אישורי הקבורה

מה איחד את היהודים והמוסלמים בלונדון?

שיתוף פעולה מעניין נוצר לאחרונה בבריטניה בין הקהילה היהודית לקהילה המוסלמית מה שהביא את חבר הפרלמנט המוסלמי להעלות שאילתה בפני ראש הממשלה מיי (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מיי תומכת ביהודים בנושא (צילום: שאטרסטוק)

הקהילות המוסלמיות ברחבי אירופה לא עושות חיים קלים לקהילות היהודיות ומקרי אנטישמיות רבים אירעו בשנים האחרונות אך לעתים נרקם שיתוף פעולה פורה בין הצדדים בעיקר בכל הנוגע לנושאי השחיטה הכשרה כמו גם נושאים דתיים נוספים כפי שאירע לאחרונה בלונדון עת התגייסו שתי הקהילות במאבק כנגד פקידה ממשלתית אחת.

עד עתה באזורים שבהם יש קהילה יהודית גדולה, ניתנה עדיפות לנפטרים היהודים בקבורה כיוון שעל פי היהדות אין להשהות את הנפטר לשווא בניגוד לנוהג הנוצרי. בני משפחות הנפטרים ידעו כי הם לא יצטרכו לחכות בתור לקבורה וכי הם יקבלו אישור פטירה מהיר. גם למוסלמים ניתנו הקלות - השריעה המוסלמית מחייבת קבורה מהירה ודורשת להימנע מניתוחי גופה שלאחר המוות.

האחראי על אישורי הקבורה הוא חוקר מקרי מוות, שנושא בתפקיד של שופט וחותם על כל אישור קבורה. לכל מחוז יש חוקר משלו - החוקרים מכירים את המבנה הדתי והאתני של המחוז שלהם. על כן, באזור צפון לונדון, שם נמצאת שכונות משופעות יהודים כמו גולדרס גרין וסטמפורד היל, חוקרי מקרי המוות העניקו לקהילה קדימות בתור לקבורה זאת מתוך התחשבות והבנה.

בקהילה היהודית סיפרו ל-ynet השבוע שחוקרים רבים היו זמינים גם בימי ראשון או מחוץ לשעות הפעילות, מתוך הבנה ורצון לסייע לקהילה היהודית להביא את מתיה לקבורה מהירה על פי ההלכה.

עד שהגיעה מארי הסל שמונתה לא מכבר לחוקרת מקרי המוות של מחוז האקני, בצפון-מזרח לונדון, הכולל גם את שכונת סטמפורד היל החרדית. הסל הגיעה מוויילס, מדינה שיש בה קהילה יהודית קטנטנה, ולא ממש הכירה את חוקי ההלכה היהודית. אבל מהר מאוד היא סירבה לגלות גמישות. בקהילה היהודית מציינים שפניות רבות אליה לא נענו. מקרה אחד ספציפי התרחש בחודש אוקטובר האחרון, כשאחד מתושבי סטמפורד היל הלך לעולמו ובני משפחתו ניסו לקבל מהסל אישור לקבורה מהירה. היא סירבה להיענות לבקשתם.

גם התערבות של ראשי הקהילה לא הועילה - הסל התבצרה בסירובה. היא צוטטה בעיתון "גרדיאן" הבריטי אומרת: "אף מוות של אדם לא יקבל עדיפות על פני מוות של אדם אחר בגלל דתו של המת". היא דרשה כי היהודים ייקברו על פי הסדר, כלומר יחכו בתור, שעשוי להימשך גם ימים ארוכים ובינתיים הגופות יחכו בקירור.

חברי הקהילה היהודית הגישו תלונות נגד הסל. בניסיון לגשר על הפערים, נקבעה פגישה של הסל עם ראשי הקהילה היהודית בבריטניה לפני שבועיים. ראשי הקהילה הגיעו לפגישה נרגשים ומלאי תקווה. "אם נסביר לה שמדובר בחוקי ההלכה היהודית, היא תבין. מה גם שנוצרים לא ממהרים לקבור את מתיהם, אז אנחנו לא פוגעים באף אחד", אמר ג'ונתן ארקוש, נשיא הקהילה היהודית בבריטניה, ימים ספורים לפני הפגישה.

אלא שזמן קצר לאחר הפגישה, על פי הדיווח ב-ynet, פרסמה הקהילה היהודית הודעה, שממנה עלה כי השיחה פוצצה. בהודעה, שיצאה במהירות לא אופיינית, כתבו ראשי הקהילה שהסל לא מנסה להתחשב בקהילה היהודית וכי הם ימשיכו במאבקם.

השבוע הגיע המאבק לפרלמנט. חברי פרלמנט התגייסו לנושא והעלו את הנושא ב-Prime Minister's Questions - דיון שבועי בבית הנבחרים בלונדון, המתקיים מדי יום רביעי, שבו חברי פרלמנט יכולים להעלות נושאים בפני ראש הממשלה תרזה מיי, לעמת אותה או לבקש את התערבותה. הבקשה הועלתה דווקא על ידי חבר הפרלמנט המוסלמי רחמן צ'ישטי, שמחה על אופן הטיפול של החוקרת הסל בקהילות היהודית והמוסלמית.

ראש הממשלה מיי נקטה במהלך הדיון עמדה התומכת בקהילות. "חשוב שניקח בחשבון את הצרכים המיוחדים של אנשים בעלי אמונה מסוימת, במיוחד בזמן שאיבדו את הקרובים להם והם מתאבלים על לכתם", אמרה ראש הממשלה הבריטית. היא הוסיפה כי תורה לשר המשפטים לשוחח עם חוקר מקרי המוות הראשי בבריטניה בסוגיה. אם הלחץ על הסל מלמטה לא סייע, הוא כנראה יגיע מלמעלה וסביר להניח שהיא תאלץ להיכנע ולהמשיך בנוהג המתחשב ביהודים ובמוסלמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר