"לא טעות; 5 שניות להחליט"

ההסברים: כיפת ברזל הופעלה בגלל רגישות יתר

מפקד ההגנה האווירית תא״ל צביקה חיימוביץ' הסביר את הפעלת כיפת ברזל על ירי המקלעים כי המערכת זיהתה סיכון והמפעילים החליטו - בתוך 5 שניות - ליירט את הסיכון (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ארכיון, כיפת ברזל בפעולה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לאחר תחקיר שערכה מערכת הביטחון ‏מפקד ההגנה האווירית תא״ל צביקה חיימוביץ' מסר כי הפעלת מערכת כיפת ברזל אמש (ראשון) לא הייתה תקלה טכנית ולא טעות אנוש אלא אכן בוצע ירי לעבר ישראל.

על פי חיימוביץ', היה זיהוי של נשק תלול מסלול (קליעים כנראה) לעבר ישראל והיה פוטנציאל לפגיעה בישראל שכאמור סוכל על ידי מערכת כיפת ברזל.

"לא הייתה טעות אנוש ולא הייתה תקלה טכנית", אמר חיימוביץ'. "הייתה ויש רגישות יתר של המערכות בהתאם להערכות מצב שאנו עושים מעת לעת אל מול זירה ותרחיש מסוים. לא דין זירת עזה כמו דין זירת הצפון. ההגנה על תושבי ישראל גוברת בכל מקום שיש לנו דילמה: בשגרה אנו לא נוטלים סיכונים ולו במצבים שיש בהם פוטנציאל לפגיעה הכי קטנה בתושבים או בנכסים".

לדברי תא"ל חיימוביץ', "המערכת אתמול זיהתה ירי תלול מסלול שאיים לפגוע במרחב זיקים. בשגרה אנו משתדלים לא ליטול סיכונים ולכן גם מספר הטילים לא מבטא את מספר האיומים ולא את מספר הסיכונים. אנו רוצים למקסם את ההגנה ויש לזה מחירים. עלות המחיר נמצאת מחוץ לשיקול הצבאי והמבצעי בעת קבלת ההחלטות. לא רק שלא הייתה תקלה טכנית ולא טעות אנוש אלא הכוחות פעלו במקצועיות וגם ילמדו מהאירוע הזה".

תא"ל חיימוביץ'. דו"צ

הקצין הזים טענות פלסטיניות על נפילת טילים מיירטים בשטח רצועת עזה. "היה גילוי של שיגור במסלול מרצועת עזה לשטח ישראל. הוא התנהג בצורה בליסטית לכל דבר ועניין. לא עניין אותי באותו רגע אם זה פצמ"ר, רקטה או מקלע כבד".

הקצין הסביר גם כי "אנו פועלים בסביבה מאוד מורכבת בה יש מרגמות, טילים, רקטות, מקלעים ומקלעים כבדים. חלקם תקניים וחלק לא. האירוע של אמש היה עם זמן תגובה של 5 שניות שבו היה צריך להחליט ולזה צריך אומץ, חדות ומקצוענות כי הטווח היה אמש של 5 ק"מ. היה פוטנציאל אמש שאזרחים ייפגעו ואף אזרח לא נפגע. בשגרה נמשיך להקטין את הסיכונים גם במחירים של עלויות גבוהות".

הקצין ציין כי ירי המקלעים זוהה על-ידי המערכת כירי תלול מסלול שהתנהג באופן בליסטי. "בשגרה איירט איומים שבחירום לא איירט ואם צריך גם בשגרה אשלח מיירטים כפולים לעבר איומים", הבהיר הקצין. "יש רקטות כיום שנורים כמו פגזים ארטילרים ויש פצמ"רים שמתנהגים כמו טילים. יש מירוץ למידה ופיתוחים חדשים אצל אויבנו. אמש בוודאות היה זיהוי של מסלול בליסטי".

חיימוביץ' הוסיף גם: "אני לא חושש ממצב שבו אשאר בלי טילים מיירטים. אין מערכת ללא מגבלות וללא תורפות. אין הרבה זמן להתלבטויות במצבים כאלה. בין סיכון לסיכוי אני מעדיף לקחת סיכוי. אמש כן חצה חימוש לעבר ישראל ולא היווה איום על תושבי ישראל".

כזכור, אמש סמוך לשעה 22:30 נשמעה שורה של אזעקות צבע אדום באזור עוטף עזה, בין השאר במועצות האזוריות חוף אשקלון ושער הנגב.

מדובר צה"ל נמסר מיד לאחר הפעלת האזעקה: "לא בוצע מטח לעבר שטח מדינת ישראל. המצב בעוטף עזה הוא של שגרה. מיירטי כיפת ברזל הופעלו בגלל ירי מקלעים מהרצועה. אין נפילות בשטח הארץ. נבדק אם נורו בכלל רקטות או פצמ"רים".

עוד נמסר כי "זוהה ירי מקלעים חריג. לא זוהו שיגורי רקטות. בצה"ל בודקים את נסיבות הפעלת מערכת כיפת ברזל. בתגובה לירי צה"ל תקף באמצעות טנק שתי עמדות תצפית בצפון רצועת עזה".

"צה"ל רואה בארגון הטרור חמאס אחראי לכל הנעשה ברצועה וממנה ורואה בחומרה ירי מכל סוג שהוא לעבר שטח מדינת ישראל".

יצוין, כי בימים אלו מקיים ארגון הטרור חמאס תמרון צבאי רחב היקף ברצועת עזה, שהסתיים הבוקר. במסגרת התרגיל שוגרה לפחות רקטה אחת לעבר הים - כך דיווחו בעזה.

יצוין, כי בשבוע האחרון מורגשת מתיחות מוגברת בגבול, זאת בין השאר על רקע "צעדת השיבה" הפלסטינית המתוכננת להיערך בקרוב והקמת עיר אהלים בסמוך לגדר הגבול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר