המאבק בין הפלגים הליטאיים

בגלל עלילות 'הפלג' - הגר"ח פסק: להוציא אותם מהשכונה

המאבק שהתפתח בגבעה הצרפתית בירושלים בין הפלג הירושלמי לתושבים ליטאים, ששיאו לטענת אנשי 'דגל' בהפצת עלילות נגדם, הוביל להכרעה של שר התורה: "להוציא אותם מהשכונה" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: בעריש פילמר. ארכיון)

שכונת 'הגבעה הצרפתית', שכונה פסטורלית ושקטה במרכז ירושלים הינה שכונה מעורבת. השקט שליווה את תושבי השכונה החרדים בשנים האחרונות הופר באחת – ניסיון של קבוצה המזוהה עם אנשי 'הפלג הירושלמי' לשנות סדרי עולם הנהוגים בקהילה החרדית וליזום מהלך שיותיר את רבני השכונה לצדם עורר סערה שהגיעה היום לפתחו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי.

קצת רקע: בשכונת הגבעה הצרפתית ישנם כארבע מאות משפחות חרדיות, חלקם מצביעי ש"ס והיתר מזוהות באופן כזה או אחר עם מצביעי 'דגל התורה'. רבני השכונה הם הגאון רבי ברוך שרגא אב בית הדין בירושלים, והגאון רבי אברהם מיכאל הלפרין רב 'הגבעה הצרפתית' מבכירי רבני חסידות חב"ד. בשכונה חיים זה לצד זה המשפחות החרדיות לצד משפחות חילוניות – במקביל נאבקים החרדים על זכויותיהם בשכונה. גני הילדים המשתייכים לציבור החרדי הינם בדירות שכורות למרות הצורך במבני קבע.

בשנה האחרונה החל מאבק של כמה משפחות בודדות (ארבע במספר) המזוהות עם 'הפלג הירושלמי' נגד הקהילה החרדית הרשמית. כחלק מהמאבק הכריזו אנשי 'הפלג' בפני רבני השכונה כי ראשי הקהילה החרדית ממומנים על ידי הרפורמים והקרן החדשה ועלילות נוספות במטרה לסכסך בין רבני השכונה לעסקנים החרדים. במהלך התקופה האחרונה אף פתחו בית מדרש בשכונה.

ג. מעסקני 'דגל התורה' בגבעה הצרפתית אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי בתקופה האחרונה "גדשו אנשי 'הפלג' את הסאה". בשיחה עמו, מספר ג. על התנהלותם שהובילה לכך כי הגר"ב שרגא ביקש לקבל את הכרעת הגר"ח קנייבסקי: "בתקופה האחרונה הלך העסקן המזוהה עם 'הפלג' ופמפם עלילות זדוניות יום יום בפני רבני השכונה על כך שעסקני 'דגל התורה' מנסים לחלן את הציבור החרדי ולשנותו מבפנים". לדברי ג. "השיא היה בעת שאמרו לרבנים כי אנו לוקחים כסף מהרפורמים ומהקרן החדש על מנת לממן פעילויות תורניות חשובות בשכונה". אומר ג. בזעם.

"כמו כן הלך ושכנע אברך המזוהה עם 'הפלג' נציגים חילונים מהמנהל הקהילתי שיצביעו נגד מבני קבע לגנים החרדיים".

יצויין, כי המרקם ממנו מורכבים תושבי 'הגבעה הצרפתית' הוא עדין, וכך בזהירות יתר מנסים עסקני השכונה ללכת על ביצים ולא להיגרר לעימותים מול תושבי השכונה החילונית. את הדבר הם עושים בהצלחה רבה ומעולם לא נגררו למאבקים מיותרים על הקצאות, חילולי שבת או שלטי צניעות. רבני השכונה רבי אברהם הלפרין ורבי ברוך שרגא מנווטים את השכונה לכיוון חיים משותפים ולהימנע מעימותים. כעת, חוששים העסקנים מנוכחותם ומהתערבותם של אנשי 'הפלג' ביחסים העדינים אותם הצליחה לבנות הקהילה החרדית בשכונה.

הבוקר, החליט רב השכונה הגאון רבי ברוך שרגא לעלות למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ולקבל את עצתו בנידון. הרב שרגא סיפר: "גבעה הצרפתית היא שכונה שהייתה הרבה זמן חילונית, בשנים האחרונות מגיעים שם הרבה בני תורה לגור והשכונה הולכת ומתחרדת. בזמן האחרון נהיו קצת וויכוחים והרבה מחלוקת. מאשימים את אברכי הקהילה שהם לא יראי שמים ושהם לוקחים כסף מהרפורמים, אבל כל התנהלותם היא לפי מה שהרב אומר, איך נוהגים בעניין הזה?"

מרן הגר"ח השיב בפסקנות: "תיתנו להם שכונה אחרת". בפני הגר"ח קנייבסקי סיפרו כי קבוצת 'הפלג' מעלילה עלילות על ציבור המזוהה עם 'דגל התורה' במטרה לפלג אותם מבפנים ולמשוך את רב השכונה לטובתם. מרן הגר"ח השיב שוב: "שיעזבו את השכונה ולחלק את העיר (השכונה) לחצי".

הגאון רבי ברוך שרגא בצאתו מהבית ברח׳ רשב״ם 23 סיפר לסובביו כי הוא נדהם מהפסקנות החדה והסלידה של גדולי ישראל מכל מי שאינו מציית לדעת תורה. דבר אשר ישפיע לבטח על התנהלות השכונה וציות מוחלט לרבני השכונה, ופקפוק באמינותם של אלו הפועלים להטיל דופי בעסקני 'דגל התורה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר