אאא

כפי שדווח כבר לפני כחודש,מזכ"ל האו"ם  אנטוניו גוטרש, יערוך בסוף החודש ביקור ראשון בישראל וברשות הפלסטינית מאז נכנס לתפקידו לפני כחצי שנה. כך מסרו אמש (ה') דיפלומטים. הביקור יכלול בין היתר את רצועת עזה.

במהלך הביקור בן שלושת הימים, שיחל ב-28 באוגוסט, המזכ"ל יקיים שיחות עם ראשי המדינה, ייסע לרמאללה כדי לפגוש את נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ולעזה - שבה האו"ם מפעיל תוכנית סיוע גדולה לתושבי הרצועה.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר כי הביקור יאפשר לגוטרש "לבנות מערכת יחסים" עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. גוטרש יקיים גם פגישות עם הנשיא ראובן ריבלין ועם שר הביטחון, אביגדור ליברמן.

"אנחנו מאוד שמחים על הביקור הזה", אמר דנון. "זו הזדמנות מצוינת למזכיר הכללי לחוות את ישראל, לפגוש את המנהיגים של ישראל ולהבין את האתגרים שישראל ניצבת בפניהם יום וליל".

דנון הוסיף כי גוטרש, ראש ממשלת פורטוגל לשעבר, הוא אדם מנוסה. "הוא היה בעבר בישראל. הוא מכיר את מורכבות הסוגיות, הוא לא מישהו שמגיע לאזור שלנו ללא מושג על מה שקורה", אמר דנון והוסיף כי הממשלה תדון בחיזוק יוניפ"יל, הכוח הצבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם שמוצב בדרום לבנון, בעקבות סדרה של התנגשויות לאורך קו הגבול בין ישראל ללבנון, המפוקח על ידי האו"ם.

מנגד, גם הפלסטינים מקווים ליצור לחץ על גוטרש, השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, תיאר את הביקור הקרב כ"בעל חשיבות רבה", ואמר כי הוא מעיד על כך שהאו"ם מעוניין "להגביר את העיסוק במצוקתם של הפלסטינים". מנסור הוסיף: "האו"ם מעורב מאז היווסדו בשאלת פלסטין ויישאר מעורב עד שהשאלה תיפתר על כל היבטיה, על בסיס המשפט הבינלאומי".

מאז שהחליף את באן קי-מון ב-1 בינואר, גוטרש היה זהיר בגישתו לסכסוך הישראלי-פלסטיני, בין היתר בעקבות ההאשמות האמריקניות שהאו"ם מוטה נגד ישראל. בחודש מרס, גוטרש דרש שדו"ח שחובר על ידי גוף של האו"ם ייגנז, לאחר שהועלו בו האשמות נגד ישראל כי היא מפעילה משטר אפרטהייד בגדה המערבית. גוטרש הרחיק עצמו תחילה מן הדו"ח, אך ארצות הברית  באמצעות השגרירה ניקי היילי עמדה על כך שהוא ייגנז לחלוטין.

גוטרש האשים את ישראל בעבר כי היא גורמת לעוני בקרב הפלסטינים בהצהרה מיוחדת שנשא לרגל 50 שנה למלחמת ששת הימים.

במהלך פרץ האלימות הפלסטיני האחרון סביב התקנת גלאי המתכות בכניסה להר הבית לאחר הפיגוע הרצחני בו נרצחו שני שוטרים, גוטרש קרא לרגיעה ולכיבוד של הסטטוס-קוו במקומות הקדושים.