פרשנות

איך קורה שמוצר מצליח כמו אריה דרעי מתרסק בסקרים?

אריה דרעי מצליח, מנהיג ביד רמה את תנועת ש"ס, נחשב לחבר הקבינט השקול ביותר, מציג רשימת הישגים חברתיים, מצליח למנות רבנים ודיינים • אז למה ש"ס מתרסקת בסקרים // ישי כהן (פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-א' בניסן תשע"ח | 17.03.18
אריה דרעי (צילום: Flash90)

"אותנו אף אחד לא יודע לסקור, מלבד מינה צמח. היא היחידה שיודעת להעריך את כוחנו, וגם היא לא מדייקת", זו התשובה הממוצעת שקיבלנו מאנשי ש"ס בכל פעם שפורסם סקר נוסף ששוב לא החמיא לתנועה הספרדית.

העיתונאים קיבלו תמיד את ההסבר - עם דגש שהסקר של צמח-את-גבע העניק לש"ס כשישה מנדטים יציבים.

ואז הגיע הסקר המדאיג מכולם. שעה קלה לפני 'המהדורה המרכזית' ביום שני האחרון, צייצני 'חברת החדשות' הכריזו על סקר דרמטי שמיד יפורסם, כשלכולם היה ברור למי הם מכוונים - לישראל ביתנו של ליברמן, מי שסירב להתפשר ונלחם נגד חוק הגיוס.

דקות ספורות לאחר השעה 8 - הציג הפרשן הפוליטי עמית סגל את תוצאות הסקר, ואלו גרמו לזיעה קרה בגופם של בכירי ש"ס: מינה צמח, כוהנת הסקרים של הסיעה, מנבאת שהסיעה נמצאת על גבול אחוז החסימה, עם ארבעה מנדטים בלבד.

מוצר מוצלח, שיווק כושל (פלאש 90)

בשלב זה אדגיש, כי להערכתי תעבור ש"ס את אחוז החסימה בלא קושי, מאחר ולתנועה ישנו 'בונקר' של בני תורה ספרדים, השווים כחמישה מנדטים.

עוד נחזור לסקר והשלכותיו, אך בעיני תוצאות הסקר תמוהות: כיצד יתכן שמוצר מוצלח - כן, מוצלח - כמו אריה דרעי, אולי המוצלח מבין הפוליטיקאים החרדים, מתרסק בסקרים.

דרעי מנהיג - כמעט לבדו - ביד רמה את תנועת ש"ס; מכניס חברי כנסת צעירים; נחשב לשר המקצועי והשקול ביותר בקבינט; מציג רשימה מכובדת של הישגים חברתיים; מצליח למנות רבנים ודיינים. קשה להבין איך פוליטיקאי כה מוצלח, עם רשימת הישגים כה גדולה, מתרסק בסקרים.

אריה דרעי עודכן על הסקר (אפשר להעריך שאת העדכון הוא קיבל דרך מוקדי ה-SMS של הברנז'ה החרדית), והבין שמצבו לא טוב. אף שגם הוא בטוח שאיננו על גבול אחוז החסימה, פוליטיקאי משופשף כמותו יודע שהסקר של מינה צמח מלמד על מגמה, ובמקרה שלו - מגמה רעה, מאוד.

אגב, בשורה אחת יש לדרעי מהסקר: אלי ישי טען כי מפלגתו תזכה בחמישה מנדטים לפחות. לדבריו, הסקרים פשוט עדיין לא סוקרים אותו. אלא שהפעם הוא נסקר גם נסקר, והוא נמצא הרחק מאחוז החסימה.

מרגע זה דרעי גמר אומר בליבו: לא יהיו בחירות. הוא היטיב להבין שבחירות בתקופה הזו הן הדבר הרע ביותר למפלגתו.

נכון, ש"ס תקבל את חמשת המנדטים שלה, אבל היא תאבד כמעט בוודאות שני נציגים בכנסת (גם תחלופת הח"כים והתפטרות השרים וסגניהם, לא תצליח להכניס את המקום השמיני ברשימה...).

בש"ס מנסים להסביר, שנתניהו לוקח מהם קולות כחלק מ"קמפיין הרדיפה" של רשויות החוק אותו, אבל הטיעון לא מדויק, שכן חודשים הסבירו לנו שלמפלגה יש שבעה מנדטים מובטחים, מציבור בני התורה הספרדים. לאן הם נעלמו? הלכו להצביע לאורן חזן?...

כשדרעי רוצה, קשה לנצח אותו. יו"ר ש"ס, שהוכתר כ"מבוגר האחראי" של המשבר הקואליציוני, נכנס ויצא מלשכת ראש הממשלה, ועשה הכל כדי למנוע בחירות שיחלישו את מפלגתו. הוא הצליח בכך, והכניע את כל חבריו לקואליציה - לא מעט בזכות ברית 'דרעי-שקד', ואגב כך שבר את הקרח (המדומה) עם ליברמן.

יצוין, כי מהרגע הראשון שדרעי הכריז (בפעם השנייה) על ניתוק היחסים עם איווט, עיתונאים רבים לא האמינו לו. אך האמת היא שדרעי אכן ניתק את הקשרים עם חברו לכוס היין, אלא שהיה ברור כי מדובר בהודעה זמנית. בכל זאת, הם חברי אמת.

דרעי חוגג יום הולדת בחדר סיעת ש"ס (פלאש 90)

רגעים לאחר שחוק הגיוס עבר בקריאה טרומית בלבד, עודכנו בלשכת דרעי עודכנו כי ראש הממשלה התיישב ב"מזנון החכי"ם החדש", מאחורי המליאה, ומי שיושב להצטלם לצדו הוא לא אחר מיו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני. התמונות כבר כיכבו בכותרות האתרים. דקות לאחר מכן דרעי הגיע, זכה בתמונה דומה: חוגג ניצחון - מבחינתו מוצדק - עם ראש הממשלה.

המסקנה העיקרית מכל הסאגה הפוליטית האחרונה, אם נחדד: בנושא הגיוס דרעי נלחם כאריה אמיתי, בלי קשר לסקרים. לצד זה, היו רגעים שהוא היה מתוסכל מהתנהלות חבריו להנהגה החרדית והתבטא נגדם בחריפות, אך כשעיתונאי קיבל ציטוט מדבריו, הוא הכחיש אותם במהירות, ובצדק. כך הוא נמנע מלהפוך את הנושא למאבק פנים-חרדי.

אך אין ספק שהסקרים חיזקו את המוטיבציה שלו להימנע מבחירות בתקופה כה רעה, ועוד לא כתבנו כלום על החקירות שלא פוסקות.

ולסיום: כמי שמסקר את פעילותו של אריה דרעי, מאז חזרתו לש"ס, אין ספק שהאיש עושה הרבה, משקם את פעילותה של ש"ס. יש לו פנקס של הישגים. אבל בסקרים, הציבור מגיב לו בבוז.

כך שאולי הגיע הזמן שהוא יפנים, שהאשמים בכך הם דווקא יועצי הסתרים שלו, אלו שהכניסו אותו למלחמות מיותרות ערב הבחירות, הביאו להיחלשות ש"ס - וכעת ממשיכים להוביל את המפלגה להיחלשות נוספת ומיותרת.

מלבד זה, אין הסבר היגיוני איך מוצר מבריק כמותו לא מצליח להיות משווק באופן שיניב מנדטים בשתי ספרות. אם הם, היועצים, לא משווקים כראוי את הבוס המוצלח, עליהם להבין שאינם מתאימים לתפקידם, ושפרישתם תוריד מדרעי את המשקולות שמונעים ממנו להמריא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר