אאא

הזינוק במספר כלי הרכב שנעים על הכבישים בישראל (עלייה של 50% תוך עשור ל-3.24 מיליון מכוניות ב-2016) היה אמור לשכנע כל בר דעת שכל עוד אין בישראל תחבורה ציבורית איכותית, כדאי שמישהו ייתן את הדעת למצב הכבישים. תחזוקה טובה יותר שלהם עשויה היתה לצמצם את מספר תאונות הדרכים, לייעל את זמני הנסיעה לעבודה או ללימודים ולחסוך כסף ציבורי רב.

ובפועל? בדיוק ההפך. דו"ח מבקר המדינה בחן את פעילותה של חברת נתיבי ישראל בכל הקשור לתחזוקת כבישים, עם ממצאים חמורים גם על היכולת והרצון של משרד התחבורה לטפל נושא.

שפירא מזכיר שחברת נתיבי ישראל (לשעבר מעצ) "מפקחת ומנהלת את התנועה ביותר מ-8,000 ק"מ של כבישים, ב-1,300 גשרים ומנהרות, ב-2,200 צמתים ובעשרות אלפי תמרורים, שלטים ונקודות מאור". לדבריו, "השווי הכלכלי של תשתיות התחבורה שנמצאים באחריות החברה, על פי דיווחיה ב-2016, מוערך בכ-110 מיליארד".

למרות גודל האחריות המוטלת על החברה, שפירא מגלה ש"בשנים 2016-2014 לא הגישה החברה למשרד התחבורה בכל רבעון ובסיומה של כל שנת עבודה דוחות מפורטים בדבר פעילות התחזוקה שבוצעה, אף על פי שהדבר נדרש על פי הסכם התפעול ובהתאם לכללי מנהל תקין"

ומה לגבי התחזוקה הפועל? לא משהו בכלל. לפי מבקר המדינה "בשנים 2016-2015 ביצעה מעצ עבודות ריבוד ב-168 קטעי כבישים, שהם רק כ-6% מהכבישים אשר אינם עומדים במדדי הנסיעות התקינים. עוד עולה מהביקורת ש"תקציבי החברה אינם הולמים את דרישות רשת הכבישים, וקטעי כבישים רבים אשר נזקקים לתחזוקה אינם נכללים בתכנית העבודה"

בתחום הגשרים המצב לא יותר טוב, כזכור רק בשבועות האחרונים נרשמו כמה תאונות גשר שכללו התנגשות כל משאיות ומנופים בגזרים ועד למצב שחלק מהאירועים גבו חיי אדם. שפירא בחן את התחזוקה של הגשרים ומצא ש"משרד התחבורה לא עסק בתחזוקת גשרים ולא נתן הנחיות לתחזוקתם. מסיבה זו החברה פועלת בתחום זה ללא ליווי מקצועי, ואת ההנחיות המקצועיות שהכינה בעניין תחזוקת גשרים לא אישר שום גורם". ומה לגבי הגשרים עצמם? שפירא מגלה שבשנה שעברה דרגו את כלל הגשרים בארץ שבאחריות נתיבי ישראל ומצאו ש"על פי הסקירה 145 מבנים דורגו בקטגוריה "חמור"; 517 מבנים בקטגוריה "גרוע מאוד"; ו-442 מבנים בקטגורייה גרוע".

עוד נמצא ש"בסקר עמידות ברעידות אדמה שערכה החברה ב-2011 נמצא כי 72 גשרים מדורגים בשתי הקטגוריות החמורות. עד מועד סיום הביקורת, מרץ 2017, שיקמה החברה רק שני גשרים", מה שמוביל לממצא המבהיל ש"בשנים 2016-2014 לא נמצא בחברה תיעוד לדיונים בנושא גשרים, לא נכתבו דוחות מקצועיים בנושא, ולא נערכו תהליכים לצורך הפקת לקחים"

ואיך המצב בכבישים שמתחת לגשרים? גם לא תקין. שפירא מצא ש"ב-2012 קיבלה החברה אחריות לתחזק 1,672 ק"מ מסלול ברשויות מקומיות. הביקורת העלתה כי החברה לא ניצלה את מלוא התקציבים שהוקצו לפרויקט זה בשנים 2016-2012. בשנים 2016-2015 החריפה התופעה - תקציבי הפרויקט עלו בצורה ניכרת, אך שיעורי הביצוע היו נמוכים מאוד (45% ו-35% בהתאמה)". בתחום התאורה בכבישים מצא שפירא הזנחה נוספת כאשר "משרד התחבורה קבע ב-1996 הנחיות מחייבות בנושא התקנת אמצעי תאורה בכבישים ובצמתים. על פי נתוני החברה, הסקר האחרון בנושא נערך ב-2014, ועולה ממנו כי 580 צמתים ויותר מ-1200 קטעים עדיין אינם מוארים".

תגובת חברת נתיבי ישראל

הגשרים: כלל 1,600 גשרי החברה בטוחים לשימוש. גשר שיימצא במצב אחר ייסגר. אין אף לא גשר 1 שמצבו מצריך את השבתתו. יצוין שלתאונת המשאית בכביש 4 אין קשר לדו"ח.

סקר רעידות האדמה: מדובר רק בסקר ראשוני שממליץ על תיעדוף ולא עוסק בתקינותם. 2 מתוכם כבר טופלו והיתר נמצאים בעיצומו של הליך הטיפול.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

אחזקת כבישים: החברה מנהלת את התחום באמצעות מחלקה מקצועית המונה 5 מהנדסי גשרים בעלי רקע וניסיון מהעשירים בארץ. זאת בנוסף למהנדס גשרים נוסף הכפוף למטה המנכ"ל וייעודו הבטחת איכות. מתקיימים דיוני בקרה בנושא אחזקת גשרים מתבצעים מידי חודש באופן שוטף.

ריבוד הכבישים: משנת 2017 בוצע טיפול בכלל הכבישים הנבחרים לטיפול במסגרת תכנית העבודה והתקציב הקיים. לגבי תעדוף הריבודים יש להפנות את השאלה למשרד התחבורה.

כספי התחזוקה: בהינתן תקציב נתון, החברה מבצעת תהליך תיעדוף. כל החשבונות בגין פעילות האחזקה, כמו בכל פרויקט בחברה, עובר לבדיקה ולאישור חברת הבקרה מטעם משרד התחבורה, זאת כמובן בנוסף אל דוחות ופירוטים נוספים שונים על-פי דרישה המועברים מידית.

תאורה: החברה מקפידה להציג לגורמים המממנים, את התקציבים הדרושים לצורך העבודות הדרושות, פועלת לפי הנחיות משרד התחבורה והחל משנת 2017, מקפידה לבצע את העבודות תוך ניצול מקסימלי של התקציב, במסגרת התקציב.