עולם כמנהגו נוהג

ירושלים בירת ישראל? רק לפי הכרזת טראמפ, לא בדרכונים

הצהרתו של טראמפ בנוגע לירושלים הייתה מחממת לב אך בפועל המדיניות הרשמית של ארה"ב נותרה בעינה וירושלים אינה נחשבת ברישומים כבירת ישראל ואינה מאפשרת רישום כזה (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ בכותל המערבי (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

טראמפ הצהיר כי ירושלים היא בירת ישראל על פי האמריקאים וכי מדובר בהכרזה היסטורית של ממש וזכה לתשואות רמות בישראל אך מתברר כי למרות שתחילת העברת השגרירות לירושלים תהיה תוך חודשיים בפועל האמריקאים ממשיכים להגדיר מבחינה חוקית רשמית את ירושלים כלא משתייכת לישראל.

בתשובה לשאלה שהופנתה אליה אתמול הודיעה המחלקה לשירות אזרחים אמריקניים בקונסוליה הכללית בירושלים כי "לא חל שום שינוי, במועד זה, באשר לרישום תינוקות שנולדו בירושלים לאזרחים אמריקנים". המשמעות היא שהורים אזרחי ארצות הברית, המבקשים להנפיק לצאצאיהם שנולדו בעיר ב-100 הימים האחרונים מאז הכרזת טראמפ, דרכונים שמקום הלידה בהם הוא "ירושלים, ישראל", יסורבו כבעבר. במקום לידתם יירשם רק "ירושלים".

בכך, המדיניות הרשמית שנקבעה לפני 70 שנה בעקבות החלטת החלוקה של האו"ם, הרואה בירושלים ישות נפרדת מישראל, מירדן ומאז תהליך אוסלו - גם מהרשות הפלסטינית, נותרה בעיניה. התוצאה המשונה היא שמצד אחד הנשיא מכיר בירושלים כבירת בישראל - ומהצד השני ממשלו אינו מכיר בכך שהיא בכלל חלק ממנה.

לכאורה, הכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל, מבלי לקבוע את תחום השיפוט שלה, מאפשרת הנפקת דרכונים המבשרים שהמחזיקים בהם נולדו ב"ירושלים, ישראל" זאת לאחר שנים ארוכות של מחלוקת משפטית בארה"ב. עם זאת, לדברי מומחי מרכז המחקר של הקונגרס, אין בנוסח החלטת בית המשפט העליון היתר מפורש לעשות זאת אם תשתנה המדיניות. לצורך כך יידרש מהלך נוסף של חקיקה או תקנה, שעד כה ממשל טראמפ נמנע ממנה, בין אם משום שעבודת המטה בו מתנהלת בעצלתיים ובין אם משום שאולי אין בכוונתה לשנות את מדיניות הרישום בדרכונים.

לכאורה מדובר בנושא סמנטי בלבד שכן אין לכך משמעות רבה, אך בעידן של סמליות הציפייה מטראמפ כי הנושא יוחלט באופן משמעי על ידי ארה"ב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר