מיתוסים על חום אצל תינוקות וילדים

תם מניחים את כף היד על המצח של התינוק או הילד, וזה מרגיש לכם חם, חם מדי. חושבים לרוץ מיד לרופא? לתת אנטיביוטיקה? למרוח אלכוהול? להאשים את השיניים? המומחה שלנו לרפואת ילדים החליט לקרר 10 מיתוסים על חום. מצפות לכם כמה הפתעות (בריאות)

ד"ר מוטי חיימי | כיכר השבת |
חום אצל ילדים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

את או אתה מניחים את כף היד על המצח של התינוק או הילד, וזה מרגיש לכם חם, חם מדי. ועכשיו גם לכם עולה החום: מה אני עושה???

חום בילדים, ובפרט בתינוקות, יכול להיות אירוע מלחיץ, בטח עבור הורים טריים. אנחנו מתבססים על הרבה דברים ששמענו מחברים או שקראנו באינטרנט, אבל לא מעט פעמים המידע הזה עבר מפה לאוזן ולכתב מבלי שבאמת נבדק. או במילים אחרות: מדובר במידע שגורם לנו להיכנס ללחץ, או לפעול בדרכים שגויות.

בכל יום - במרפאה או בערוצי הרפואה המקוונת בהם אני משיב על שאלות (פורום מחלות ילדים, רופא ילדים אונליין) – אני פוגש הורים מודאגים ולחוצים בעקבות חום שפיתח הילד שלהם. וכן, אני נתקל בהרבה מיתוסים, הנה כמה שכיחים במיוחד.

חום גבוה מסוכן לבריאות

לא מדויק. קיימות סיבות רבות לעליה של חום הגוף (זיהום, טראומה, תהליך דלקתי או מחלות ממאירות), אבל הגורם השכיח ביותר לתופעה בילדים הוא מחלה ויראלית.

חשוב להבין כי החום כשלעצמו הוא לא מחלה אלא מנגנון הגנה שנועד לעזור למערכת החיסון להילחם בצורה הטובה ביותר בחיידקים שגורמים למחלות ולהשמיד אותם.

עם זאת, לחום גבוה (מ-39 מעלות) מתלווים בדרך כלל תסמינים לא נעימים כמו כאבי ראש, צמרמורות, עייפות, וחוסר תאבון, ואז כדאי לפעול להורדת החום כדי להקל על הילד. אם ידוע כי הילד סובל מפרכוסי חום, חשוב לדאוג להוריד את החום כדי למנוע פרכוסים.

כל חום מצריך טיפול תרופתי או פניה מיידית לרופא

לא נכון. כאמור, רוב מקרי החום אצל ילדים הם תוצאה של מחלות ויראליות פשוטות. אפילו רופא מנוסה לא יצליח לאבחן את הסיבה לחום מיד עם העלייה בטמפרטורה, כי הסימנים של המחלה לא ברורים או לא מופיעים במלואם בשעות הראשונות.

כבר ראיתי ילדים עם 38.5 מעלות חום שמתרוצצים במרפאה שלי כמו בריאים. בגדול, חשוב יותר לשים לב למראה ולהתנהגות של הילד מאשר למספר שעל המדחום.

אם החום לא גבוה במיוחד (עד 38.5) ואם הילד הוא בן שלושה חודשים או יותר, והוא מתנהג כרגיל, אוכל כרגיל וערני, אפשר להסתפק ביממה הראשונה לעליית החום בהשגחה ביתית. אם החום נמשך יותר מ־24 שעות, כדאי לתת טיפול תרופתי או לפנות לרופא המטפל.

המצבים הבאים מצריכים טיפול תרופתי מיידית לרופא, בלי קשר לגובה החום:
• תינוק בן שלושה חודשים או פחות עם חום של 38 מעלות או יותר.

• תינוק מתחת לגיל שנה שסובל במשך יומיים או יותר מחום גבוה מ-38 מעלות.

• אירועים חוזרים ותכופים של חום ללא הסבר מיוחד.

• חום בתינוקות בעלי מחלות רקע כרוניות (בעיקר מחלות ריאה, לב או במערכת העצבים).

• גם אחרי שהחום ירד, הילד עדיין לא חוזר למצבו הרגיל (נראה חולה, אפאטי ותשוש) וסובל מתופעות כמו צמרמורות, הקאות ושלשולים רבים ללא יכולת לשתות.

• מופיעה פריחה שלא נעלמת בלחיצה.

• הילד סובל מקוצר נשימה.

• הילד סובל מפרכוסים.

• בכל חשד למכת חום​​​

טיפול תרופתי יוריד את החום לטמפרטורה נורמלית

לא נכון. אין צורך להוריד את החום בהכרח ל־37.5-36.5 מעלות (התחום "הנורמלי"). התרופות מורידות את החום במעלה עד מעלה וחצי (זה יכול לקחת בין שעתיים לשלוש), וזה בדרך כלל מספיק כדי להקל על הילד.

ככל שהחום גבוה יותר כך המחלה קשה יותר

לא נכון. רוב המחלות הוויראליות בילדים גורמות לחום גבוה מאוד (עד 40 מעלות) אבל הן לא חמורות בהכרח.

חלק גדול ממחלות החום שסובלים מהן בילדות אפילו חולפות ללא טיפול. מצד שני, יש מחלות חיידקיות שלא נלווה אליהן חום גבוה. שוב, חשוב לשים לב איך הילד נראה ואיך הוא מתנהג.

צמיחת שיניים גורמת לחום

לא נכון. הגענו לאחד מהמיתוסים הכי ותיקים ונפוצים. כבר שנים רבות ש"מאשימים" את צמיחת השיניים בתופעות כמו עליית חום (וגם שלשולים ואפילו הצטננות) אבל הקשר לא הוכח מעולם. סביר יותר שעליית החום היא תוצאה של מחלות נגיפיות או חיידקיות השכיחות אצל ילדים בגילים שבהם השיניים מתחילות לבקוע.

בזמן חום חשוב להלביש את הילד בביגוד חם כדי שלא יתקרר

לא נכון. אולי ההיגיון אומר לכם שכדאי לחמם את הילד בשכבות על שכבות, אבל לא מומלץ לעשות את זה - גם אם הילד מתלונן על תחושת קור. התחושה הזו נובעת מהחום הגבוה ולא מהטמפרטורה מסביב. לבוש מוגזם יפריע לשמירה על חום גוף תקין וגם יקשה על התינוק לנוע.

פרכוסי חום גורמים לנזק בריאותי

לא נכון. אמנם קשה, מפחיד ומלחיץ לצפות בהם מהצד, בטח בתור הורה, אבלפרכוסי חום בדרך כלל מסתיימים אחרי מספר דקות והם לא מסכני חיים או גורמים לנזק קבוע. לילדים שסבלו מפרכוסי חום אין סיכון גדול יותר להתפתחות איטית, בעיות למידה או לפרכוסים שלא קשורים לחום.

אצל ילדים עם היסטוריה של פרכוסי חום, חשוב לפעול להורדת החום כדי למנוע את הישנות התופעה הלא נעימה.

אמבטיה קרה מורידה חום

לא נכון. אמבטיה פושרת (אבל לא קרה!) בטמפרטורה של כ־37 מעלות (אפשר למדוד עם מדחום לאמבטיה) למשך כ-30-15 דקות עשויה לסייע. גם רטיות מים לחות עשויות לסייע.

למה לא מים קרים? כי יהיה לתינוק לא נעים, הוא ירעד וייתכן שהחום יעלה אפילו יותר. אם הילד מתחיל לרעוד או נסער, מומלץ להוציא אותו מהאמבטיה, גם אם החום עדיין לא ירד.

שפשוף של העור עם אלכוהול זו שיטה טובה להורדת חום

לא נכון. שפשוף של העור עם אלכוהול הוא פסול ומסוכן. האלכוהול נספג במהירות דרך העור ועלול לגרום דווקא לעלייה מהירה יותר של החום, בנוסף על הסכנה להרעלת אלכוהול ולכוויות בעור.

צריך לתת אנטיביוטיקה לתינוק עם חום גבוה

לא נכון. מחלות חום רבות בתינוקות וילדים, במיוחד בגיל הגן , נגרמות על־ידי וירוסים שלא אמורים להגיב בכלל לטיפול אנטיביוטי.

אם התינוק יקבל תרופות אנטיביוטיות, לא רק שהן לא יעזרו, אלא יתכן אפקט הפוך: הילד עלול לפתח תופעות לוואי הקשורות לטיפול האנטיביוטי (כאבי בטן, שלשולים והקאות), וגם עלולים להתפתח זנים של חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה, מה שעלול למנוע את הצלחת הטיפול התרופתי כאשר הילד יגדל.

ד"ר מוטי חיימי הוא מומחה ברפואת ילדים ובהמטו־אונקולוגיה במרכז לבריאות הילד בחיפה, מקבוצת כללית. הוא מנהל את פורום מחלות ילדים כאן באתר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר