הבית הלבן מאשר

רבה של בריטניה לשעבר כתב חלקים מנאומו של פנס בכנסת

חלקים בולטים בנאומו השבוע של סגן נשיא ארצות הברית בכנסת, נכתבו בעזרת רבה הראשי לשעבר של בריטניה. אחת הפסקאות אף נראית כהעתקה מספרו של הרב (אקטואליה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הרב סאקס - ופנס בכנסת (צילום: דוברות הכנסת / ynet)

רבה הראשי לשעבר של בריטניה, הרב יונתן סאקס, סייע לסגן נשיא ארה"ב מייק פנס בכתיבת נאומו השבוע בכנסת. כך מתברר היום (רביעי).

גורמים רשמיים צוטטו בענין זה, כי הרב סאקס, המוכר כהוגה דעות וסופר פורה, היה אחראי ככל הנראה להתייחסויות התנ"כיות שהזכיר פנס בנאומו ההיסטורי. לדברי גורם בכיר, הרב סאקס היה חלק אינטגרלי בהכנת הנאום של סגן הנשיא, ואף עבר על הטיוטות השונות לאורך כל תהליך כתיבת הנאום.

דברי פנס בנאומו, שהקפיצו ממקומם את חברי הכנסת של 'הרשימה המשותפת' שמיד הוצאו מאולם המליאה, כללו גם את המשפטים הבאים, לגביהם הוא נעזר ככל הנראה ברה"ר של בריטניה: "בהיסטוריה של העם היהודי תמיד ראינו את סיפורה של אמריקה. סיפור של יציאת מצרים, של יציאה מרדיפה לחירות, סיפור שמראה את העוצמה של האמונה וההבטחה של התקווה. העם היהודי החזיק בהבטחה לשוב לארץ ישראל והחזיק בה אפילו בלילות החשוכים והארוכים ביותר".

סגן הנשיא הוסיף ואמר: "אנחנו מעריצים את השאיפה שלכם לחזור לארץ אבותיכם אחרי הרבה שנים, אפילו שגירשו אתכם, תמיד האמנתם שתחזרו לארצכם. במשך הגלות שלכם, דרך רדיפות ופוגרומים, היהודים תמיד האמינו, אפילו בימים הכי קשים", ובירך ברכת שהחיינו מאומצת.

הברכה של פנס: "שהקיאנו והקיאמנו והיגאנו לסמן הסה" (צילום: ערוץ הכנסת / חדשות 2)

יצויין, כי לפי ה'טיימס אוף ישראל', כמה קטעים בנאומו של פנס הינם דומים מאוד לנאומיו הציבוריים של הרב סאקס ולפרסומיו. כך לדוגמה התייחסותו לשורשי העם היהודי בארץ ישראל: "לפני קרוב ל -4,000 שנה, אדם עזב את ביתו באור כשדים כדי לנסוע לכאן, לישראל. הוא לא שלט באימפריה, הוא לא ענד כתר, לא ציווה על צבאות, לא עשה שום נסים, לא נשא נבואות, אך הבטיחו לו צאצאים רבים כמו הכוכבים בשמים".

דברים אלו הם כמעט מילה במילה מספרו של הרב סאקס "רדיקלי אז, רדיקלי עכשיו", בו הוא תיאר את אברהם אבינו כמי ש"לא שלט באימפריה, לא פיקד על צבא גדול, לא עשה נסים ולא הכריז על נבואה".

ב'ניו יורק טיימס' נכתב, כי לשכתו של הרב סאקס אישרה את הפגישה ואת השפעתו על הנאום. "הוא נפגש עם פנס לבקשת סגן הנשיא, לפגישה טובה מאוד", נמסר.

פקיד בבית הלבן הגיב לדיווח זה, והודה כי פנס נפגש עם הרב סאקס כ-90 דקות בניו יורק, בנובמבר האחרון, כדי לדון בנושאים לנאום" וכי אכן התייעץ עם הרב "לאורך כל תהליך ניסוח הנאום".

"הוא ראה ברב סאקס מרכיב קריטי מאוד בעיצוב הנאום", הסביר הפקיד, "הרב סאקס יעץ לראשי ממשלה ונשיאים במשך שנים, וסגן הנשיא חשב שזה חיוני לקבל את עצתו לנאום בסדר גודל כזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר