בצל ההתפתחויות הפליליות

הדילמה של החרדים ב'חוק הגיוס': האם לאיים על נתניהו?

ב'יהדות התורה' מתחבטים בשאלה האם לאיים על נתניהו באי הצבעה על התקציב עד לאישור חוק הגיוס • מחד, חייבים לפתור את הנושא ומאידך בשל מצבו - כל איום עלול לפרק את הממשלה (ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
נתניהו וח"כי יהדות התורה (צילום: הדס פרוש / Flash90)

משבר חוק הגיוס, לאחר שבוטל על ידי בג"ץ וכעת נדרשת חקיקה מחודשת שלו, יובא הערב (חמישי) לפתחם של גדולי ישראל חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל שצפויים לדון בסוגיה.

כפי שנחשף בתחילת השבוע ב"כיכר השבת", בקרב חלק מהאדמו"רים קיימת דרישה להתנות את אישורו של חוק הגיוס באישור התקציב שכן לדבריהם זהו "מנוף בעל השפעה" על ראש הממשלה ועל הסיעות החברות בקואליציה ואסור לאבד אותו.

מנגד, חלק מגדולי הדור סבורים כי לא כדאי בשלב הזה לאיים וודאי שלא בפומבי, משום שהקואליציה נמצאת במצב רגיש ושברירי על רקע חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואי היציבות הפוליטית-משפטית.

גורמים במפלגה החרדית אומרים ל"כיכר השבת" כי אכן מדובר במצב נפיץ במיוחד שרק גדולי הדור יכולים להכריע בו. "זו אכן התלבטות קשה, מצד אחד חוק הגיוס זהו הדבר שהכי חשוב בעת הזאת ליהדות החרדית, חרב בג"ץ מרחפת, והשאלה על המשך שרידותה של הממשלה גם היא ניצבת ברקע ואנחנו חייבים לפתור את הסוגיה הזו. אם כעת לא ננצל את האיום בהצבעה על התקציב נאבד את המומנטום ואת ההשפעה".

אלא שבמקביל מסבירים הגורמים כי "יש לזכור שבשלב הזה של החקירות והקונסטלציה המשפטית המורכבת בה נמצא ראש הממשלה אסור לאיים מידי וליצור משבר. הכל עומד על כרעי תרנגולת, רק זה חסר לנו עכשיו בחירות".

"הציבור החרדי יודע שממשלה טובה יותר מזו הקיימת לא תהיה לו ולכן זו תהיה שטות גמורה והפסד בטוח לגרום להפלתה", הם מסבירים.

ל"כיכר השבת" נודע כי בעוד בתחילת השבוע גברה העמדה של הצבת אולימטום של ממש לנתניהו, הרי שבעקבות תיק 4000 והסכם עד המדינה שנחתם עם מקורבו של ראש הממשלה, שלמה פילבר, גוברת הגישה שיש לנהוג באחריות רבה יותר.

עוד נודע ל"כיכר השבת" כי גדולי ישראל של דגל התורה לא נשאלו בנושא אולם לשכותיהם של הקודקודים סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מתואמות מזה תקופה בעניין ודעותיהם דומות.

גורם ב"אגודת ישראל" מסביר ל"כיכר השבת" כי "ישנם כל מיני רמות של איום. גם אם המועצת החסידית תקבל הכרעה להתנות את התמיכה בתקציב באישורו של חוק הגיוס אפשר ליצור מזה "משבר פוליטי דרמטי" ולהפוך את זה לכותרות ראשיות מחר בעיתונים ואפשר להסתפק במכתב לקוני של יו"ר הסיעה ליו"ר הקואליציה או אף בנוסח מרוכך יותר.

"השאלה היא איך מאיימים בלי ללכת ראש בקיר. אין ספק שצריכים לאיים ולגרום שהחוק יאושר אבל צריך לעשות זאת בחוכמה ותבונה ולהיזהר שלא יצא שכרו בהפסדו ונפסיד הכל על ידי הפלת הממשלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר