עושים חשבון

מקבלים כל מה שמגיע לכם? בדקו בתלוש

תלוש שכר, מה שמעניין אותנו זה רק שורת הנטו? כנסו ותופתעו כמה דברים יכולים להופיע או לא להופיע ולגרוע מכם סכומי כסף גדולים המגיעים לכם בצדק על עבודתכם (כלכלה)

אליאסף יוסף | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

תלוש השכר, כל כך חשוב שנקרא אותו נכון, נבין מה כל מספר מייצג ואיך בהבנה פשוטה ניתן לעמוד על זכויותינו. רוב האנשים המקבלים את תלוש השכר לוטשים עיניים אל עבר סכום ה"נטו בבנק" סכום אשר ישתלשל לכיסנו אך לצערי אינם שמים לב לשלל המידע הטמון בו.

בטור הקודם הארנו ובארנו את "גוף התלוש" – רשימת התשלומים המגיעים לעובד מכורח עבודתו.

כעת נעמוד על חלקים נוספים בתלוש החשובים אף יותר.

רובריקת ה"ניכויי חובה" – מהתגמולים המשולמים לעובד המעסיק מנכה ניכוי חובה קרי אינו נתון להסכמת העובד או לשיקול דעתו.

בניכויים אלו נראה ניכוי למס הכנסה (באם הגיע לתקרת המס), ניכוי ביטוח לאומי ומס בריאות, ניכויים לקופת הפנסיה וקה"ל, הניכויים הנראים בטבלה זו הם בעצם חלק העובד בלבד. חלק המעביד אינו מנוכה מהשכר של העובד אלא תוספת לעלות שכרו המועמס על המעסיק.

שימו לב: ניכוי מס הכנסה ביטוח לאומי ופנסיה המופיעים בתלוש כניכוי אינם בהכרח הופרשו בפועל!

עובדים רבים טועים לחשוב שהמעסיק אכן מפריש להם כספים לקופת הפנסיה על סמך תלוש השכר ובפועל אין להם כלל קופה פעילה אלא אחיזת עיניים בעלמא ולכם המלצתי היא לדרוש דו"ח הפקדות חודשי מחברת הביטוח.

אל תזדעקו לדרוש גם הוכחת תשלום לביטוח לאומי כי גם אם אינו הפריש בפועל תהיו מכוסים בביטוח. והמוסד לביטוח לאומי בא יבוא חשבון עם המעסיק.

רובריקת ה"ניכויי רשות" הם התחשבנות בין העובד למעסיק כגון ניכוי בגין מקדמה שהעובד קיבל, ניכוי בגין הלוואה וכדומה (הניכוי יתבצע אך ורק על סמך אישור בכתב מאת העובד שמאשר לנכות משכרו)

רובריקת "ניהול היעדרויות" – עפ"י החוק חייב להיות מידע לפחות לשני סוגי היעדרויות, חופשה ומחלה. תלוש ללא נתונים אלו אינו תקין.

כל עובד זכאי לצבירת חופשה ומחלה בהתאם לוותק ולאחוז משרתו.

ברובריקה זו יצוין א. יתרה קודמת ב. צבירה חודשית עפ"י אחוז משרתו ג. ניצול - כאשר ניצל העובד חופש או מחלה יורד לו מהצבירה ד. יתרתו הסופית שזה בעצם יתרת קודמת + צבירה – ניצול.

שימו לב שהיתרה המועברת מחודש קודם זאת היתרה הסופית מחודש קודם (כן כן פגשתי מעסיקים שפשוט "מחקו" יתרות לכן אנא שימו לב חודש בחודשו שהיתרה מועברת)

ישנם נתונים אינפורמטיביים כגון שכר מינימום, שעות תקן וימי תקן.

כמו"כ נתונים חשובים השווים כסף כגון מס' נקודות זיכוי מעודכן – אם נולד ילד נוסף, לעדכן. כל נקודה שוות ערך ל-215 ₪ בחודש!

קצרה יריעתי וייבש קולמוסי מלהכיל את שלל האוצרות והרזים הטמונים בתלוש השכר, שבוע הבא אי"ה ארחיב על נושא הפנסיה, כסף חשוב לימי "טורח עלי בניו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר