"דרך ישרה"

הוריות ו' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת הוריות דף ו', שישי, כא' ניסן תשע"ח, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף ו

  1. פר העלם דבר לא נאכל, ומייתי דגבי י"ב פרי חטאת שהקריבו כשעלו מהגולה אשכחן דנקראו עולה. ופליגי אמאי הוצרכו י"ב 1. לר"י דחטאו י"ב שבטים, או חלק מהשבטים והשאר הביאו על ידם. 2. לר"ש דחטאו י"א שבטים וב"ד הביאו על ידם. 3. לר"מ חטאו והדר חטאו י"ב פעמים, וליכא חטאת שמתו בעליה בצבור מפני שאין צבור מתים. 4. למסקנא אמרינן דהיתה הוראת שעה, שהרי חטאו במזיד.

  2. מנלן דאין צבור מתים 1. תחת אבותיך יהיו בניך, ודחי ה"נ ביחיד. 2. משעיר ר"ח דמביאים מתרומת הלשכה אף אם מתו, ודחי דהוי ספק. 3. למסקנא מעגלה ערופה דאמרינן כפר לעמך אשר פדית והם יוצאי מצרים, ואף דנמנים עם החיים ה"נ בכפרת בית שני הוו מרובין מזמן בית ראשון.

  3. מת אחד מהצבור חייבין בקרבן ומת אחד מב"ד פטורין. ואתי 1. כר"מ דב"ד מביאין את הקרבן. 2. בעי נימא דאתי אף כר"ש דאמר שהב"ד מביאין עם הצבור, ודחי כדלקמן.

  4. אמרינן דהברייתא במת אחד מהב"ד פטורין מקרבן לא אתיא אף כר"ש משום דלר"ש אף חטאת שותפין לא מתה, והראיות 1. פר ושעיר של יו"כ שאבדו לר"ש לא מתים, ובעי למידחי דכהנים איקרו קהל ואינם שותפין. וקשיא א"כ יביאו פר בהוראה, ואם שבט לוי לא נקרא קהל א"כ חסרים שבטים. 2. למסקנא כמו דיליף ר"ש שאין חטאות המתות בצבור כלל משום דלא שייך בהם ולד תמורה ומתו בעליה, מהאי טעמא חטאות השותפין אינן מתות.

  5. חשיבות מנשה ואפרים כשתי שבטים או כאחד 1. לגבי נחלה חשובים כשנים, שנאמר יקראו בנחלתם. 2. וכן לדגלים דשוה לנחלה וכדי לחלוק כבוד לדגלים. 3. וכן לנשיאים ע"מ לחלוק להם כבוד. 4. בהעלם הוראה, שבטו של לוי מביא פר ומנשה ואפרים אחוזים יחד בשבט יוסף, דשבט לוי לא איקרו קהל רק לגבי נחלה והדומה לזה.

הדרן עלך פרק קמא דהוריות – הורו ב"ד!

שאלות לחזרה ושינון

  1. מדוע כשעלו מהגולה הביאו י"ב פרי חטאת (4)

  2. מנלן דאין צבור מתים (4)

  3. הדין במת אחד מהציבור ומב"ד, וכמאן אתי (2)

  4. מנין דלר"ש חטאות השותפין אינם מתות (2)

  5. לגבי מה נחשבים שבטי אפרים ומנשה בנפרד (4)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר