יד קשה

מדריד: צו מאסר כנגד שמונה שרים קטלונים

בית המשפט בבירת ספרד הוציא צו מעצר כנגד שמונה שרים קטלונים וכנגד הנשיא המודח של קטלוניה קרלס פוג'דימון השוהה עם כמה משריו בבריסל אליה נמלט (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגינים קטלוניים השבוע (צילום: שאטרסטוק)

במדריד מתעקשים לנהוג ביד קשה כלפי הקטלונים: שופטת בבית המשפט העליון בספרד הורתה להשאיר במעצר שמונה שרים בממשלת קטלוניה המודחת, אחרי שהתייצבו להעיד במדריד על אישומי ההמרדה נגדם. בנוסף דורשת התביעה בספרד צווי מעצר בינלאומיים לנשיא קטלוניה המודח קרלס פוג'דמו שנמצא כעת בבריסל ולארבעה שרים נוספים, שנסעו יחד איתו לבלגיה אחרי שהתובע הכללי בספרד הודיע שבכוונתו להגיש נגדם כתבי אישום על המרדה.

בעת הארכת מעצרם של השרים בבית המשפט אמרה השופטת כי "הנאשמים שיחקו תפקיד מרכזי בהנעת תהליך הפרישה, שתוכנן בקפידה, והתגברו על מכשולים שונים שהיו עשויים לגרום להם לסטות מיעדם הסופי". לטענתה, הנאשמים חייבים להישאר במעצר מחשש שהם ישמידו ראיות לקראת משפטם המתקרב.

שר נוסף שנעצר שסנטי וייה, שוחרר בערבות לבקשת התביעה. למעשה מדובר בשר שניסה למנוע את הפילוג בין מדריד לקטלונים. וייה ששימש כשר העסקים התפטר מהפרלמנט הקטלוניה לפני הכרזת העצמאות, וניסה לקדם דיאלוג בין הקטלונים הזועמים לממשלת ספרד.

כזכור, ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, הדיח ביום שישי שעבר את פוג'דמון וממשלתו והעביר את הסמכויות השלטוניות למדריד, שעות אחרי הכרזת העצמאות החד צדדית של קטלוניה, שהגיעה לאחר משאל עם בו למעלה מ-90 אחוז מהמצביעים בחרו בעצמאות חבל הארץ העשיר והיפרדותו מספרד.

עורך דינו של פוג'דמון בבלגיה, לשם נסע הנשיא המודח יחד עם ארבעה שרים בממשלתו, אמר כי מרשו לא יחזור לספרד כל עוד האקלים הפוליטי "לא טוב" – אך ישתף פעולה עם מערכת המשפט ולא יתנגד למעצר. "אם הם יבקשו הוא ישתף פעולה עם מערכת המשפט בספרד ובבלגיה", אמר עורך הדין פול בקארט לסוכנות הידיעת רויטרס. פוג'דמון התעלם מהזימון להעיד בבית המשפט העליון במדריד ולהשיב על אישומי ההמרדה, ההסתה והשימוש הלקוי בכספי ציבור.

במסיבת עיתונאים שנערכה השבוע, פוג'דמון הכחיש שנסע לבלגיה כדי לבקש מקלט, ואמר כי מטרת הנסיעה היא שיוכל לדבר בחופשיות ללא חשש שייעצר. פוג'דימון הוסיף, כי ההחלטה להעמיד אותו ואת חבריו לדין מראה כמה הממשלה בספרד תוקפנית וכי עד כמה צדק בכך שחשש לשהות בגבולות קטלוניה.

20 מחברי הממשלה הקטלאנית המודחת זומנו לשני בתי משפט במדריד כדי להעיד על חלקם במשאל העם ב-1 באוקטובר, שהתקיים בניגוד לאישור ממשלת ספרד, והוביל להכרזת עצמאות חד צדדית מספרד. 15 חברים הגיעו. כאמור, פוג'דמון וארבעה מהשרים המודחים נמצאים בבלגיה.

כל חברי הקבינט, מלבד אחד, סירבו להשיב היום על השאלות של התביעה בבית המשפט העליון. התביעה בספרד פתחה בחקירה שיכולה להימשך כמה שנים עד שייפתח משפט בעניין ההנהגה הקטלאנית המודחת. העונש המירבי על עבירות ההמרדה, ההסתה והטיפול הלקוי בכספי ציבור הוא 30 שנות מאסר אךף לא בטוח שבמדריד מעוניינים לעורר קיטוב חד מידיי עם הקטלונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר