אאא

עד כמה משפיעה עלינו יוטיוב בבחירת הסרטונים בהם נצפה? מהנדס בכיר לשעבר בגוגל, מצוות הפיתוח של מנגנון ההמלצות באתר הווידאו, מבקש לחשוף את פרצופו האמיתי של האלגוריתם, שלדבריו מסכן את החברה הדמוקרטית.

גוילאם צ'סלוט, מתכנת צרפתי, סיפר לגרדיאן הבריטי על השנים שלו בגוגל, ועל המערכת שממליצה לגולשים באילו סרטונים לצפות. "יוטיוב הוא משהו שנראה כמו מציאות, אבל מעוות בצורה כזו שנועדה לגרום לך לבלות בה יותר זמן", אמר המתכנת. "אלגוריתם ההמלצות אינו מתמרץ את מה שהוא אמיתי, מאוזן או בריא לדמוקרטיה". לדבריו, אנשי יוטיוב אינם מושפעים מאף שיקול למעט רווחים מפרסום: "זמן הצפייה היה בעדיפות עליונה, וכל השאר נחשב להפרעה".

אלגוריתם יוטיוב נשען על אופי השימוש הרציף בשירות, ומתחשב בנתונים כמיקום המשתמש, אורכו של הסרטון הקודם שנצפה ומידע אחר שזמין דרך שירותי גוגל השונים - ואז מחליט מה להמליץ למי; הקוד מתאים לצופה תוכן בידורי או כזה שיימצא חן בעיניו, בדמות תוכן שתואם לעמדות שלו. סוג תוכן נוסף שמקודם בשירות הוא תוכן קיצוני ומתסיס במיוחד, פייק ניוז ותיאוריות קשר. לפי צ'סלוט, סינון התוכן תורם להתבצרות המשתמשים בעמדותיהם ובתפיסת עולמם, ובמקביל - מסייע לצמיחת קולות קיצוניים או מטעים. התנהלות זו מוכרת לנו משירותים חברתיים רבים אחרים ובראשם פייסבוק.

ב-2013 פוטר צ'סלוט מגוגל, לאחר שלוש שנות עבודה בחברה, לכאורה על רקע בעיות בביצועים. לטענתו, פוטר משום שדרש לשנות דרכי פעולה בחברה, שינויים שנועדו לגוון את התוכן שאנשים רואים. "ישנן דרכים רבות שבהן יוטיוב יכול לשנות את האלגוריתמים שלו כדי לדכא חדשות מזויפות ולשפר את האיכות ומגוון הסרטונים שאנשים צופים בו. אני ניסיתי לשנות את החברה מבפנים אבל זה לא עבד", אמר.

אלגוריתם יוטיוב נמצא בימים אלה תחת זכוכית מגדלת, ביחד עם אלה של טוויטר ופייסבוק - על רקע חקירת המעורבות הרוסית בבחירות 2016 בארה"ב, שכללה שימוש נרחב בפלטפורמות חברתיות להפצת דיסאינפורמציה.

יוטיוב לא הכחישה שתעמולה רוסית השפיעה על מנוע ההמלצות שלה, אך טענה ששיטותיה דווקא מצמצמות את הסיכוי להשפעה חיצונית על הגולשים. בתגובה לפרסום בגרדיאן, מסרה יוטיוב כי המערכות שלה עובדות אחרת מאיך שהציגן צ'סלוט, ושהיא עושה שינויים ושיפורים כדי להעשיר את בסיס ההמלצות. כמו כן, נמסר שבמהלך הזמן שעבר מאז הבחירות בארצות הברית נעשו מאמצים נוספים שנועדו למנוע ממערכת ההמלצות לקדם סוגים מסוימים של תוכן בעייתי. "אנו מעריכים את העבודה שמטרתה להאיר בזרקור את בעיה מאתגרת זו. אנחנו יודעים שיש עוד מה לעשות ואנחנו מצפים לפרסומים נוספים בנושא בחודשים הקרובים".