראל אומת ההייטק, עם ריכוז חברות הסטארט-אפ הגדול בעולם (!) – בשנים האחרונות סובלת התעשייה ממחסור גדול בכוח אדם טכנולוגי – החל מטכנאים המפעילים מכונות במפעל, דרך מתכנתים ועד למהנדסים שיפתחו את ה"מובילאיי" הבא.

יש הרבה סיבות למחסור בכוח אדם מיומן בישראל – רובן טמונות במערך ההכשרה הטכנולוגית, שנחלש בעשורים האחרונים, ובכוונתי לערוך בו רפורמה משמעותית בשנה הקרובה.

אך יש מרכיב נוסף , משמעותי לא פחות, שיכול לסייע לחולל מהפכה משמעותית במערך התעסוקה הטכנולוגית – והוא הפוטנציאל הלא ממומש של המגזר החרדי. החיבור ההרמטי שהציבור הישראלי נוהג לעשות – בין לימודי ליב"ה ובין תעסוקה, גורם לפספוס גדול של כוח אדם איכותי ומחוייב, שיכול לתת מענה לצורך עצום של התעשייה הישראלית. אם נהיה מתוחכמים מספיק בכדי לייצר מערך הכשרה לטכנאים, הנדסאים ומהנדסים שמותאם לצרכים התרבותיים ואורח החיים של המגזר החרדי מחד – אך לא מתפשר על סטנדרטים מקצועיים מאידך – נוכל לייצר גידול משמעותי בהיצע העובדים בתחומים הטכנולוגיים.

הכשרה טכנולוגית לא חייבת להינתן במוסד מעורב, ולא חייבת לכלול תכני "חול". היא לא חייבת לדרוש לימודי ליב"ה קודמים והיא יכולה להקפיד להיות "כשרה" במלוא מובן המילה. ועם זאת – להיות ברמה מקצועית שלא נופלת ממוסדות ההכשרה הטכנולוגית הטובים בעולם. ומעבר לזה – דווקא לימודי הגמרא שרוכשים הצעירים החרדים – מחדדים את יכולותיהם האנליטיות ומעניקים להם יכולות ייחודיות בעלות ערך גבוה לשוק התעסוקה הטכנולוגי.

אין עוררין על הצורך בהגברת השילוב של המגזר החרדי במשק ובכלכלה בישראל תוך התאמה לצרכיו ולאורח חייו. תמיד אפשר לשאוף ליותר, אני מאמין שאלו מסוג האתגרים שצריך להיות בהם חכם, ולא בהכרח צודק, וכי הפתרונות הגדולים והחשובים קורים דווקא לאט, בשקט, בלי הצהרות גדולות, בלי התערבות בערכים, אך עם הרבה קשב ודיוק. כזה הוא השינוי הבא – זה שצריך להפוך את המגזר החרדי מאתגר של המשק הישראלי- דווקא לאחד הפתרונות המרכזיים לאתגרי התעשייה כולה.

ובעזרת השם נעשה ונצליח!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר