תמונות ראשונות מהבסיס

גורמים אמריקאים בכירים: ישראל זו שתקפה

דיווחים בתקשורת האמריקאית מצטטים בכירים אמריקאים שמצביעים על ישראל כזו שתקפה הלילה בסוריה בסיס צבאי. על פי הרוסים, הם לא היו מודעים לתקיפה קודם לכן (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: סוכנות הידיעות הפדראלית FAN)

"ישראל תקפה את הבסיס הסורי" - כך אמרו אחר הצהריים (שני) שני גורמים בכירים בארצות הברית לרשת NBC האמריקנית. לדבריהם, "ארה"ב עודכנה על התקיפה מבעוד מועד". בינתיים, ישראל לא אישרה כי היא אכן עומדת מאחורי תקיפת בסיס T4 בחומס שבסוריה הלילה תקיפה שמיוחסת על ידי מקורות זרים נוספים לישראל.

למרות זאת, מזכיר ההגנה האמריקני ג'ים מאטיס אמר היום שהוא לא פוסל "שום דבר" אחרי המתקפה של משטר אסד במעוז המורדים בדומא, שלפי החשד הייתה כימית. כשנשאל על ידי כתבים בפנטגון אם ארה"ב תפעל בצורה כלשהי, למשל בביצוע תקיפות אוויריות, השיב מזכיר ההגנה: "כרגע אני לא פוסל שום דבר".

לפני פגישה עם אמיר קטאר אמר מאטיס: "הדבר הראשון שאנחנו חייבים לבדוק הוא מדוע עדיין נעשה שימוש בנשק כימי - כשרוסיה הייתה ערבה להעברת כל הנשק הכימי. לכן אנחנו הולכים לעבוד עם בעלות הברית והשותפות שלנו, בנאט"ו, בקטאר ובכל מקום, ולטפל בנושא הזה".

בתחילה נטען בדיווחי הטלוויזיה הסורית כי ארצות הברית תקפה בטילים את הבסיס, בצל המתקפה הכימית הקשה של צבא אסד שלשום בדומא שליד דמשק, שם נהרגו עשרות בני אדם בהם משפחות עם תינוקות וילדים. אך בפנטגון מיהרו לפרסם הכחשה, ובהמשך כבר הועברה האחריות בדיווחים הסוריים לישראל. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הרשמית של סוריה - "סאנא", מערכות ההגנה האווירית סיכלו "תוקפנות טילים" שכוונה לעבר שדה התעופה ויירטו שמונה טילים.

במקביל, כלי תקשורת ערביים ציטטו את סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", שלפיה שני אנשי צבא איראנים נהרגו בתקיפה. מוקדם יותר דיווח מרכז המעקב הסורי על ארבעה הרוגים איראנים כך שהמספרים רחוקים מלהיות מדויקים.

גם צבא רוסיה טען כי שני מטוסי קרב ישראליים הם אלו שביצעו את המתקפה, זאת למרות שלא הוצגו כל ראיות לכך. עוד נמסר מטעם רוסיה כי "מערכות ההגנה של סוריה יירטו חמישה מתוך שמונה טילים שנורו משטחה האווירי של לבנון". שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי מדובר ב"התפתחות מסוכנת" כשהוא מתעלם מהעובדה שאסד תוקף את בני עמו בנשק כימי.

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב מסר בשיחה עם עיתונאים, כי "רוסיה לא קיבלה התרעה" על כך שישראל לכאורה עומדת לתקוף בשטח סוריה. "הדבר הזה עורר דאגה שמא נפגעו כוחות רוסיים בבסיס", אמר פסקוב. "הבענו את עמדתנו בפני ישראל", הוסיף. במקרים קודמים היה עדכון ישראלי למוסקבה ואף תיאום כך שהסיכוי שהפעם לא היה כל תיאום הוא נמוך מאד שכן ישראל לא הייתה רוצה לתקוף כוחות רוסיים וליצור תקרית בינלאומית קשה.

במקביל צלם של סוכנות הידיעות הפדרלית FAN פרסם תמונות ראשונות מתוך הבסיס שהופצץ, לטענתו,רק החלק האיראני במערב הבסיס הותקף. החלק הרוסי והסורי כולל חיל האוויר והמסלול לא הותקפו כלל.

סוכנות הידיעות הפדראלית FAN
סוכנות הידיעות הפדראלית FAN
סוכנות הידיעות הפדראלית FAN
סוכנות הידיעות הפדראלית FAN
חלק שנטען שהיה חלק מההפצצה, סוכנות הידיעות הפדראלית FAN

צבא לבנון מסר כי "ארבעה מטוסי קרב ישראליים חדרו לשטח האווירי של לבנון בשעה 03:25 מחוף הים, מערבית לעיר ג'וניה. הם טסו לכיוון מזרח אל העיר בעל-בק ויצאו מלבנון בסביבות השעה 03:35 מאותו כיוון שממנו הגיעו".

סוכנות הידיעות הסורית פרסמה הודעה דומה, שבה נטען כי המתקפה בוצעה על ידי מטוסים ישראליים מדגם F-15 ששיגרו מספר טילים מעל שמי לבנון. בינתיים, בישראל שומרים כאמור על שתיקה ולא מגיבים כלל לדיווחים בעולם בדומה למקרים קודמים בשנים האחרונות בהם ישראל לא הגיבה לטענות כלל.

בסיס T-4, הממוקם סמוך לעיר תדמור (פלמירה) שבמרכז סוריה, משמש באחרונה מיליציות שנתמכות בידי איראן. הוא נבנה במיקום אסטרטגי סמוך לשדות גז סוריים והיה תחת שליטת דאעש עד שצבא אסד השתלט עליו בגיבוי של כוחות צבא רוסיה שבשנתיים האחרונות מסייעים למשטרו של אסד לגבור על המורדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר