צפו בווידאו

לראשונה: הצצה מרתקת לפעילות היחידה הסודית, ה"סגולה"

אפליקציה שממליצה על נתיב תמרון בטוח בדרך ליעד של חמאס ותוכנה ששולפת עשרות סרטוני וידאו מכפר ייעודי בדרום לבנון - אלו הם רק חלק מפיתוחי "הסגולה" - של אגף המודיעין. צפו (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילומים: דובר צה"ל)

יחידת הפיתוח - "הסגולה" - של אגף המודיעין, המכונה גם 3060, חשפה היום (רביעי) לראשונה חלק קטן מפיתוחי הסטארט-אפ שלה.

כך לדוגמה, הוצגו אפליקציה שממליצה למ"פ נתיב תמרון בטוח בדרך ליעד של חמאס ותוכנה ששולפת למג"ד עשרות סרטוני וידאו מהכפר שיכבוש בדרום לבנון.

ביחידה המסווגת שצבעה מסמל את המפגש בין הקו הכחול ("כוחותינו") לקו האדום ("אויב"), ושהוקמה לפני שלוש שנים, משרתים כ-400 חיילים, מרביתם תוכניתנים, בודקי תוכנה ועתודאים בוגרי הנדסת חשמל ומדעי המחשב.

"מוצרי" היחידה מהווים מקפצת מדרגה בהנגשת המודיעין המסווג ביותר למפקדי הכוחות, בביטחון השוטף בגבולות ובתמרון היבשתי, תוך התבססות על היתוך המידע, עיבוד התמונה, שימוש בבינה מלאכותית, פריסת המידע בצורה קלה ומהירה וזאת מכלל המקורות: הוויזינט (חזותי, כגון צילומים ממזל"טים או מלוויינים), היומינט (סוכנים אנושיים), הסיגינט (האזנות לאויב) והאוסינט (מידע ממקורות גלויים כגון רשתות חברתיות או כלי תקשורת).

קצין בכיר ביחידה "הסגולה" אמר היום: "בתרגיל הגיס הצפוני הגדול שהיה השנה, אחד מראש המדורים נכנס אליי ואמר לי שבעוד שעתיים המשתמש המבצעי בקצה יתקשר לדווח על תקלה, כי הוא יידע לעקוב, לזהות ולטפל בבעיה עוד לפני שהורגשה בשטח. אנחנו עובדים לפי מוצרים ולא לפי פרויקטים, בטווחי זמן של שלושה חודשים, בתרבות של סטארט-אפ אזרחי".

קצין מודיעין מפיקוד הצפון הוסיף בשיחה עם כתבים, כי "המערכות האלה שמפותחות ביחידה הן אמצעי הלחימה שלנו אבל הם לא יחליפו את הקמ"נים. אלה מוצרים שמאפשרים את הגדלת ספיקת המטרות לתקיפה ומצמצות טעויות, כמו על ידי פריסה של איתורים רגישים כגון מסגדים ובתי ספר. בבט"ש המערכות האלה מנתחות שטח בעצמן באופן שאם אובייקט מתקרב לאיזה גבעה מסוימת בגולן הסורי, אז לפי מידע מהעבר שנאגר על תא שטח זה, המערכת תמליץ אם להפנות מצלמה לאותה גבעה".

הפיתוחים שהוצגו, כללו גם מערכת "בשידור חוקר" שפותחה ביחידה מאפשרת למפקד הכוח שצריך לפעול בשכונה מסוימת בעזה, בדרום לבנון או בסוריה, להקיש בתצלום האווירי של תא השטח שבו יפעל על רחוב או מבנה מסוים, ולקבל מיד את כל סרטוני הווידאו הרלוונטיים והאקטואליים שהצטברו עליו. הסרטונים יכולים להיות ממל"ט איסוף של חיל האוויר שסייע במרדף אחר מחבל שבוע קודם לכן באותו המקום, או ברשתות חברתיות.

מערכת נוספת שחשפו קציני היחידה היא אפליקציית "דרך המלך", שמסייעת לאתר את דרך ההתקדמות הטובה ביותר בתמרון קרקעי בשטח אויב. התוכנה מחשבת ומציגה מרחקים בנתיבים האפשריים, זמני הגעה אל יעד אויב, טווחי צעידת הכוחות או נסיעתם ברכבים משוריינים לפי מקטעים, שיפועי הצד לנגמ"שים, מכשולים אפשריים בדרך, התחשבות במזגי האוויר והשפעתם על הקרקע וכן ניתוח ואיתור שטחים נחותים שבהם הכוח עלול להיות חשוף לתצפית או לאש של האויב הנמצא בנקודות שולטות סמוכות.

הפעולה נעשית תוך זיהוי כל האלמנטים והאילוצים הטופוגרפיים הנתונים או המשתנים. המשמעות: התוכנה מתעדכנת אונליין ואם דקות או שעות לפני התמרון של אותו כוח מטוסי חיל האוויר או תותחים ריככו בתקיפות את שטח התמרון - המערכת תיקח בחשבון כל רחוב ש"שוטח" או ציר נסיעה שנפגע. גלגול קודם ופחות מתקדם של תוכנה זו כבר הוכיח עצמו במבצע צוק איתן כשבתמרון של חטיבת הנח"ל וחטיבת השריון 401 בשכונת אל-עטטרה בצפון הרצועה, הכוחות בחרו נתיב התקדמות שמנע כניסה לשטח השמדה וסייע בהתמודדות עם מבנים ממולכדים של חמאס.

התוכנות והאפליקציות שמפותחות ביחידה הסגולה מיועדות יותר לדרג המח"ט ומפקד האוגדה, כשקצין המודיעין של היחידות האלו הוא הגורם המתווך והמנתח את הנתונים ממערכות אלה עבור המפקד. בניגוד לאפליקציות דומות הקיימות כבר בזרוע היבשה, דוגמת "משואה", המוצרים המפותחים ביחידה "הסגולה" כוללות עומק מודיעיני כמעט בלתי מוגבל ברמות סיווג הגבוהות ביותר, ואלגוריתמיקה חכמה שמסייעת לבנות בזמן אמת את תוכנית ההתקפה או להבין טוב ומהר יותר את דרכי הפעולה של האויב.

בדומה לאפליקציות אזרחיות, גם תוכנות אלה זוכות לעשרות עדכוני גרסה, לעיתים תוך כדי תנועה או פעילות מבצעית, והגורמים שתומכים ומתחזקים אותן עבור המפקדים בשטח הם ראשי הצוותים עצמם שפיתחו כל אחת מהאפליקציות.

נישה מתפתחת שנכנסת לפעילות היחידה נוגעת לשימוש היעיל במודיעין באמצעות הסייבר, מאיסוף כל פריטי המידע הרלוונטיים עד ליכולת לחזות אירועים ולהמליץ על דרכי פעולה.

יצויין, כי ביחידה משרתים כעשרה אוטיסטים שנחשבים לגאונים בתחומם כחלק מפרויקט צה"לי לקידום וטיוב אוכלוסייה זו ביחידות טכנולוגיות.

תמרון חיילים בשטח. אילוסטרציה (צילום: רון בן ישי ודובר צה"ל)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר