איך יוצאים בריאים מהחורף הזה?

יך מתגוננים מפני עובד שהגיע חולה לעבודה? תהיו חולים אם תצאו החוצה בראש רטוב? על מה להקפיד כשמפעילים חימום? למה אסור לחסום אפצ'י בכף היד? קר וגשום, אבל בלי לחץ! המומחים שלנו נותנים טיפים (בריאות)

ד"ר דנה פלורנטין | כיכר השבת |
לצאת בריאים מהחורף. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

רוחות חזקות, סופות רעמים, גלי ענק וכמובן שלג. וקר, קר שם בחוץ. החורף אוטוטו מגיע לישראל, חלק יגידו בשעה טובה, אבל למרות כל האטרקציות - צריך להיזהר.

אז איך שורדים את הימים הסוערים בשלום? הכנו מקבץ שאלות שבטח חלפו גם לכם בראש, וביקשנו מהמומחים של כללית לעזור. הצטיידתם בתה, קפה, חליטת צמחי םטעימה או מרק? נפלא! עכשיו תתרכזו וצאו לדרך.

אני רוצה להשתמש במזגן או בתנור לחימום הבית. משהו חשוב שאני צריכה לדעת?

כן, יש כמה כללים שחשוב להקפיד עליהם.

בזמן שימוש במזגן - מזגן גורם לאוויר להתייבש. לכן, חשוב לשמור על הלחות על ידי פריסה של מגבת רטובה בחדר או בעזרת קערת מים המוצבת בסמוך למקור החום. בנוסף, ושוב - בגלל שמזגן מייבש - חשוב לשתות מים (10-8 כוסות ביום) כדי להחזיר לגוף את הנוזלים שאבדו לו. ואל תחממו את הבית בצורה מוגזמת, 24-20 מעלות מספיקות. חימום יתר לא בריא - במיוחד בחדרים של תינוקות - וגם מבזבז לא מעט אנרגיה.

בזמן שימוש בתנור גז - בזמן הפעלת התנור, חשוב מאוד לשמור על אוורור של הבית כדי לספק חמצן ולמנוע הצטברות של גזים רעילים. ישנוניות, חוסר ריכוז וכאבי ראש הם סימפטומים של הרעלת חד־תחמוצת הפחמן (CO). זהו גז חסר צבע או ריח, ולכן לא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, שעלולה להיות קטלנית.

כדי לא להסתכן בשריפה, הקפידו להרחיק את התנור מווילונות או מחפצים אחרים העלולים להתלקח. ולא, אל תשימו עליו מגבות או בגדים רטובים שאתם רוצים לייבש.

חל איסור מוחלט להשתמש בתנורי נפט, שפולטים פחמן חד־חמצני.

אמא שלי לימדה אותי כי שהייה ממושכת בקור או יציאה החוצה בחורף עם שיער רטוב יכולים לגרום לי לחלות. יש סיכוי שהיא טועה?

הדעה הרווחת היא שאין קשר בין מחלה ויראלית כמו שפעת לדוגמה לבין חשיפה לקור, כי המחלה נגרמת מחדירה של וירוס אל הגוף ולא מהקור עצמו. אם כך, גם יציאה החוצה עם ראש רטוב לא בהכרח תגרום לנו לחלות.

אחרים טוענים שיש משהו באמרה הזו של אמא או סבתא, מכיוון שבשינויי טמפרטורה מחום לקור יש ירידה בתפקוד מערכת החיסונית. במקרה כזה, אם ניתקל בווירוס ייתכן שמערכת החיסון שלנו תתמודד איתו בצורה פחות טובה - מה שמגביר את הסיכוי לפתח מחלה כתוצאה מההדבקה.

מנומס לשים יד על הפה כאשר עושים אפצ'י. זה גם בריא?

הדבר המנומס לעשות, אם אכפת לכם מהזולת - הוא לא לכסות את הפה והאף עם כף היד בזמן אפצ'י! הסיבה: אם משתמשים בכף היד כמחסום, החיידקים הנמצאים בטיפות הרוק הניתזות עוברים לכף היד וממנה לחפצים משותפים שאנחנו נוגעים בהם. כך גדל הסיכוי שאחרים יידבקו.

אז מה עושים? אפשר להשתמש בטישו ולזרוק לפח, או פשוט לעצור את האפצ'י עם הזרוע. במקרה הכי גרוע יסתכלו עליכם בפרצוף מוזר.

יש לנו במשרד בחור שמתעטש, משתעל ומנוזל למדי - וממש לא בא לנו להידבק ממנו. מה עושים?

קודם כל, מבקשים ממנו להישאר בבית, בשביל כולם! הוא יחלים מהר יותר אם ינוח, ואתם לא תהיו בסכנת הידבקות. הצטננות שלא זוכה להתייחסות הולמת (מנוחה ושתייה מרובה) עלולה להסתבך לדלקת ריאות.

אם משום מה הוא מתעקש להגיע לעבודה (עובד מצטיין הוא כבר קיבל?) חשוב להקפיד לפתוח חלון ולדאוג לאוורור כי מערכת האוויר ברוב המשרדים רק מזרימה וירוסים מחדר לחדר. אם הוא יושב אתכם בחדר קטן - האוורור חשוב שבעתיים.

חשוב מאוד להקפיד לשטוף ידיים, כי מגע של היד במשטח שמישהו חולה נגע בו לפני כן - למשל ידית של דלת או כפתור המעלית - הוא גורם שכיח מאוד להדבקה. מספיק שנגעתם באותו משטח מזוהם ושמתם את היד בפה, באף או בעיניים. דרך נוספת להידבקות היא בתרסיס - טיפות זעירות של רוק הנפלטות לאוויר בנשיפה, שיעול והתעטשות. אנחנו לא ממליצים חס וחלילה לשים את החולה בהסגר, אבל תעשו את השיקולים שלכם (הכי טוב שיישאר בבית, כבר אמרנו?)

תמיד טוב להקפיד על תזונה מאוזנת שכוללת מינימום של ירק ופרי אחד ליום, וגם על שינה איכותית ומספקת - כל אלו יעזרו לשפר את ההגנה של המערכת החיסונית

אני מרותק למיטה מצונן, סובל מבחילות ואומלל. אשתי אומרת שאני צריך לראות רופא, אני חושב שמספיקה לי מנוחה. מה ההמלצה?

רוב הסיכויים שמדובר במחלה ויראלית חולפת, ותחזור לעצמך בתוך מספר ימים בלי כל טיפול.

מומלץ לנוח ולהקפיד על שתייה מרובה, וניתן להיעזר בטיפול סימפטומטי: אם יש חום לקחת אקמול; אם יש נזלת ניתן להיעזר בטיפות אף (אבל לא יותר מחמישה ימים ברציפות); אם מופיע שיעול ניתן לשתות תה עם דבש ולימון או לצרוך סירופים מכייחים לשיעול (חלקם נקנים ללא מרשם); ואם יש כאבי גרון אז מומלץ לגרגר מים עם מלח וסודה לשתיה (על כל כוס מים שמים כפית מלח ורבע כפית סודה לשתיה); או לחילופין למצוץ סוכריות מקלות למיניהן (סוכריות דבש, סטרפסילס, קלגרון וכדומה).

סימני אזהרה שכן מחייבים פנייה לרופא:
1. חום גבוה מעל 39 שלא יורד לאחר יומיים.
2. קוצר נשימה.
3. חולשה קיצונית.
4. בכל מצב שבו חיכית יומיים, והתסמינים מחמירים ולא משתפרים.

אם הייתי חולה בחורף שעבר או בתחילת החורף הנוכחי, מה הסיכוי שלי לחלות שוב?

לפי נתוני משרד הבריאות, בכל שנה חולים בשפעת 30%-20% מהילדים ו־10%-5% מהמבוגרים באוכלוסיה. חליתם חס וחלילה בשפעת? מצטערים לבשר, אבל לפי מחקר שבוצע ב־2015 במכון כללית למחקר, מצבכם לא מזהיר: אתם בסכנה גדולה יותר פי 10 מהאדם הממוצע לחלות שוב בחורף שלאחר מכן.

הסיבה: אנשים שחלו בשנה שעברה נמצאים כנראה במשך היום בסביבה שבה הסיכוי לחלות בשפעת גבוה יותר. מי למשל? עובדים במערכת החינוך, מורים וגננות למשל, הנמצאים בקרבה ישירה וקבועה לילדים.

מה הכי כדאי לי לשתות ולאכול בקור הזה?

הכי טוב לאכול אוכל מחמם, שעונה על שני צרכים בארוחה אחת: שובע וחימום.

ארוחה חמה אולטימטיבית היא תבשיל. מרקים הם ארוחה לכל דבר – בתנאי שהם מכילים גם ירקות, גם דגן מלא וקטנייה או פשוט עוף עם ירקות ואטריות. אפשר להכין תבשיל קדרה של קטניות או עוף עם ירקות שורש. יש הרבה תבלינים מחממים - כורכום, כמון, פפריקה, צ'ילי, פלפל שחור, ג'ינגר, שום, בצל - והם יתרמו לאפקט המחמם.

גדולה נוספת של תבשילים היא שאפשר להכין אותם בכמות גדולה ולשמור במקרר ליום־יומיים ואז יש לנו ארוחה מחממת למספר ימים.

אגב, הרבה אנשים לא יכולים לאכול מאכלים קרים במזג אוויר חורפי. הגוף שלהם כמו דוחה מראש את ההתקררות שמערכת העיכול תחווה אם תכיל משהו קר, במיוחד בשעות הקרות ביותר - מוקדם בבוקר או בחשכה.

בשום אופן אסור לשתות אלכוהול מפני שהוא מרחיב את כלי הדם וגורם לאיבוד חום גוף במהירות.

כל הזמן אני קורא ושומע בתקשורת על היפותרמיה. מה זה אומר?

היפותרמיה היא מצב קיצוני בו חום הגוף יורד אל מתחת ל־35 מעלות, והסימפטומים שלה כוללים: בלבול, שינוי חד במצב הרוח, ישנוניות, צמרמורות וקוצר נשימה. בקבוצת הסיכון העיקרית נכללים תינוקות וקשישים, בעיקר מעל גיל 75.

מאחר שלא תמיד ניתן לאבחן היפותרמיה בעזרת מדחום ביתי (כאלו שמודדים רק מ־35 מעלות ומעלה), בכל מקרה של חשד, למכת קור, חשוב לפנות למוקדים הרפואיים המצוידים במדי חום מיוחדים.

הנה מספר טיפים שיעזרו להפחית את הסכנה:

• לסגור חלונות ותריסים בבית כדי לא לאבד את החום מהמיזוג (מומלץ חום של 24-20 מעלות). אם אתם מחממים את הבית בתנור גז, חובה להשאיר פתחי אוורור כדי למנוע מצב של הרעלה שמהווה סכנת חיים. אם לא מופעל חימום, הקפידו על לבוש חם בכמה שכבות והתכסו היטב בלילה.

• כדי להימנע ממצב של התייבשות בעקבות חימום־יתר של הבית, חשוב להקפיד על תזונה מותאמת ושתייה מרובה.

• שתיית משקאות חמים (אבל לא אלכוהול!).

• ביצוע פעילות גופנית בתוך הבית. ממש פה יש 11 תרגילים שאתם יכולים לבצע ממש עכשיו.

שיהיה חורף חמים ובריא!

הכותבת: ד"ר דנה פלורנטין, רופאת הבית של אתר כללית, מומחית ברפואת משפחה ומנהלת בפורום בריאות המשפחה של אתר כללית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר